Biler der slukker forlyset når blinklys bruges

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Biler der slukker forlyset når blinklys bruges

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Idag så jeg en bil med LED forlys.
Men som noget nyt så jeg at da bilen blinkede til siden så blev det hvide LED forlys slukket i den side der blev blinket til.
Har jeg godt nok ikke lagt mærke til før.
Jeg husker det som at det hvide lys var slukket i alt den tid der blev blinket, altså både når det gul blinklys lyste og også når ikke det lyset.

Det lignede lidt dem her.
1286476897_917_FT41591_led_tagfahrlicht_ford_focus_rs_12204_1_z1[1].jpg
1286476897_917_FT41591_led_tagfahrlicht_ford_focus_rs_12204_1_z1[1].jpg (322.72 KiB) Vist 7561 gange
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3567
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 4.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Biler der slukker forlyset når blinklys bruges

Ulæst indlæg af Jps »

Det kan da ikke være lovligt at forlyset slukker, når blinklyset bruges.
Brugeravatar
Fut
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 160
Tilmeldt: 24. april 2010 19:31
Scootere: Funtec scootcar
Geografisk sted: Renge på Stevns

Re: Biler der slukker forlyset når blinklys bruges

Ulæst indlæg af Fut »

Du ville blive forbavset hvis du viste hvad der er blevet godkendt på nye biler.Tågelys der kun kan tændes når det korte lys er tændt, kørelys hvor baglyset ikke tænder (det gør at folk kører i mørke uden baglys og sågar også uden lys på traileren) tågelugter der tænder i den side hvor man blinker til.
Bilfabrikkerne prøver at overgå hinanden med unyttige tin der både er dumme og i øvrigt er i strid med de danske færselslove.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Biler der slukker forlyset når blinklys bruges

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Den anden dag så jeg 3 af de her biler med 2 striber LED foran men intet lys bag på.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Biler der slukker forlyset når blinklys bruges

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Så igen igår en bil med LED foran som blinkede til siden også slukkede det hvide LED i den ene side mens blinklyset var i brug.

Og hold op hvor har jeg set mange bilister med en striber LED foran og intet lys bag på, det lidt mærkeligt, enten må det være lovligt og køre uden lys bag på ellers også er der vildt mange der ikke tænder lyset fordi de har fået en ny bil og ikke har sat sig ind i hvordan man tænder det.
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1261
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Biler der slukker forlyset når blinklys bruges

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Ja, mystiske EU-regler gør det fuldt lovligt for biler at køre uden baglyset tændt om dagen. På den måde sparer man på energien siger de.
Man skal så huske at skifte fra kørelyset om dagen til nærlys om aftenen så baglyset også tænder. Det er der mange der glemmer i de oplyste gader.

Det er smart at det skarpe kørelys slukker i den blinkende side. Så bliver det langt tydeligere at bilen skal dreje.
Godt for trafiksikkerheden. :thumbup:
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Biler der slukker forlyset når blinklys bruges

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Er du sikker på den regel gælder i danmark ?

Det lyder da helt tosset at man må slukke helt for baglyset på en bil i trafikken.

Jeg syntes bestemt ikke at den blev mere tydelig da den slukkede lyset i siden da den drejede til og det var rimelig lang tid der gik fra blinklyset slukkede og det hvide lys tændte. Altså 1 sekund eller noget.

To hvide forlygter er jo smart til at se hvor bredt køretøjet er, så syntes det er en dårlig ide og slukke for det ene hvide lys.

Også syntes jeg egentligt ikke der var nogen sideblinklys på.
Men det måske endnu en lovgivning der er blevet droppet ?
Måske et tiltag for at øge antallet af højresvingulykker ?

Jeg vil prøve og lægge mere mærke til det i trafikken.
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1261
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Biler der slukker forlyset når blinklys bruges

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Ja, den skulle være god nok. Min brors nye Kia har også slukket baglys når kørelyset om dagen er tændt, og den er lovlig.
Ifølge dette svar fra ministeren, har Danmark ikke mulighed for særbehandling mht. baglyset, men EU er heldigvis opmærksom på problemet.
http://www.ft.dk/samling/20131/almdel/t ... /index.htm

Ja, specielt biler der sætter i gang fra kantstenen uden baglys på, skal man lige vænne sig til. :thumbdown:
Mange bilejere får mekanikeren til at "kode" systemet om, så baglyset er tændt med kørelyset. Nogle bilmærker gør det fra starten, inden salg.

Blinklyset på siden er stadig lovpligtig, men det er tilladt at sætte det i sidespejlet og er næsten usynligt fra visse vinkler.

Det er nok fordi de nye LED-kørelygter er så skarpe og sidder så tæt på blinklyset, at det må slukkes for ikke at "overblænde" blinklyset.
Men ja, bredden af bilen forsvinder lidt når den ene side slukker, men hva faen, der er jo helt slukket bagpå alligevel, nogle gange... :crazy:
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Biler der slukker forlyset når blinklys bruges

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Kan det være de samme LED de bruger til både hvidt og gult lys ?

Det er da fint nok og sparer på lyset hvis man har en elektrisk bil så kan man sikkert spare en del ved at bruge LED i forhold til 2 x 65 watt halogen pære men hvis man nu har lavet en bil med airbags og sikkerhedsseler osv fordi den skal være sikker så virker det lidt mærkeligt helt at slukke for baglyset.
Besvar