Lave 12V stik på scooter

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
Brugeravatar
SMF
6. Rang
6. Rang
Indlæg: 123
Tilmeldt: 3. januar 2015 12:29
Scootere: VGA Digita 30 2-t (tidl. VGA Explora 4-t, Aprilia SportCity 4-t, Texas Flash X-30 4-t, Yamaha FS1 2-t)

Lave 12V stik på scooter

Ulæst indlæg af SMF »

Jeg vil gerne have et 12V stik på min VGA Digita, så jeg kan holde strøm på min gps når jeg kører. Jeg kan lodde, men ved ikke rigtig hvor jeg skal starte mit projekt. Er det bedst at tage strøm direkte fra batteriet eller? Gode råd modtages ;)
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11159
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Lave 12V stik på scooter

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Du kan tage +12 volt efter tændingslåsen sådan at strømmen slås fra når du slukker scooteren.

Også en sikring på en af ledningerne.

Nu er der jo nok 14,5 volt når motoren køre så må du se om din GPS kan klare det.
Idealt skulle der vel være noget elektronik der sørger for at spændingen ikke bliver for høj.
Brugeravatar
TOCA
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 443
Tilmeldt: 16. november 2014 14:05
Scootere: PGO Comet (Solgt)
Peugeot Fox
CPI GTR 50 (45'er) x2
Geografisk sted: København

Re: Lave 12V stik på scooter

Ulæst indlæg af TOCA »

Formoder du tænker på noget i den her stil:
http://www.thansen.dk/scooter-knallert- ... 598537162/

Jeg ville nok tage noget direkte fra batteriet, med fare for at aflade det, hvis man glemmer noget i stikket, eller der ved en fejl kommer fugt der ind, med mindre der står i en evt. installationsvejledning, at den har overspændingssikring.

Husk at sætte en sikring, i passende størrelse, på + ledningen, og evt en tænd/sluk kontakt.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 411
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Lave 12V stik på scooter

Ulæst indlæg af GYS »

Det pågældende stik omsætter 12V til 5V - det betyder, at der trækkes strøm, også når intet tilsluttes. Det skyldes omsætningen - den bruger nogle mA - omtrent det samme som en tyverialarm. Sættes den på batteriet direkte, vil batteriet aflades på et par uger.
Det er derfor en meget dårlig idé, at tage strømmen direkte fra batteriet. Sæt den på efter tændingskontakten. Der må kun være strøm på, når tændingskontakten er tændt.

Vælger du et 12V cigarretstik, så kan trækkes langt større strøm, og det kan diskuteres, hvor det er bedst at tilslutte den. Tilsluttes den over batteriet, kan du naturligvis trække strøm, selv når scooteren er slukket. Du skal naturligvis have en sikring på i serie med batteriet.

Tages strømmen efter tændingskontakten, vil det normalt gå i gennem en sikring først. For en GPS betyder det ikke noget, da strømforbruget er lille - under 0,5A. Sættes derimod en fryseboks i et 12V cigartænderstik, så vil scooterens sikring nemt springe. Så i dette tilfælde, er bedst at sætte den direkte på batteriet, med sin egen sikring. Og samtidigt, vil den også virke, når scooteren er slukket.

Ønsker du, at kunne trække stor strøm i et cigartænderstik, og det kun er strøm, når tændingen er på, så er nødvendigt med et relæ, samt en ekstra sikring.
Brugeravatar
TOCA
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 443
Tilmeldt: 16. november 2014 14:05
Scootere: PGO Comet (Solgt)
Peugeot Fox
CPI GTR 50 (45'er) x2
Geografisk sted: København

Re: Lave 12V stik på scooter

Ulæst indlæg af TOCA »

Hader at indrømme det, men GYS har ret, selvfølgelig sidder der en lille trafo i sådan et stik, og de suger jo strøm, så snart de kan finde det, og selvom det ikke er meget, kan det være forskellen på, om el starteren virker eller ej, efter nogle dages pause.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3545
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 2.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Lave 12V stik på scooter

Ulæst indlæg af Jps »

Jeg har cigarstik monteret på 2 af mine Big's og har aldrig oplevet startproblemer. Men skulle elstarteren svigte, har man jo kickstarteren til hjælp.

Cigarstik.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 411
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Lave 12V stik på scooter

Ulæst indlæg af GYS »

Cigartænder stik er på 12V, og har ingen omsætter - så de kan fint sættes på direkte over batteriet (med sikring imellem), uden der bruges strøm. Sættes den på over batteriet kan trækkes stor strøm, og den kan bruges på kølebokse eller luftpumpe.
Brugeravatar
Supercharger
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 348
Tilmeldt: 19. februar 2015 07:56
Scootere: Adly Gazelle (TMP) 45 Km/t.
PGO G-Max 30 Km/t.
Geografisk sted: Sjælland

Re: Lave 12V stik på scooter

Ulæst indlæg af Supercharger »

Du kan "Pimpe" videre på scooteren med denne "respekt horn" :D
http://i.ytimg.com/vi/cicToOj4VlY/maxresdefault.jpg
Brugeravatar
Supercharger
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 348
Tilmeldt: 19. februar 2015 07:56
Scootere: Adly Gazelle (TMP) 45 Km/t.
PGO G-Max 30 Km/t.
Geografisk sted: Sjælland

Re: Lave 12V stik på scooter

Ulæst indlæg af Supercharger »

Besvar