Punkteringsbeskyttelse

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 453
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Punkteringsbeskyttelse

Ulæst indlæg af GYS »

Jeg har i mange år anvendt OKO punkteringsbeskyttelse X-Treme Dirt Bike til min knallert 45, og det har fungeret godt og har forhindret den har punkteret mange gange. Faktisk var ca. 10-12 små pletter, så den må have punkteret 10-12 gange. OKO har aldrig givet problemer på knallerten.

For nyligt punkterede jeg på motorcyklen, og anvendte "OKO on-road". Der har været mange på nettet, som fraråder anvendelsen af punkteringsbeskyttelse, og påstår at det kan ødelægge dæk og fælge. Og det er noget om det. Nogle typer indeholder ammoniak, som kan virke korroderende.

Her er en youtube video, hvor de undersøger flere typer (dog ikke OKO):
https://www.youtube.com/watch?v=H5DWhIF1c0M

fix-a-flat er det som i Danmark sælges som dækpilot. Det kan ikke reparere et hul, men sviner dæk og fælg til, og er svær at fjerne. Don't...

Jeg fandt sikkerhedsdatablade for slime her:
https://uk.slime.com/us/sds-sheets.php?language=us
Umiddelbart kunne jeg ikke se noget korroderende.

Jeg fandt sikkerhedsdatablade for OKO her:
https://documents.kramp.com/0005.02OK_30408_2_DK.pdf


Da jeg ikke har stor kendskab til kemi, bad jeg ChatGPT analysere OKO:
Lad os gennemgå de enkelte komponenter i OKO produktet og vurdere deres potentiale for korrosion:

Ethylene Glycol (CAS Number: 107-21-1)
Koncentration: <10%
Kategorier: Acute Tox. 4; STOT RE 2
H/P Sætninger: H302, H373
Symboler: GHS07, GHS08, Xn
Korrosion: Ethylene glycol er ikke kendt for at være korrosiv. Det bruges ofte som antifrostmiddel og har ingen betydelig korrosiv effekt på metal ved de koncentrationer, der er angivet.

Bronopol (CAS Number: 52-51-7)
Koncentration: <0.2%
Kategorier: Acute Tox. 4, Acute Tox. 4, Skin Irrit. 2, Eye Dam. 1, STOT SE 3
H Sætninger: H302, H312, H315, H318, H335, H400
Symboler: GHS09, GHS05, GHS07
Korrosion: Bronopol er en biocid og har ikke direkte korrosive egenskaber på metal ved lave koncentrationer, men det kan være irriterende for hud og øjne.

Benzotriazole (CAS Number: 95-14-7)
Koncentration: <0.2%
Kategorier: Acute Tox. 4, Eye Irrit. 2
H Sætninger: H302, H319, H411
Symboler: GHS09, GHS07
Korrosion: Benzotriazole er faktisk en korrosionsinhibitor, ofte brugt til at beskytte metaloverflader, især kobber og dets legeringer, mod korrosion.

Disodium Metasilicate (CAS Number: 6834-92-0)
Koncentration: <1%
Kategorier: Skin Corr. 1B, STOT SE 3
H/P Sætninger: H314, H335, R34, R37
Symboler: GHS05, GHS07, C
Korrosion: Disodium metasilicate kan være korrosiv for metaller, især ved højere koncentrationer. Selvom det er under 1% i dette produkt, er det en af de kemikalier, der kan forårsage korrosion på metal over tid.

β-Alanine, N-(2-carboxyethyl)-, N-coco alkyl derivs., disodium salts (CAS Number: 90170-43-7)
Koncentration: <0.5%
Kategorier: Eye Irrit. 2
H Sætninger: H319
Symboler: GHS07
Korrosion: Denne komponent er primært en irriterende for øjnene og har ingen kendt betydelig korrosiv effekt på metal.

