Boller

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Boller

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Tak. Synes også de er vildt flotte selv.
Det er ligesom om jo flere små ting man lærer jo mere ender det med et godt resultat til sidst.
Har haft tendens til at give det for kort tid i ovnen men den her gang var det virkelig godt.
Det var de sidste sesamfrø jeg fik brugt. Så kan det være jeg køber birkes til næste gang.
Det er vist sidste dag i dag at butikken har nedsat pris på manitoba mel. Så kunne være jeg skulle købe mere af det hvis de har noget tilbage.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Boller

Ulæst indlæg af scootergrisen »

:party: Se lige mine store og fine runde boller!

Det er sådan nogle boller jeg har ville lave længe.
Men har ikke kunne finde ud af det.
Troede det var hævningen der var problemet men det var ikke kun derfor.
Det hjælper meget at folde siderne ind under så overfladen holdes stram som en ballon.
Jeg folden siderne ind under 3 gange.

Jeg havde blandet vandet og halvdelen af melet sammen og ladet det stå længe.
Det havde jeg set noget om i en video. Skulle måske have været gær med men det puttede jeg ikke i.

Denne gang kunne maskinen godt ælte dejen :yikes: selv når jeg næsten havde puttet alt melet i :wtf:.
Så det hjælper åbenbart at give dejen noget tid efter mel og vand er blandet sammen før maskinen tændes.

Jeg smed vand ind i bunden af oven.
Skorpen er fin og ligesom både sprød og blød samtidig.
Havde de fået længere tid i ovnen var skorpen nok blevet mere sprød. De kunne de godt have tålt.

Jeg gav det vist også en lille smule sesamolie.
Det ser ud til at det slet ikke smuldre når det bliver skåret i. Tænker det måske er olien der hjælper med det eller måske det er her mens det er så frisk.
Prøver og se om det er det samme i morgen og overmorgen. Hvis der er flere tilbage :gris: .
store_boller_1.jpg
store_boller_2.jpg
store_boller_3.jpg
store_boller_4.jpg
store_boller_5.jpg
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Boller

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Jamen altså, det ligner jo noget nede fra bageren efterhånden. Og de er jo nærmest kuglerunde, med helt jævn overflade.
Ser rigtig lækkert ud. :thumbup:
Du kalder dem boller? Det ligner også rundstykker. Er det mon ikke skorpen der afgør det?
Sprød skorpe, så er det rundstykker. Blød skorpe, så det boller? Stødte nemlig lige på såkaldt bløddej. Til teboller, burgerboller, pølsebrød mm. Altså blødt brød, nærmest uden skorpe. Ku være sjovt at prøve at bage pølsebrød til en hotdog.

Ja, at “virke dejen op” overraskede også mig. Sikke en nem måde at få en flot og helt glat stram overflade. Og det er som om dejen bedre holder formen, og ikke synker sammen.

Ha ja: “Hvis der er flere tilbage.” En stor ulempe ved hjemmebag! Det ka blive så mums, at man nærmest gufler det hele på en gang. :love:

Hvilket lige fik mig til at tjekke Kcal-indholdet i min opskrift, der giver 2 franskbrød. Mel, smør, mælk og sukker, giver tilsammen ca. 1200 Kcal pr. franskbrød. Så spiser jeg 1/2 brød om dagen, er det ca. 600 Kcal, hvilket er ca 1/4 af mit daglige kaloriebehov. Så det er måske ikke så galt. Det er sgu mere det man putter oven på, der er farligt. :yikes:
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Boller

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Ja jeg føler mig også helt bageragtig efter det resultat.
Ved ikke med bolle og rundstykke men på ordnet.dk står "lille blødt" ved bolle og "sprød skorpe" ved rundstykke.
Og så synes jeg rundstykker gerne er nogen lette nogen hos bageren så de må vel have udviklet mere gas.

Mærkeligt alle de burgerboller og pølsebrød jeg har spist og så jeg aldrig har lavet dem selv.

Men så skal jeg jo tilbage til flade boller hvis jeg skal lave burgerboller. :weeping:
Du må gerne lave det før mig så kan du lige vise hvordan det gøres.

Jeg er lidt træt af kød for tiden så kommer nok til at gå noget tid før jeg laver burgerboller selv.
Men jeg har lavet hjemmelavet burger mange gange bortset fra brødet.
Så jeg kommer nok til at lave hjemmelavet burgerboller engang.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Boller

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Når jeg pisker ægget sammen til pensling så kommer der en masse luftbobler i som giver en overflade på dejen med bobler i.
Denne gang fandt jeg på at lægge toiletpaper på overfladen af det sammenpisket æg for at det kan suge boblerne på overfladen.
Det tog stort set alle boblerne og penslingen på dejen bliver glattere.
Ses lettest på de to forreste boller uden drys.

