Boller

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Boller

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Det var kattens :D så er der franskbrød.
Tror jeg gav det omkring 45 minutter ved 220 grader celsius og det skulle nok have lidt mere end det.
Jeg tog det ud af formen for at banke på bunden og så fik det noget tid med bunden i vejet i ovnen.
Brugte kokosnøddeolie til at smøre formen.
Og en smule rapsolie øverst og havsalt og timian.
Det bliver helt vild sprødt i kanten med den form med olie og måske det at jeg gav den noget tid i ovnen uden form.
Det skal nok passe at det manitobamel giver et bedre resultat end andet mel.
Så mangler jeg bare noget at putte på brødet selvom det er ret lækkert uden noget på.
Det blev ret luftigt. Gasbobleområderne er sådan ret stor/grove og ikke sådan nogle små bobler over det hele. Ved ikke hvorfor.
manitoba_franskbrod_1.jpg
manitoba_franskbrod_2.jpg
manitoba_franskbrod_3.jpg
manitoba_franskbrod_4.jpg
manitoba_franskbrod_5.jpg
manitoba_franskbrod_6.jpg
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Boller

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Ville lave mig nogle boller men så faldt jeg i søvn under hævningen så de blev flade som pitabrød.
Jeg tilføjede hvedeklid i dejen som åbenbart er skaldele fra hvedekerne. Det er derfor fladbollerne ser mere mørke ud.
De smagte godt og passede i brødristeren uden at halvere dem men de er lidt svære at skære ud.
Og så fandt jeg på kun at smøre med fedtstof på bagepladen der hvor bollerne kommer til at røre i stedet for at smøre hele bagepladen hvilket måske/måske ikke bruger mindre fedtstof og gør det lettere at rengøre bagepladen.
pan_cookie.jpg
pan_cookies_2.jpg
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Boller

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Namme nam så er der lækkert brød :party:
Med lidt hvedeklid og ikke så meget gær og langtidshævet i køleskabet.
Massere af olie i formen så brødet slap let.
Og massere af penslet pisket æg på toppen.
brod_1.jpg
brod_2.jpg
brod_3.jpg
brod_4.jpg
brod_5.jpg
brod_6.jpg
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Boller

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Mere brød :party:
Jeg er rigtig god til at bage brød for kort tid så det er lidt vådt indvendigt.
Har i nogen råd til det?
Der kan stå at man skal banke på bunden og så skal det lyde hult og det gjorde det jo også men det skulle stadigvæk have længere tid.
Kan man stikke et termometer ind eller strikkepind for at finde ud af om det er vådt indvendigt?
Men bortset fra det så er det godt. Så giver jeg bare skiverne noget tid i brødristeren.
Smager i øvrigt rigtig godt med smørelse og banan på.
pan.jpg
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Boller

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Så er der fin bolledej der var rigtig til at forme på bordet helt uden at tilføje ekstra mel.
Dejen klister lige tilpas.
Jeg brugte foodprocessoren og æltede i hånden til efterfølgende. Foodprocessoren kan ikke klare at ælte drejen når alt melet er tilføjet så den stoppede af sig selv og lugter. Bare jeg havde en fin æltemaskine med krog.
Bagepladerne blev smurt med smørelse kun lige der hvor bollerne skal være.
Så må jeg se om jeg kan få dem hævet til dobbelt størrelse som der står.
boller_1.jpg
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1369
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Boller

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 19. november 2023 20:42 Så er der fin bolledej der var rigtig til at forme på bordet helt uden at tilføje ekstra mel.
Dejen klister lige tilpas.
Jeg brugte foodprocessoren og æltede i hånden til efterfølgende. Foodprocessoren kan ikke klare at ælte drejen når alt melet er tilføjet så den stoppede af sig selv og lugter. Bare jeg havde en fin æltemaskine med krog.
Bagepladerne blev smurt med smørelse kun lige der hvor bollerne skal være.
Så må jeg se om jeg kan få dem hævet til dobbelt størrelse som der står.
boller_1.jpg
Du må ud i en genbrugsbutik og spenderer til en rigtig røremaskine med dejkrog.

Egentlig kan jeg ikke rigtig finde ud af om det er genbrugsbutikker eller om det er pizzeriaer der er flest af inde i Thisted nu om dage. :mrgreen:

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Boller

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Bollerne blev rigtig fine den her gang.
Ovnen var på 250 grader celsius.
Bollernes kant løftede sig selv fra bagepladen så de var meget lette af tage af. Nogle af dem slap bagepladen helt uden at jeg gjorde noget.
Der er ligesom en spænding i dejen når man former bollerne til kugler på den måde jeg gjorde så de holde kugleformen og selv løfter kanten under bagningen.
Har vist tendens til at putte lidt for meget sammenpisket æg på så det løber ned på bagepladen fordi der kommer sådan en ring nederst på bollerne så tror jeg vil putte mindre sammenpisket æg på i fremtiden.
boller_1.jpg
boller_2.jpg
boller_3.jpg
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Boller

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Denne gang fik bollerne noget ekstra farve og jeg skal åbenbart ikke være så bange for de bliver for mørke.
Prøvede med revnet kokos på to af dem og det smager godt men halvdelen falder hvis jeg penslet med vand.
boller_1.jpg
boller_2.jpg
boller_3.jpg
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Boller

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Boller med smør i dejen.
Når der er smør i drejen så slipper den skålen/bordet så det er lettere at arbejde med uden at dejen sidder fast og går i stykker.
Lavede en lille omelet i oven af det æg der er tilbage efter pensling uden at bruge ekstra varme.
boller1.jpg
boller2.jpg
boller4.jpg
boller3.jpg
boller5.jpg
boller6.jpg
boller8.jpg
boller7.jpg
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1369
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Boller

Ulæst indlæg af Landbo »

Det ender vel med du først skal til at vride boller engang ind i 2025, med alle dem du må have på lager nu. :mrgreen:

Fortsat god bagjul. Leif.
Besvar