Konklusion:
Den mest bekymrende komponent med hensyn til korrosion er disodium metasilicate, selvom det kun er til stede i en koncentration på under 1%. I lave koncentrationer og med korrekt anvendelse bør risikoen for betydelig korrosion være minimal, men det er ikke helt elimineret. De øvrige komponenter udgør ikke en korrosionsrisiko og en af dem (benzotriazole) fungerer faktisk som en korrosionsinhibitor.

Det er vigtigt at tage i betragtning, at denne analyse er baseret på et generelt sikkerhedsdatablad. Det er altid bedst at følge producentens anbefalinger og overvåge tilstanden af dine fælge regelmæssigt, især hvis du bruger et produkt, der potentielt kan have korrosive egenskaber. Hvis du har yderligere bekymringer, bør du kontakte OKO direkte for specifik information om deres produkt.
I forbindelse med søgning på sikkerhedsdatabladet, fandt jeg at naturstyrelsen har OKO på deres kemikalieliste (https://www2.nst.dk/apb/apv_middel_liste.asp)
Jeg har også læst, at millitæret og Nato anvender OKO. Så jeg vil tro, at risikoen for korrosion er minimal eller ingen.

Hvis man anvender punkteringsbeskyttelse som OKO skal man være opmærksom på, at en punktering kan ødelægge dækkets struktur. Jeg tror ikke at risikoen er stor ved knallert 30, men ved motorcykler er det vigtigt at være opmærksom på. Ødelægges dækkets struktur, kan det blive skrøbelig, og pludseligt opstå et stort hul. Også mange punkteringer, kan ødelægge dækket. Det er derfor vigtigt, at man med jævne mellemrum inspicerer dækket, for at se hvor medtaget det er, hvis der anvendes punkteringsbeskyttelse.

Da jeg trak sømmet ud ved min motorcykel punktering, så viste det sig, at sømmet var meget langt - ca. 5 centimeter. Det var ikke gået lodret ind, som i alle de videoer man ser med reklamer for slime og andre produkter - men skråt - næsten vandret - ind i dækket. Trods det, så lappede OKO dækket perfekt. Selvom det var i slidfladen, så gik sømmet ind et sted, og ud ca. 3-4 cm senere inde i dækket, da det var skråt. Jeg har kørt med det lappede hul på motorcyklen indtil nu, uden problemer. Men, jeg har besluttet at få et nyt dæk på, da der kan være et stort område af dækket der er beskadiget, og opstår et nyt hul, så kan man måske risikere at der kommer en stor revne hvor sømmet er gået igennem.

Anvender man punkteringsbeskyttelse, er en god idé at fjerne emnet, og vurdere om der kan være en risiko. Ved lav hastighed, som på knallert 30, tror jeg ikke der er grund til bekymring. Men, på hurtige køretøjer, kan komplicerede punkteringer medføre at det er en meget god idé, at få et nyt dæk. Dertil kan man få mange punkteringer uden at opdage det, som lappes øjeblikkeligt. Men, mange punkteringer ødelægger også dækket, og kan være en risiko. Punkteringsbeskyttelsen gør - hvis dækket ellers er i orden - at luften siver ud langsomt, og det reducerer risikoen for styrt ved en punktering.

Jeg har ikke haft problemer med at bruge OKO sammen med den TPMS jeg har omtalt tidligere (hvor dæktryksmålerne er i ventilhætten).
OKO skriver også, at deres punkteringsbeskyttelse kan anvendes med den type TPMS'er, men ikke TPMS typer der er placeret inde i selve dækket.
TPMS'en viser korrekt dæktryk, og det ser ud til at man kan stole på den. Bruger jeg andre præcise dæktryksmålere, måler de samme dæktryk.
Trykker jeg på ventilen, så glider luften nemt ud, og OKO ser ikke ud til at tilstoppe ventilen.

Nogle typer punkteringsvæske indføres igennem ventilen - de kan måske være et problem sammen med TPMS der monteres på som hætte.

