Kørt ind i af bilist

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Kørt ind i af bilist

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Så blev jeg kørt ind i af en bilist nær Præstø da jeg var ude at cykle.
Det var heldigvis "kun" cyklen der blev ramt.
Jeg havde næsten lige stoppet for at finde en flaske med vand i kurven bag på cyklen så jeg stod med fødderne på fortorvet og cyklen på vejbanen lige ved busstoppestedskiltet på højre side af billedet.
prestobilparkeringvedulykkested.jpg
prestobilparkeringvedulykkested.jpg (167.99 KiB) Vist 4936 gange
Så kommer der en bilist bagfra som åbenbart synes det er helt fint bare at køre ind i mig fordi der åbenbart kommer en modkørende bilist lidt længere fremme.
Jeg når heldigvis at se det komme fordi jeg står og kan se bagud så jeg når at slippe cyklen lige inden sidespejlet på bilen rammer det yderste af styret på cyklen også vælten cyklen og alle mine ting ud på vejen.

Så står jeg der og tænker for mig selv og afventer bilistens reaktion.
Det var åbenbart svært at finde bremsen på bilen for den holder da nok 50 meter længere henne af vejen.

Nå men jeg samler mine ting og de (2 personer) kommer langt hen og snakker, jeg ved ikke hvem der har kørt bilen men det er åbenbart kvinden også er der også hendes mand.

Hun spørger flere gange om der er sket noget alvorligt og hun siger hun er glad for der ikke er sket noget alvorligt eller noget i den stil.
Jeg er så ikke helt enig i at der ikke er sket noget alvorligt eftersom hun lige har kørt ind i mig.

Nå men jeg prøver og tage det stille og roligt og ikke hidse mig op i starten men på et tidspunkt siger hun at hun ikke vil have politiet involveret og hvis hun har den mening så skal jeg da nok sørge for at de bliver involveret. Hun fortæller at hun skal hente sit barnebarn som om at hun egentligt helt bare vil videre i teksten.

Men hun kender ikke telefonnummeret til politiet og jeg ønsker ikke at hjælpe hende men siger hun kan ringe til nummeroplysningen, det må hun selv finde ud af så de næste 15 minutter venter jeg på hun får ringet men det gør hun ikke.

Hun snakker ikke selv så meget da hun mest sidder i bilen. Det er åbenbart mandens (passagerens) opgave at snakke og det gør han så en hel masse og han fortæller mig nok 20 gange at jeg skal kigge på de biler som kommer kørende så jeg kan se hvordan de trækker ud i siden af vejen men jeg prøver at forklarer ham at jeg ikke skal se det da jeg ikke kører bil og prøver at forklarer ham at man ikke skal gøre det hvis der står nogen og råbet at han skal få sig en anden mening det var ikke til at trænge igennem til ham lige meget hvor meget jeg råbte så blev han ved med at pege når på de biler der kom som om jeg skulle lærer hvordan man kører bil.

Nå men på et tidspunkt siger jeg til hende at hun ikke må holde der hvor hun holder og det får hende åbenbart til at ville flytte bilen men jeg jeg siger at jeg melder hende som flugtbilist hvis hun kører væk.

Jeg prøver at stoppe nogen bilister for at få den til at ringe til politiet men det er ikke noget som kommer til at ske. Der er i øvrigt ingen af de andre bilister som stopper eller forsøger at hjælpe eller noget.

Nå men hun bliver lidt "sur" fordi jeg ikke vil lade hende køre så hun bakker lidt voldsomt og kører over i modsatte side af vejen fordi hun vil forbi mig og jeg løber efter hende med cyklen for at stoppe hende.
Det er der så en anden bilist som ser og så blokere han vejen med sin bil også få han ringet til politiet og de kommer og får en snak.
For ham så det åbenbart ud som om hun kørte ind i mig men det var vist bare fordi jeg prøvede at stoppe hende.

