Knallert ulykker.

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 260
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: Knallert ulykker.

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Jeg synes, at jeg fik meget ud af vejdirektoratets rapport. Den var baseret på uheld fra 2016 og 2017. Så det kan måske forklare forskellene på tallene. Jeg gennemlæste vejdirektoratets rapport, for at minimere at jeg selv er årsag til uheld. I øvrigt står der i Vejdirektoratets rapport for kørere over 20 år, at hvor spiritus var indblandet var promilen over 2,0. Det er rigtig højt, så forståeligt der sker uheld.

Jeg har ikke fundet tal der beskriver, hvad alderssvækkelse har af indflydelse. Vi læser jævnlig om den slagt uheld i aviserne. Pga rettidig omhu, stoppede vi med at køre bil da jeg var 70 år. Det har ikke været nemt at holde fast ved den beslutning. Mest pga de mange værksstedbesøg, der har været nødvendige til vores kabinescootere. 13 værkstedsbesøg på ca 4500 km (Dream Bike, Bilka model).

Datteren og svigersønnen har presset på, for at vi skal købe en bil igen. Så de må jo vurdere, at vi ikke for nuværende er alderssvækket. Vi holder nu fast i de to og trehjulede køretøjer indtil videre.
Der er 2 i vores omgangskreds, der er kommet voldsomt til skade ved trafikuheld. Den en pga en modkørende spiritus bilist, og personen er nu fysisk handikappet. Den anden ved et hændeligt uheld, med iltmangel på uheldsstedet. Personen er nu temmelig mentalt skadet. Det skal helst ikke være mig, der er årsagen til sådanne uheld.

Der er ikke meget oplysning i det skrevne, men mest om årsagen til min interesse om uheldene.

//Jørgen
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 455
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Knallert ulykker.

Ulæst indlæg af GYS »

Ser man på de uheldstal som jeg har fundet, så er ca. 1/3 af knallert 30 uheld spiritusuheld for lovlig knallert. Det syntes jeg er meget, at en ud af tre knallertkørere der kommer til skade, har alkohol i blodet på lovlig knallert. Det gælder både 2018 og 2022. På konstruktiv knallert er spiritus problemet ikke tilsvarende stort. I 2022 var ikke et eneste spiritusuheld. Og i 2018 var der 1/4 af uheldene som var spiritusuheld. Større hastighed kan sandsynligvis medføre mere alvorlige uheld, specielt hvis hjelmen ikke er spændt. Men, jeg læser rapporten lidt sådan, at hvis bare man spænder hjelmen, ikke køre på ulovlig knallert, og ikke drikker spiritus, at så er risikoen for alvorlige uheld lav - og statistikken viser, at det ikke er den rigtige måde at læse rapporten ;)

Jeg har selv haft en kørelærer, der var over 70 år, og jeg mener at ældre mennesker, der ellers er ved sit fulde fem, sagtens kan køre bil. Dertil er vigtigt, at man selv vurderer om man kan. Når man er pensionist har man den fordel, at man ikke er presset til at køre bil på samme måde, som når man har job og skal noget. Man kan vælge at ikke køre, hvis man ikke føler sig oplagt til det, eller ikke syntes man kan. Når jeg kører motorcykel er det samme - jeg kører ikke, hvis jeg ikke føler jeg har lyst til det, og jeg kører kun når der er godt vejr, og ikke regner. Når man dertil, at man ikke kan køre bil mere, så tror jeg heller ikke, at det er sikkert at køre scooter eller motorcykel ;) Jeg tror ikke, at førerulykkesforsikringen dækker, når man er over 70, men både ansvar og kasko dækker. Min far kørte bil indtil han døde - men han kørte forsigtigt, og normalt ca. 60 på landevejen. De fleste i min familie har kørt bil, indtil kort tid før de døde. Ser vi på forsikringen af bil og motorcykel, så er den mindre for en på 70 end en på 20. Det tyder på, at en ældre erfaren bilist, er mere sikker i trafikken end en ung der har kørt bil i under 7 år. Man skal have haft bil i næsten 7-10 år før forsikringerne bliver billige. En ung i trafikken, skal betale ligeså meget alene i ansvar, som jeg skal betale for ansvar + kasko + vejhjælp + førerulykke + parkeringsskade/glas + lånebil samlet. Og jeg betaler ikke ekstra, hvis jeg skulle få et uheld. Og min selvrisiko er 0 kroner, hvor en ungs selvrisiko er 5000 kr. for at få det til samme pris.
Besvar