Jeg vil anbefale, at hvis man anvender punkteringsbeskyttelse, så også investerer i TPMS. Med TPMS'en kan du se om der opstår et dæktrykstab, og den giver alarm hvis dæktrykket når ned under et sat niveau. Det er dog stadigt en god idé, at også inspicere dækket. Opdager du, at dæktrykket er faldet en smule - så tjek dækket, og se om der er kommet et fremmedlegeme i, og fjern det. Overvej om fremmedlegemet kan have gjort skade på dækkets struktur, eller om det er sikkert at fortsætte med lapningen. Ved lav hastighed, er normalt ikke risiko.
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Indlæg: 1454
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Punkteringsbeskyttelse

Ulæst indlæg af Landbo »

Det er en ordentlig historie du der kom med. Brug af diverse slim/punkteringsvæske er ikke tilladt i dæk der er monteret på registreringspligtige køretøjer, uagte hvor god en ide du synes det er. Hvis du har praktisk erfaring med dækmontering, vil du også vide at dæk med påfyldt tykflydende væsker i er umulige at afbalancere. Derfor bør "slim" kun bruges i plænetraktore, ATV´s til markkørsel og diverse cykler.

Derfor synes jeg faktisk det er forkert du anbefaler den slags unoder.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 453
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Punkteringsbeskyttelse

Ulæst indlæg af GYS »

Min tekst er egentligt tænkt lidt som en advarsel - at hvis man kører med punkteringsbeskyttelse i dækket, så skal man være opmærksom på fremmedlegemer i dækket, samt at dækket er i god stand og forsvarligt at køre på.

Jeg har haft stor gavn af det i min knallert 30 og knallert 45, og der har ikke været problem med afbalancering ved lovlig hastighed. Køres mere end 60 km/t på knallert, så kan bruges OKO on-road til motorcykler.

Det er stadigt tilladt som permanent lapning for knallert 30. Men, det er korrekt, at det kun er tilladt som nødlapning i EU for registreringspligtige køretøjer. Der er dog ingen stabilitetsproblemer ved knallert 45 - eventuelt kan man bruge OKO on-road der er lavet til op til 130 km/t.

Jeg har haft store problemer med dækpilot, det var et helvede at fjerne, og som også præsterede at ødelægge dækket. Dækpilot burde forbydes. Det sælges på de fleste tankstationer til nødlapning, og det er både ubrugeligt, og kan ødelægge dæk og fælge. Skummet løber ud over alt, og kan komme ned på kæde, bremser, og meget andet. Nogle har brugt dækpilot i bildæk, og de er eksploderet, hvilket har ført til skader på mennesker. Jeg mener endda, at der er en mekaniker i Danmark som er død på grund af et dæk med dækpilot eksploderede. Problemet med dækpilot er, at ud over det er stor set ubrugeligt, så fyldes dækket op med en gas der kan eksplodere. Hvis du har brug for nødlapning, så brug slime, oko, eller air-man i stedet og en pumpe til at fylde dækket med normalt luft.

Jeg har heller ikke haft problemer med farlige punkteringer. Derimod, før jeg brugte punkteringsbeskyttelse - der sket flere gange, at jeg røg ned på fælgene!

Uanset lovgivning, så kan det være farligt at køre uden. For knallert 30 og knallert 45 er der ingen risiko i forhold til at ikke køre med det.

Sammenlignes med de lappe "plugs" som t-hansen sælger, så er OKO langt mere sikker. Selv i forhold til en normal lapning, er OKO mere sikkert. Dels, så holder en OKO forsegling 1,6 gange så godt som en normal lapning. Og, hvis en forsegling skulle svigte, så lukkes den straks igen af nyt OKO, så længe der er OKO i dækket.

