Varefakta og låse

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11159
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Varefakta og låse

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Jeg skrev til varefakta angående denne låse som T Hansen skriver er varefakta godkendt :
http://www.thansen.dk/product.asp?c=783 ... 1388158486

Fordi jeg engang købte denne lås som ligner den men som jeg fandt ud af var meget let at tage af nærmest uden brug af værktøj andet end for eksempel en fladskruetrækker til at tage plastikken af :
http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... samlet_las

Også fik jeg følgende svar som andre måske kunne finde intersant.
Der er flere krav ved godkendelse af en cykellås, men jeg går ud fra, at det, du er interesseret i, er krav til evne til at modstå mekanisk opbrydning. Altså populært sagt den mekaniske styrke. Der er kravet, at cykellåsen skal kunne modstå et opbrydningsforsøg med almindeligt håndværktøj i 3 minutter. Da der er tale om tests, der skal kunne beskrives, sammenlignes og gentages, er typisk håndværktøj, der kan anvendes, nævnt i vores regler sammen med en maksimal størrelse. Det største stykke værktøj er således en polygribtang på 300 mm. Der gennemføres flere opbrydningsforsøg på 3 minutters varighed, for at afprøve låsens modstandskraft over for forskellige typer angreb og dermed forskellige typer og kombinationer af håndværktøj.

De to låse, du linker til, ligner hinanden, men det er ikke ualmindeligt, at cykellåse, der ligner hinanden i mekanisk opbygning, kan have meget forskellig modstandskraft over for vores opbrydningsforsøg.

Du linker til en cykellås, du skriver kan skilles ad med fingrene. Det kan slet ikke lade sig gøre med de cykellåse, vi har afprøvet, inden de fik Varefakta-deklaration, og som vi sidenhen også har indkøbt og stikprøvekontrolleret.
Hvis der er nogen af jer der køber den varefakta godkendte lås så kunne det være intersant og se om den er lige så let at skille af som min var.
Besvar