Lov om pålæsning??

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
Brugeravatar
Frederik L
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 3
Tilmeldt: 28. april 2024 02:46
Scootere: VGA one e5
Peugeot kisbee

Lov om pålæsning??

Ulæst indlæg af Frederik L »

Hej, jeg har en knallert hvor jeg har lavet en kasse/holder til min Soundboks. Sådan at den sidder rigtigt godt fast og der er ingen problemer når jeg kører med den. Jeg har kigget i lidt tid og kan ikke finde en lovgivning der skulle gøre det ulovligt, og ville bare høre om i kendte en der sagde det. Den rager ca. 10 cm ud over knallertens egen bredde i højre side(der er ikke et spejl), og rager ikke ud bagud.
Den skal jo lige males og så ville den være klar. Men er det lovligt?
Vedhæftede filer
Snapchat-1583360685.jpg
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Lov om pålæsning??

Ulæst indlæg af Landbo »

Frederik L skrev: 6. juli 2024 14:46 Hej, jeg har en knallert hvor jeg har lavet en kasse/holder til min Soundboks. Sådan at den sidder rigtigt godt fast og der er ingen problemer når jeg kører med den. Jeg har kigget i lidt tid og kan ikke finde en lovgivning der skulle gøre det ulovligt, og ville bare høre om i kendte en der sagde det. Den rager ca. 10 cm ud over knallertens egen bredde i højre side(der er ikke et spejl), og rager ikke ud bagud.
Den skal jo lige males og så ville den være klar. Men er det lovligt?
Når knallerten max er 1 meter bred med last, får du ingen problemer med lovgivningen.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Frederik L
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 3
Tilmeldt: 28. april 2024 02:46
Scootere: VGA one e5
Peugeot kisbee

Re: Lov om pålæsning??

Ulæst indlæg af Frederik L »

Tak
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11229
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Lov om pålæsning??

Ulæst indlæg af scootergrisen »

https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2023/168#P51
§ 51.

Stk. 8. På knallert må ikke medføres genstande, der er mere end 2 m lange eller 70 cm brede. Genstande, der medføres, må ikke hindre knallertkøreren i at have fuldt herredømme over knallerten eller i behørig tegngivning. Knallertkørere må heller ikke medføre genstande, der i øvrigt er til ulempe for den øvrige færdsel. Transportministeren kan fastsætte bestemmelser om største længde, bredde, højde og vægt for genstande, som befordres på knallerter, der er særligt indrettet til varetransport eller som invalidekøretøj.
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Lov om pålæsning??

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 6. juli 2024 20:35 https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2023/168#P51
§ 51.

Stk. 8. På knallert må ikke medføres genstande, der er mere end 2 m lange eller 70 cm brede. Genstande, der medføres, må ikke hindre knallertkøreren i at have fuldt herredømme over knallerten eller i behørig tegngivning. Knallertkørere må heller ikke medføre genstande, der i øvrigt er til ulempe for den øvrige færdsel. Transportministeren kan fastsætte bestemmelser om største længde, bredde, højde og vægt for genstande, som befordres på knallerter, der er særligt indrettet til varetransport eller som invalidekøretøj.
Ja så er jeg åbenbart helt gal på den. :mrgreen: Normalt er det køretøjets max bredde der bestemmer hvor bred en genstand der må transporteres på et køretøj uden ekstra afmærkning.

Jeg foreslår så spørger at vende højtaleren 90 grader på køretøjet, hvilket så burde kunne gøre at lasten holdes inden for lovens begrænsning på 2 meters længde og 70 cm bredde. Max højde for et køretøj her i landet er 4 meter, omend den nok begrænses af den passus i loven der siger at føren skal have fuld herredømme over køretøjet med last. :mrgreen:

PS. Du må også have gods ragende 1 meter foran og bagud på et køretøj uden det skal afmærkes.

Hilsen Leif.
Senest rettet af Landbo 9. juli 2024 06:14, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 469
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Lov om pålæsning??

Ulæst indlæg af GYS »

Jeg syntes ikke den ser ud til at være mere end 70 cm bred. Hvor bred er den?

Bemærk, at det ikke er tilladt at spille høj musik som kan forstyrre færdslen.

Der var på et tidspunkt i politijagt en knallert med stor højttaler som blev stoppet. Måske kan den findes på youtube et sted.
Besvar