For motorcykel, skal man passe på, og skifte dæk hvis de bliver betydeligt beskadiget. Slime er dog ikke til motorcykler da det kan give stabilitetsproblemer ved store hastigheder (som du skriver). Det skal være OKO on-road. Og det bruges (eller har været brugt) af hollandsk politi i deres motorcykler. OKO kan også give stabilitetsproblemer i motorcykler ved store hastigheder, så jeg vil ikke ubetinget anbefale det til motorcykler. Jeg har en TPMS på min motorcykel (temu.com), og det anbefaler jeg - om man samtidigt vil anvende punkteringsbeskyttelse, må man selv vurdere, og jeg vil ikke anbefale det, hvis man kører for hurtigt.

OKO er måske ikke mere lovligt i EU, men det er lovligt i UK og mange andre lande. OKO on-road er beregnet til, at blive anvendt permanent i motorcykeldæk op til 130 km/t.
https://oko.com/oko-on-road-motorcycle/
https://oko.com/how-oko-works/
https://oko-nordic.dk/produkter/

Her kan du se forskellen på at køre motorcykel med og uden OKO on-road:
https://www.youtube.com/watch?v=JdLx0NLt9qs

Med OKO on-road, så undgår du at styrte. Jeg har dog fået at vide, at det ikke kan anbefales, at afprøve det på politiets sømmåttter.

Den største fare ved OKO punkteringsbeskyttelse i knallerter er, at det virker for godt, og at man ikke er opmærksom på, at der er søm, skruer, og andet som stikker ud af dækket ;)
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Indlæg: 1454
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Punkteringsbeskyttelse

Ulæst indlæg af Landbo »

GYS skrev: 16. juni 2024 13:08 Min tekst er egentligt tænkt lidt som en advarsel - at hvis man kører med punkteringsbeskyttelse i dækket, så skal man være opmærksom på fremmedlegemer i dækket, samt at dækket er i god stand og forsvarligt at køre på.

Jeg har haft stor gavn af det i min knallert 30 og knallert 45, og der har ikke været problem med afbalancering ved lovlig hastighed. Køres mere end 60 km/t på knallert, så kan bruges OKO on-road til motorcykler.

Det er stadigt tilladt som permanent lapning for knallert 30. Men, det er korrekt, at det kun er tilladt som nødlapning i EU for registreringspligtige køretøjer. Der er dog ingen stabilitetsproblemer ved knallert 45 - eventuelt kan man bruge OKO on-road der er lavet til op til 130 km/t.

Jeg har haft store problemer med dækpilot, det var et helvede at fjerne, og som også præsterede at ødelægge dækket. Dækpilot burde forbydes. Det sælges på de fleste tankstationer til nødlapning, og det er både ubrugeligt, og kan ødelægge dæk og fælge. Skummet løber ud over alt, og kan komme ned på kæde, bremser, og meget andet. Nogle har brugt dækpilot i bildæk, og de er eksploderet, hvilket har ført til skader på mennesker. Jeg mener endda, at der er en mekaniker i Danmark som er død på grund af et dæk med dækpilot eksploderede. Problemet med dækpilot er, at ud over det er stor set ubrugeligt, så fyldes dækket op med en gas der kan eksplodere. Hvis du har brug for nødlapning, så brug slime, oko, eller air-man i stedet og en pumpe til at fylde dækket med normalt luft.

Jeg har heller ikke haft problemer med farlige punkteringer. Derimod, før jeg brugte punkteringsbeskyttelse - der sket flere gange, at jeg røg ned på fælgene!

Uanset lovgivning, så kan det være farligt at køre uden. For knallert 30 og knallert 45 er der ingen risiko i forhold til at ikke køre med det.

Sammenlignes med de lappe "plugs" som t-hansen sælger, så er OKO langt mere sikker. Selv i forhold til en normal lapning, er OKO mere sikkert. Dels, så holder en OKO forsegling 1,6 gange så godt som en normal lapning. Og, hvis en forsegling skulle svigte, så lukkes den straks igen af nyt OKO, så længe der er OKO i dækket.

