primærkoblingen sidder fast og jeg vil lave den

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
Brugeravatar
Claus Damsgaard
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 162
Tilmeldt: 22. oktober 2022 20:25
Scootere: Sachs Saxy 25/45

Re: primærkoblingen sidder fast og jeg vil lave den

Ulæst indlæg af Claus Damsgaard »

BilledeJeg har filet i et par timer sammenlagt, og møtrikken går på. Mest løs forinden hvor jeg aldrig har brugt gevindet.
Vedhæftede filer
20230810_142758.jpg
20230810_142731.jpg
Brugeravatar
Claus Damsgaard
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 162
Tilmeldt: 22. oktober 2022 20:25
Scootere: Sachs Saxy 25/45

Re: primærkoblingen sidder fast og jeg vil lave den

Ulæst indlæg af Claus Damsgaard »

Billede


Er der så plads til de tre skruer dækslet på koblingen holdes fast af.
Vedhæftede filer
20230813_160823.jpg
Brugeravatar
Claus Damsgaard
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 162
Tilmeldt: 22. oktober 2022 20:25
Scootere: Sachs Saxy 25/45

Re: primærkoblingen sidder fast og jeg vil lave den

Ulæst indlæg af Claus Damsgaard »

Crankcase Cover (right) levner cirka 5 mm til de tre skruehoveder. Inden jeg beslutter mig for ikke at vende dækslet om, når jeg har sat cover'et på uden at skrue det fast, vil jeg lige tage forsigtigt i kickstartarmen for at være sikker. Hvis koblingsankeret rammer ind i cover'et ved mange omdrejninger, går cover'et i stykker. Udenpå sidder der desuden et "cover of brand" med fire skruer - uden betydning. Og en lille spændeskive på og i mellem, udenpå koblingen.
?
Brugeravatar
Claus Damsgaard
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 162
Tilmeldt: 22. oktober 2022 20:25
Scootere: Sachs Saxy 25/45

Re: primærkoblingen sidder fast og jeg vil lave den

Ulæst indlæg af Claus Damsgaard »

Det lykkedes. En ny grøn pakning fra Tyskland, dæksel på koblingsanker vendte forkert, hvorved mainshaft og koblingsankeret gned mod leje i låg på koblingshus. Plads til skruerne. Loctite 243, gevind renset. Kobling monteret. Stærkere fjedre med indgreb ved flere omdrejninger. Ingen spændskive. Olietab stoppet efter køretur og varm motor. 8 bolte spændt efter.

.
Vedhæftede filer
20230815_111756.jpg
Brugeravatar
Claus Damsgaard
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 162
Tilmeldt: 22. oktober 2022 20:25
Scootere: Sachs Saxy 25/45

Re: primærkoblingen sidder fast og jeg vil lave den

Ulæst indlæg af Claus Damsgaard »

Kuglelejet i låget var gået skævt da jeg satte crankcase cover på. Det lød efter et par uger ad helvede til. De tre små m5x12 er skiftet til skruer med fladt hovede, købt hos Harald Nyborg, 8 stk. m5x16 savet over og spændt fast. Måske var koblingen gået løs. Så jeg kørte til Mønsted, men da jeg sagde til mek. at jeg havde netop 'repareret' koblingen, "var det dén", sagde han. Han mærkede efter udstødningsgas ved topstykket, gav knallerten gas på støttefoden og tog i bagbremsen. "jeg tror ikke det hjælper at justere ventilerne." Men jeg kørte herefter 14 km tilbage og skilte det ad igen. Kuglelejet i låget på mainshaft kom med af. Det gjorde det ikke første gang eller anden gang. Nu har jeg samlet det igen og taget et billede med een af de gamle skruer. Koblingen sad godt fast. Den samme pakning gjorde tæt med det samme. Igen slidmærker i dækslet på koblingsankeret. Ingen spændeskive på igen. At vride låget for meget fordi udstødningsrøret sidder i vejen gav nok også lidt utæthed, men kuglelejet skal sidde i bund og lige.

