Tur til Sverige

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Tur til Sverige

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Det er jo sommer, kværnen er ny-pudset og jeg overvejer at besøge noget familie i Lund, Sverige en af dagene.
Det bliver min første tur til det store udland på Kymcoen og jeg ville høre om der er noget man skal være særlig opmærksom på når man drøner rundt i Sverige. Skal der fx DK-skilt på scooteren og hvilken dokumentation skal jeg evt. ha med?

Og go sommer iøvrigt :wave:
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Tur til Sverige

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Nåm, jeg skred afsted uden at fortage mig yderligere, og havde kun den sædvanlige kvittering med for betalt ansvars-forsikring som herhjemme.
Og sikke en tur! 125 km den ene vej og 125 km den anden vej. Jeg kørte meget tidligt derover og meget sent tilbage, og havde nærmest vejene for mig selv på hele turen. Prisen for en retur-billet med scooter på færgen er blot 55.- og den sejler konstant hele døgnet :wtf:
Ishøj - Lund.JPG
Lidt tur-data:

Samlet afstand 256 km
Samlet rejse-tid: Ca 7.5 time
Forbrug: 5.7 Liter
Km/liter: 44,9
Samlet pris: Ca 127 Kr

Skisme en fin tur ud i hele den store verden!
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Tur til Sverige

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Flere steder var cykelstien forbeholdt cykler, så knallerter og scootere skulle blive ude på vejen.
IMG_9641.JPG
Om natten bliver udvalgte lyskryds åbenbart "neutrale" og står bare og blinker med den gule, og man må så liste over. Det var faktisk temmelig rart ikke at skulle stoppe for rødt i flere minutter, midt om natten, og holde der og glo uden en bil i nærheden. Smart.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11161
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Tur til Sverige

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Fik du ikke ondt i røven/ryggen/hovedet af så lang en tur ?
Jeg gad godt køre sådan nogen lange ture men jeg får ondt i røven og hovedet og bliver træt i ryggen.
Satte du så et DK klistermærke på ?
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Tur til Sverige

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Nej, jeg satsede på at hvis DK-mærket var et krav i Sverige, ville de flinke betjente nok bare bede mig købe et på nærmeste tankstation :angel:

Og jo, 7 timer på vejen sætter sgu sine spor. Min ryg og røv er heller ikke gode venner med et standard-sæde og da jeg er 186 er sidde-stillingen på den lille Kymco jo helt forkert. Det var simpelthen nødvendigt at komme længere tilbage og sidde, så man lissom læner sig frem mod styret og ikke sidder lige op og ned.
Af samme grund går jeg og roder med en bedre køre-stilling og sæde. Her er det en hård skum-pude der er tilpasset der hvor klap-sædet ellers sad. Boksen er rykket lidt frem så den virker som ryg-støtte, og har også fået limet noget skumpude på.
IMG_9744.JPG
Skumgummi-pude af en forholdsvis hård type man ikke synker ned i men stadig har god stød-absorbering. Planen er at finde den rigtige vinkel på puden, få den fastgjort og betrukket med noget vinyl-læder-betræk-halløj.
IMG_9752.JPG
Klap-sædet er ellers smart, men støtter for lavt og sidder så langt fremme at knæene rammer nøglen og man lissom glider lidt nedad. Før skulle der ikke mange timer til, før min ryg og nakke blev temmelig trætte af at sidde så opret.
IMG_9749.JPG
Længere tilbage og sidde så man nærmest støtter på styret. Boksen og puden forhindrer at jeg sidder og falder sammen og krummer ryg. Med lidt småjusteringer og vandfast betræk, begynder det skisme at ligne noget. Smukt bliver det nok aldrig, men jeg sidder rigtig fint efterhånden.
IMG_9747.JPG
Men som altid bliver jeg lidt øm øverst i ryggen, og på denne tur også i venstre albue, og til sidst begyndte hænderne at sove og prikke :wtf:
Damn jeg sov godt den nat!!
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11161
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Tur til Sverige

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Kender godt det med hænder der prikker og man vil også gerne hvile sin højre hånd men det kan man jo ikke når man skal give gas med mindre man havde noget til og holde på gashåndtaget. Tror jeg har gjort det med et stykke gaffatape engang.
Har de samme slags nummerplade derovre til scootere ?
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Tur til Sverige

Ulæst indlæg af Kymconørden »

De få scootere vi så, havde store hvide nummerplader som denne. Min bror mente det måske var 110cc eller noget, altså som motorcykel.
Det viser sig at motorcykler og "mopeder" bruger den samme store hvide plade.(195x155!) De er nærmest ligeså store som til vores busser! Sidste nyt skulle være at det endelig er lykkedes motorcykel og knallert-folket derovre at få trafikstyrelsen til at lave nogle mindre plader, til netop mc og scoot.(170x150)
Mon de lige har luret på min lille fixe, diskrete plade og tænkt: av hvor smart (145x125) :thumbup:
Gad vide om de også har 45 derovre?
s_wme776.jpg
s_wme776.jpg (94.03 KiB) Vist 7871 gange
Det med at kunne holde gassen så man kan slappe lidt af i højre arm har jeg også overvejet, men jeg tør simpelthen ikke. Av hvor det kunne gå galt hvis systemet pludselig ikke vil slippe :yikes:
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11161
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Tur til Sverige

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Så kunne man have en dødmansknapledning på sig hvis man brugte den med og sætte gashåndtaget fast.
Men ja jeg er heller ikke meget for at gøre sådan noget også man styrter og scooteren køre en halv børnehave ned.

De har vist både 25, 30 og 45 km/t i sverige ligesom i danmark men det er muligvis forbudt siden 17 juni 2003 og sælge nye 30 km/t ligesom det vel også bliver senere i danmark.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Moped_klass_I
http://sv.wikipedia.org/wiki/Moped_klass_II

Man kan sgu ellers få nogen sjove nummerplader med 3 bogstaver og vælge imellem.
Billede
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Tur til Sverige

Ulæst indlæg af Kymconørden »

scootergrisen skrev:...men det er muligvis forbudt siden 17 juni 2003 og sælge nye 30 km/t ligesom det vel også bliver senere i danmark.
Nu får jeg mistanke om at jeg er fuldstændig uvidende og temmelig blank, men hvad snakker du dog om!?
Forbudt at sælge nye 30km/t? Skal 30eren ud af billedet, så kun 25 og 45 er tilbage?
Så vidt jeg kan forstå på de links, har jeg åbenbart kørt forkert derovre. nemlig på cykelstien. Det er umiddelbart kun klasse 2 (25 uden plader) der må det :oops:
Klasse 1 er så op til 45 og med regler som motorcykel, krav om kørekort. Hvor mon en dansk 30er med plade, uden krav om kort ligger i klasserne?
Måske jeg skulle have søgt de Svenske myndigheder om et midlertidigt føre-bevis til min lille 30er, da den jo kører over 25 og kræver kort og ikke må køre på cykelstien :D :D Det er skisme ikke nemt at være EU-borger på moped..
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11161
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Tur til Sverige

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Ja det tror jeg nok er planen for EU er forbyde salg af 30 km/t og i stedet må de nye lille knallert højst køre 25 km/t.
Forbudt at sælge 30 km/t er måske så meget sagt men de bliver lavet om til 25 km/t.
Besvar