For motorcykel, skal man passe på, og skifte dæk hvis de bliver betydeligt beskadiget. Slime er dog ikke til motorcykler da det kan give stabilitetsproblemer ved store hastigheder (som du skriver). Det skal være OKO on-road. Og det bruges (eller har været brugt) af hollandsk politi i deres motorcykler. OKO kan også give stabilitetsproblemer i motorcykler ved store hastigheder, så jeg vil ikke ubetinget anbefale det til motorcykler. Jeg har en TPMS på min motorcykel (temu.com), og det anbefaler jeg - om man samtidigt vil anvende punkteringsbeskyttelse, må man selv vurdere, og jeg vil ikke anbefale det, hvis man kører for hurtigt.

OKO er måske ikke mere lovligt i EU, men det er lovligt i UK og mange andre lande. OKO on-road er beregnet til, at blive anvendt permanent i motorcykeldæk op til 130 km/t.
https://oko.com/oko-on-road-motorcycle/
https://oko.com/how-oko-works/
https://oko-nordic.dk/produkter/

Her kan du se forskellen på at køre motorcykel med og uden OKO on-road:
https://www.youtube.com/watch?v=JdLx0NLt9qs

Med OKO on-road, så undgår du at styrte. Jeg har dog fået at vide, at det ikke kan anbefales, at afprøve det på politiets sømmåttter.

Den største fare ved OKO punkteringsbeskyttelse i knallerter er, at det virker for godt, og at man ikke er opmærksom på, at der er søm, skruer, og andet som stikker ud af dækket ;)
NÅ !!! Tøws nu det mere ligner en anbefaling.

En stor knallert er et registreringspligtigt køretøj og siden 2006 har en lille knallert (30 km/t) også været det. ;)

Nu er der stor forskel på at køre med nedsat fart til et værksted for at få et dæk lappet forsvarligt/skiftet med en nødlapning i ens dæk og køre rundet med slim i et dæk for "måske" ikke at miste luften. Du ser/mærker heller ikke så let et fremmedlegeme i dit dæk når der er slim i det.

En punktering i et søm/skrue/sten kan også nemt resulterer i karkassen bliver beskadiget så det bliver ulovligt at bruge, derfor er nok bedre for dit helbred du lader professionelle kigge på dine dæk i stedet for at bruge dine genveje for at holde luften i dækkene.

Alle dine YouTube henvisninger kan kun bruges til ikke registreringspligtige køretøjer her i Landet.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 453
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Punkteringsbeskyttelse

Ulæst indlæg af GYS »

Det som jeg omtaler er præventiv tætning.

https://www.daeksikkerhed.dk/punktering skriver:
Præventiv tætning
Der findes produkter som præventivt kan tætne et dæk, så det ikke taber luft ved en punktering.
Selvom dækket stadig holder luft efter en punktering, er det dog ikke længere ubeskadiget.
Alle gennemgående skader kræver afmontering af dækket for udførelse af en permanent reparation.

Derfor kan tilføring af tætningsmiddel til præventiv tætning af dæk ikke erstatte en permanent reparation, og bør derfor alene anvendes i dæk monteret på køretøjer med en tilladt hastighed på maks. 40 km/t.
Knallert 30 har en hastighed under max 40 km/t, så ifølge https://www.daeksikkerhed.dk er det i orden at anvende på knallert 30.
Rådet for større dæksikkerhed består ifølge deres hjemmeside, af den danske dækbranche, samt repræsentanter fra teknologisk institut og FDM.

Danske vognmænd, har været ivrig bruger af punkteringsbeskyttelse tidligere: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/ ... d=12613406

Motormagasinet https://www.motormagasinet.dk/article/v ... per_i_daek skriver:
Præventiv tætning
Tilføring af tætningsmiddel til præventiv tætning af dæk er ikke tilladt. Dog undtaget dæk monteret på køretøjer med en tilladt hastighed på ikke over 40 km/t.
Kilde: Vejledning om syn af køretøjer, januar 2018, punkt. 8.02.001.
Altså, det er tilladt at anvende præventiv tætning på knallert 30, men ikke knallert 45 i følge lovgivningen, med mindre der er ændret på lovgivningen siden 2018.