Men det kører igen. Der var nogle meget små revner inden i låget efter voldsom behandling af denne model. Billede
Vedhæftede filer
20230829_092539.jpg
Brugeravatar
miguel
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 1
Tilmeldt: 9. september 2023 20:07
Scootere: Sachs Saxy

Re: primærkoblingen sidder fast og jeg vil lave den

Ulæst indlæg af miguel »

Fik du den fikset, jeg har en magen til med samme problem.
Må nok ud og finde nye pakninger inden jeg går igang. Højre side sidder temmelig godt fast
Brugeravatar
Claus Damsgaard
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 162
Tilmeldt: 22. oktober 2022 20:25
Scootere: Sachs Saxy 25/45

Re: primærkoblingen sidder fast og jeg vil lave den

Ulæst indlæg af Claus Damsgaard »

Ja, det kører godt nu. Udstødningsrøret er brændt lidt til og blevet mere tæt. Støjen er blevet mindre og kuglejet udenpå mainshaft kører normalt. De små flade møtrikker sidder ikke i vejen. Og desuden fik jeg købt en kraftigere led pære til forlygten med 2000 lumen. Koblingen er god. Tomgang og ventiler på motoren kan vente.

https://www.ebay.de/itm/231134310997?fi ... R-C2iZDXYg
Brugeravatar
Claus Damsgaard
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 162
Tilmeldt: 22. oktober 2022 20:25
Scootere: Sachs Saxy 25/45

Re: primærkoblingen sidder fast og jeg vil lave den

Ulæst indlæg af Claus Damsgaard »

Hvis du mangler et uoriginalt bagtandhjul med 60 tænder? Jeg købte to fra Tyskland for nogle år siden. Der skal bare slibes lidt i metallet med en fil cirka 1 mm hele vejen rundt inderst. De fire huller passer til det originale baghjul. (Rollenkette 420 für Kettenrad Z60)

Billede

https://sachsteile.de/produkt/antriebsritzelrad-2/


Med 11 tænder originalt, men 12 tænder er bedre med 60 på bagtandhjulet, da gearingen ved 25 km/t er for lav ved 35 km/t. Man kan købe en justerbar cdi hastighedsbegrænser.
Vedhæftede filer
$(KGrHqNHJDkFG)SOV-ppBRwvfo5-Kg~~60_57.jpg
Brugeravatar
Claus Damsgaard
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 162
Tilmeldt: 22. oktober 2022 20:25
Scootere: Sachs Saxy 25/45

Re: primærkoblingen sidder fast og jeg vil lave den

Ulæst indlæg af Claus Damsgaard »

Men jeg må nok sige, at Landbo havde lidt ret i, at der kunne sættes en lille spændeskive mellem koblingsakeret, beslaget og kuglelejet. Dog tror jeg nok, at det ikke er meningen, der skal sidde een. Men at det lille beslag med de tre M5 skuer rent faktisk vendte forkert, betyder at der bliver bedre plads mellem kobling og crankcase cover (right) når man vender beslaget som på tegningen. Koblingshusets låg spændes dermed også mere tæt på, så der ikke tabes olie.På tegningen vender det ikke som det var tilfældet da jeg skilte det ad første gang. Men der var ingen spændeskive at se, og heller ikke på tegningen. Kuglelejets inderste roterende del rager ikke længere ud end den ydre del, som jo ikke roterer. Og der burde ikke være slidspor på beslaget. Så en lille spændeskive højst en mm tyk og sådan at den kun rører ved den roterende del af kuglejet, der for resten lige skal trykkes i bund på crankcase cover (right). Dette låg havde nogle små revner efter den hårde bahandling. Men der tabes ikke motoroile (10W-40)
Brugeravatar
Claus Damsgaard
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 162
Tilmeldt: 22. oktober 2022 20:25
Scootere: Sachs Saxy 25/45

Re: primærkoblingen sidder fast og jeg vil lave den

Ulæst indlæg af Claus Damsgaard »

Nu har jeg vendt den plade på primærkoblingen om, så den sidder som da jeg først åbnede koblingshuset. De flade skruer ragede måske også for langt ud og gav en konflikt med låget til koblingshuset. Og der manglede en lille spændeskive med en indvendig diameter på 14 mm (shim uden varenummer). Jeg var ude og finde een i en rodekasse på Vævervej i Viborg. Og en pakning fra Tyskland, låget monteret uden olietab. Men der skal en mekaniker til, hvis ventiler og karburator skal justeres. Måske vil han lave det ude i Mønsted. En lidt mystisk lyd når jeg kører 30 km/t ned af bakke uden at give gas.
Besvar