El biler om vinteren

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3545
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 2.000 km
Geografisk sted: Lolland

El biler om vinteren

Ulæst indlæg af Jps »

Nå, det er ikke kun min "bil" der kører mindre km pr opladning om vinteren (pt omkring de 40 km) 😃

https://www.bt.dk/forbrug/frustrerede-e ... lHQRunjaOk
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1368
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: El biler om vinteren

Ulæst indlæg af Landbo »

Jps skrev: 24. januar 2022 14:30 Nå, det er ikke kun min "bil" der kører mindre km pr opladning om vinteren (pt omkring de 40 km) 😃

https://www.bt.dk/forbrug/frustrerede-e ... lHQRunjaOk
Det er vel varmen i kabinen der æder de fleste km. I en fossil bil fyre vi jo med det tab der unægtelig fremkommer når man afbrænder brændstof.

Måske sælger/fabrikanten burde opgive det forventede km antal ved forskellige udendørstemperature med 20 grader i kabinen.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Cis
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 165
Tilmeldt: 4. januar 2022 00:13

Re: El biler om vinteren

Ulæst indlæg af Cis »

Landbo skrev: 24. januar 2022 16:04
Jps skrev: 24. januar 2022 14:30 Nå, det er ikke kun min "bil" der kører mindre km pr opladning om vinteren (pt omkring de 40 km) 😃

https://www.bt.dk/forbrug/frustrerede-e ... lHQRunjaOk
Det er vel varmen i kabinen der æder de fleste km. I en fossil bil fyre vi jo med det tab der unægtelig fremkommer når man afbrænder brændstof.

Måske sælger/fabrikanten burde opgive det forventede km antal ved forskellige udendørstemperature med 20 grader i kabinen.

Hilsen Leif.
Min datter har en Tesla med varmepumpe, den taber også masser af km om vinteren, for batterierne er ikke glade for minus grader, og de kræver også at blive varmet op, jeg ved ikke om varmepumpen også tager sig af det, når den begynder at virke...
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3545
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 2.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: El biler om vinteren

Ulæst indlæg af Jps »

Jeg har muligvis ikke nævnt det, men jeg bruger ikke varmeapperatet i min "bil". Det på 800 watt, og tømmer batterierne rimelig hurtigt. Jeg er jo så godt pakket ind, når det er så koldt som det er pt, når jeg er ude og køre.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1368
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: El biler om vinteren

Ulæst indlæg af Landbo »

Cis skrev: 25. januar 2022 08:28
Landbo skrev: 24. januar 2022 16:04
Jps skrev: 24. januar 2022 14:30 Nå, det er ikke kun min "bil" der kører mindre km pr opladning om vinteren (pt omkring de 40 km) 😃

https://www.bt.dk/forbrug/frustrerede-e ... lHQRunjaOk
Det er vel varmen i kabinen der æder de fleste km. I en fossil bil fyre vi jo med det tab der unægtelig fremkommer når man afbrænder brændstof.

Måske sælger/fabrikanten burde opgive det forventede km antal ved forskellige udendørstemperature med 20 grader i kabinen.

Hilsen Leif.
Min datter har en Tesla med varmepumpe, den taber også masser af km om vinteren, for batterierne er ikke glade for minus grader, og de kræver også at blive varmet op, jeg ved ikke om varmepumpen også tager sig af det, når den begynder at virke...
Der er mig bekendt kun en forbrugsstank monteret i en Tesla, og den indeholder den sprinklervæske folk pjasker på ruderne. Så ja, der er et forbrug på batterierne for og holde dem varme.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1368
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: El biler om vinteren

Ulæst indlæg af Landbo »

Jps skrev: 25. januar 2022 09:23 Jeg har muligvis ikke nævnt det, men jeg bruger ikke varmeapperatet i min "bil". Det på 800 watt, og tømmer batterierne rimelig hurtigt. Jeg er jo så godt pakket ind, når det er så koldt som det er pt, når jeg er ude og køre.
Batterierne kan så også kun holde i max 4,5 time til opvarmning alene. Så er det tillige en dødssynd og aflade batterierne helt ned i nærheden af 0%.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Cis
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 165
Tilmeldt: 4. januar 2022 00:13

Re: El biler om vinteren

Ulæst indlæg af Cis »

Landbo skrev: 25. januar 2022 13:53
Cis skrev: 25. januar 2022 08:28
Landbo skrev: 24. januar 2022 16:04

Det er vel varmen i kabinen der æder de fleste km. I en fossil bil fyre vi jo med det tab der unægtelig fremkommer når man afbrænder brændstof.

Måske sælger/fabrikanten burde opgive det forventede km antal ved forskellige udendørstemperature med 20 grader i kabinen.

Hilsen Leif.
Min datter har en Tesla med varmepumpe, den taber også masser af km om vinteren, for batterierne er ikke glade for minus grader, og de kræver også at blive varmet op, jeg ved ikke om varmepumpen også tager sig af det, når den begynder at virke...
Der er mig bekendt kun en forbrugsstank monteret i en Tesla, og den indeholder den sprinklervæske folk pjasker på ruderne. Så ja, der er et forbrug på batterierne for og holde dem varme.

Hilsen Leif.
Min datters Tesla er en næsten ny Tesla 3, og den har varmepumpe, modsat de ældre modeller, du kan jo prøver at Google det, hvis du mener jeg tager fejl..
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1368
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: El biler om vinteren

Ulæst indlæg af Landbo »

Cis skrev: 26. januar 2022 13:45
Min datters Tesla er en næsten ny Tesla 3, og den har varmepumpe, modsat de ældre modeller, du kan jo prøver at Google det, hvis du mener jeg tager fejl..
Naturligvis tror jeg da på dig. Det jeg prøvede og sige er bare at der ingen oliefyr er installeret i sådan en. :mrgreen:

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Cis
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 165
Tilmeldt: 4. januar 2022 00:13

Re: El biler om vinteren

Ulæst indlæg af Cis »

Landbo skrev: 26. januar 2022 15:22
Cis skrev: 26. januar 2022 13:45
Min datters Tesla er en næsten ny Tesla 3, og den har varmepumpe, modsat de ældre modeller, du kan jo prøver at Google det, hvis du mener jeg tager fejl..
Naturligvis tror jeg da på dig. Det jeg prøvede og sige er bare at der ingen oliefyr er installeret i sådan en. :mrgreen:

Hilsen Leif.
Nej, det har du ret i, det er jo en varmepumpe som udnytter den overskudsvarme som dannes under brug, og som ellers blot ville være spildt, til at varme kabinen op, så hun ikke behøver at bruge batterierne til den opgave..
Besvar