Så vidt jeg kan se, er det ikke ulovligt at anvende eftermonteret TPMS (viewtopic.php?f=4&t=4594). Så det vil jeg stadigt anbefale. De fleste motorcykel TPMS'er, er dog sandsynligvis ulovlige at sælge i Danmark, men kan bestilles hjem fra Kina. De mangler certifikater, og LiOn tests, men de fungerer.

Der henvises også til https://www.ovethi.dk/nyheder/er-praeve ... ek-lovlig/:
I Rådet for Større Dæksikkerhed er man af den opfattelse, at brugeren grundigt bør vurdere fordele og ulemper ved anvendelse præventive tætningsmidler.
Under 40 km/t:
Anvendes der et præventivt tætningsmiddel i dæk på køretøjer med en maks. hastighed på 40 km/t, er der ikke umiddelbare krav om permanent reparation ved penetrering, selvom man også her skal holde øje med udviklingen af skadens omfang i dækket.
Det er lidt svært, at blive klog på specifikationerne fra producenterne af punkteringsbeskyttelse / nødlappevæske. Ifølge disse, holder nødlappevæsken ofte over 5 år, og tusinder kilometer, og kan holde dækkets levetid ud. https://www.ultra-seal.eu/frequently-asked-questions/, https://www.ultra-seal.eu/29-news/press ... #read-more
Jeg har heller ikke kunnet finde ud af, om forbuddet mod punkteringsbeskyttelse gælder i andre lande, og hvilke, samt hvilke regler der gælder, hvis man kommer fra et land hvor det er tilladt, og kører over grænsen til et andet land hvor det ikke er tilladt.

Jeg syntes, at det er fint du kommenterer, at jeg ikke var på plads med hensyn til lovgivningen.
Senest rettet af GYS 16. juni 2024 23:10, rettet i alt 3 gange.
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Indlæg: 1454
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Punkteringsbeskyttelse

Ulæst indlæg af Landbo »

GYS skrev: 16. juni 2024 19:48 Det som jeg omtaler er præventiv tætning.

https://www.daeksikkerhed.dk/punktering skriver:
Præventiv tætning
Der findes produkter som præventivt kan tætne et dæk, så det ikke taber luft ved en punktering.
Selvom dækket stadig holder luft efter en punktering, er det dog ikke længere ubeskadiget.
Alle gennemgående skader kræver afmontering af dækket for udførelse af en permanent reparation.

Derfor kan tilføring af tætningsmiddel til præventiv tætning af dæk ikke erstatte en permanent reparation, og bør derfor alene anvendes i dæk monteret på køretøjer med en tilladt hastighed på maks. 40 km/t.
Knallert 30 har en hastighed under max 40 km/t, så ifølge https://www.daeksikkerhed.dk er det i orden at anvende på knallert 30.
Rådet for større dæksikkerhed består ifølge deres hjemmeside, af den danske dækbranche, samt repræsentanter fra teknologisk institut og FDM.

Danske vognmænd, har været ivrig bruger af punkteringsbeskyttelse tidligere: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/ ... d=12613406

Motormagasinet https://www.motormagasinet.dk/article/v ... per_i_daek skriver:
Præventiv tætning
Tilføring af tætningsmiddel til præventiv tætning af dæk er ikke tilladt. Dog undtaget dæk monteret på køretøjer med en tilladt hastighed på ikke over 40 km/t.
Kilde: Vejledning om syn af køretøjer, januar 2018, punkt. 8.02.001.
Altså, det er tilladt at anvende præventiv tætning på knallert 30, men ikke knallert 45 i følge lovgivningen, med mindre der er ændret på lovgivningen siden 2018.