De ligner ret meget burgerboller.

Jeg lagde 9 boller på en bagplade til hævning og så 3 i en skål.
Skulle åbenbart have lagt de 3 på en anden bageplade for når man håndtere dem for at flytte dem så går det ud over formen og hævningen.
I hvert fald hvis de klister til skålen som mine gjorde.

Glemte salt i dejen igen.

Den har gang når jeg spiste bollerne er det ligesom en vandet smag jeg fik. Måske fordi jeg brugte damp og ikke har brugt salt.
Det er ligesom den første smag jeg får når tungen lægges på overfladen er vandet.
boller_1.jpg
boller_2.jpg
boller_3.jpg
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1370
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Boller

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 20. april 2023 04:19 Når jeg pisker ægget sammen til pensling så kommer der en masse luftbobler i som giver en overflade på dejen med bobler i.
Denne gang fandt jeg på at lægge toiletpaper på overfladen af det sammenpisket æg for at det kan suge boblerne på overfladen.
Det tog stort set alle boblerne og penslingen på dejen bliver glattere.
Ses lettest på de to forreste boller uden drys.

De ligner ret meget burgerboller.

Jeg lagde 9 boller på en bagplade til hævning og så 3 i en skål.
Skulle åbenbart have lagt de 3 på en anden bageplade for når man håndtere dem for at flytte dem så går det ud over formen og hævningen.
I hvert fald hvis de klister til skålen som mine gjorde.

Glemte salt i dejen igen.

Den har gang når jeg spiste bollerne er det ligesom en vandet smag jeg fik. Måske fordi jeg brugte damp og ikke har brugt salt.
Det er ligesom den første smag jeg får når tungen lægges på overfladen er vandet.
Du er ved at få et flot resultat udi bageriet.

Salt virker udelukkende som smagsforstærker i brødet, på helt samme måde som når du drysser det på din tomat.

Damp i ovnen forhindre skorpen i at udvikle sig for hurtigt og dermed blive for tyk.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Boller

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Der er vist flere grunde til at tilsætte salt. Stødte lige på denne:
"Når den mangler salt, så bliver dejen mere slap, og det færdige brød bliver fladt, dejen bliver mere fedtet og krummens poring mere uensartet. Salt har også betydning for, hvordan brødet hæver, hvilken farve det får, når man bager det og ikke mindst naturligvis for smagen, forklarer Max Vinther, bagermester hos Trianon."
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1370
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Boller

Ulæst indlæg af Landbo »

Kymconørden skrev: 23. april 2023 22:22 Der er vist flere grunde til at tilsætte salt. Stødte lige på denne:
"Når den mangler salt, så bliver dejen mere slap, og det færdige brød bliver fladt, dejen bliver mere fedtet og krummens poring mere uensartet. Salt har også betydning for, hvordan brødet hæver, hvilken farve det får, når man bager det og ikke mindst naturligvis for smagen, forklarer Max Vinther, bagermester hos Trianon."
Hmm, monstro ikke det er en historie omtalte bagermester har digtet til brug den første April ?

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Boller

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Så fik jeg prøvet at bruge bollerne som burgerboller.

De var for seje at bide igennem så bøf og ketchup osv. glider når man bider.
Så det vil være bedre hvis bollen er let at bide over.
Hvordan end det gøres.

Jeg havde vejet dejklumperne til 140 gram.
Det var nok for stort med mindre man gerne selv vil forme en kæmpe bøf der passer til.
Kunne heller ikke komme i brødristeren uden at skære ekstra af.

De er vildt sprøde her 2-3 dage efter de er blevet bagt og har fået en tur i brødristeren.
Synes noget af det jeg tidligere har bagt har været meget hårdt og kedeligt at spise efter 2-3 dage men de her gider jeg godt at spise.
burgerboller_1.jpg
burgerboller_2.jpg
burgerboller_3.jpg
burgerboller_4.jpg
burgerboller_5.jpg
burgerboller_6.jpg
burgerboller_7.jpg
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1370
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Boller

Ulæst indlæg af Landbo »

Det ender med du bliver nødt til at åbne et streetkøkken bag på en Ape tuk-tuk. :lol:

Hilsen Leif.
Besvar