Bilisten som stoppede og ringede til politiet var åbenbart selv en som cyklede meget og fortalte noget med at bare i år (6-7 måneder) var han blevet udsat for fare eller sådan noget i trafikken 6 gange. Der var noget med han var blevet forsøgt kørt af vejen og sådan noget.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3545
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 2.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Kørt ind i af bilist

Ulæst indlæg af Jps »

Mange bilister burde slet ikke ha' kørekort. De er bedøvende ligeglade med de svage trafikanter, og forsøger som i dit tilfælde at slippe for Politiets indblanding.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 407
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Kørt ind i af bilist

Ulæst indlæg af GYS »

Den pågældende vej ser ud til at have cykelsti på begge sider, men ligner ikke en, hvor det er tilladt at køre hurtigt.

Jeg tror ikke, at bilisten bevist har forsøgt at køre dig ned - men naturligvis burde bilisten have bremset, hvis han/hun vurderede, at ikke kunne passere dig.

Du blev ramt af sidespejlet - det tyder på, at bilisten har vurderet forkert sideafstand ved overhalingen. Dette skyldes ofte, at der er sket noget under overhalingen, som bilisten ikke har havde vurderet. Når en bilist foretager en overhaling, så sker vurderingen før overhalingen - under selve overhalingen, ser de ikke til højre, for at vurdere afstand. Det mest almindelige, er at den modkørende bil trækker ud mod midten af vejen (til højre), hvorved at bilistens reaktion, også er at trække lidt til højre - specielt, hvis det er i sidste øjeblik, hvor det kan være svært, eller ikke er muligt at nå at bremse. Og, det kan også skyldes, at cykelisten (eller knallertkøreren), er trukken til venstre, i forhold til da bilisten vurderede at overhalingen var mulig. Bilisten bør naturligvis give god afstand til cykelisten - og bilisten har helt sikkert gjort en fejl, ved at ikke give god afstand nok.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Kørt ind i af bilist

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Registreringsnummert var AA62575 eller AH62575. Tror det var den med 2 A'er.

Vejen er lidt speciel der fordi det er meningen at bilister skal køre midt på vejen når der ikke er modkørende.
Der er sat nogle skilte op langs vejen men der er langt mellem dem og i starten stod de i sæt af 3 skilte men nu står der kun 1 skilt tilbage der hvor den slags vej starter og det er det midterste skilt som viser 2 biler yderst på vejen. Så kunne man mistænke at sure bilister har fjernet de andre.
plakat_2-1vej_500x350.jpg
plakat_2-1vej_500x350.jpg (38.79 KiB) Vist 4909 gange
Der var engang hvor i hvert fald det ene skilt var langt ned så sætte jeg det op igen men nu er det helt væk.

Jeg tænker lidt på at fjerne det sidste skilt fordi hvis bilisterne kun ser det ene skilt så tror de måske at de skal køre sådan hele tiden fordi de andre skilte er væk.
Og der er da også mange bilister der ikke forstå det med at køre midt på vejen. Det er nok cirka halvdelen der køre ud til siden efter de har overhalet.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 407
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Kørt ind i af bilist

Ulæst indlæg af GYS »

scootergrisen skrev: Jeg tænker lidt på at fjerne det sidste skilt fordi hvis bilisterne kun ser det ene skilt så tror de måske at de skal køre sådan hele tiden fordi de andre skilte er væk.
Lyder som en god idé. Med kun et skilt, kan det kun misforstås.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Kørt ind i af bilist

Ulæst indlæg af scootergrisen »

De er vist lavet lidt underligt de skilte.
De viser mest hvordan den modkørende skal køre.
Ville det ikke være bedre at vise hvordan den som ser skiltet skal køre.

Også kalder de det "GI' CYKLISTER PLADS" men prøv og kig på bilen ved siden af cyklen på det originale billede den er da mere over i samme side som cyklisten end modsatte side så jeg vil da ikke kalde det at give plads hvis bilisten bare køre igennem som om cyklisten ikke er der.

Også ved jeg ikke lige hvor smart det er med smilier og hvorfor er den ene grøn og den anden gul når de smiler lige meget.
I stedet for at vise med en rød smilie hvordan man ikke skal køre så er det måske bedre at vise hvordan man skal køre.

Her er mit bud på næste version af skiltene.
Først midt på vejen når man er alene, så ud til venstre når man overhaler og ud til højre når der er modkørende.
2-i-1-version2.jpg
2-i-1-version2.jpg (48.67 KiB) Vist 4890 gange
Besvar