Så vidt jeg kan se, er der ikke ulovligt at anvende eftermonteret TPMS (viewtopic.php?f=4&t=4594). Så det vil jeg stadigt anbefale. De fleste motorcykel TPMS'er, er dog sandsynligvis ulovlige at sælge i Danmark, men kan bestilles hjem fra Kina. De mangler certifikater, og LiOn tests, men de fungerer.


Der henvises også til https://www.ovethi.dk/nyheder/er-praeve ... ek-lovlig/:
I Rådet for Større Dæksikkerhed er man af den opfattelse, at brugeren grundigt bør vurdere fordele og ulemper ved anvendelse præventive tætningsmidler.
Under 40 km/t:
Anvendes der et præventivt tætningsmiddel i dæk på køretøjer med en maks. hastighed på 40 km/t, er der ikke umiddelbare krav om permanent reparation ved penetrering, selvom man også her skal holde øje med udviklingen af skadens omfang i dækket.
Det er lidt svært, at blive klog på specifikationerne fra producenterne af punkteringsbeskyttelse / nødlappevæske. Ifølge disse, holder nødlappevæsken ofte over 5 år, og hundredtusind kilometer, og kan holde dækkets levetid ud. https://www.ultra-seal.eu/frequently-asked-questions/, https://www.ultra-seal.eu/29-news/press ... #read-more

Jeg syntes, at det er fint du kommenterer, at jeg ikke var på plads med hensyn til lovgivningen.
Jag tror ikke du skal "hænge" dig for meget i de 40 km/t du læser på Dæksikkerhed.dk ide det du kalder præventiv punkteringsbeskyttelse stadig ikke og aldrig har været tilladt på registreringspligtige køretøjer. At der så er nogle der har ulovligt omgået reglerne er ikke ensbetydende med det pludselig er lovliggjort.

En lille knallert er stadig et registreringspligtigt køretøj hvis det er solgt siden 2006, hvilket så betyder at dem der er solgt før er en cykel med hjælpemotor der skal forsikres for at måtte køres på det Danske vejnet.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 453
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Punkteringsbeskyttelse

Ulæst indlæg af GYS »

Hvad mener du så om eftermonteret TPMS? Er det ligeså ulovligt, som bremselys der tænder selv, og eftermonteret advarselslys og alarm med kraftig beep? Kan jeg risikere at få en bøde på 1000 kr. når politiet ser jeg har en TPMS monteret på en motorcykel der ikke er født til det?

Jeg har lige haft min bil til FDM-test, med eftermonteret TPMS. Det blev ikke noteret som ulovligt eller en fejl.

Jeg mener ikke, at eftermonteret TPMS er nævnt i loven. Ifølge FDM kan (må?) TPMS ikke eftermonteres:
https://fdm.dk/alt-om-biler/test-udstyr/daek/tpms-guide
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Indlæg: 1454
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Punkteringsbeskyttelse

Ulæst indlæg af Landbo »

GYS skrev: 16. juni 2024 23:09 Hvad mener du så om eftermonteret TPMS? Er det ligeså ulovligt, som bremselys der tænder selv, og eftermonteret advarselslys og alarm med kraftig beep? Kan jeg risikere at få en bøde på 1000 kr. når politiet ser jeg har en TPMS monteret på en motorcykel der ikke er født til det?

Jeg har lige haft min bil til FDM-test, med eftermonteret TPMS. Det blev ikke noteret som ulovligt eller en fejl.

Jeg mener ikke, at eftermonteret TPMS er nævnt i loven. Ifølge FDM kan (må?) TPMS ikke eftermonteres:
https://fdm.dk/alt-om-biler/test-udstyr/daek/tpms-guide
Jeg kan ikke se nogen grund til ulovligheder ved du eftermonterer TPMS, det vel og mærket så lang tid enhederne virker så de kan detekterer de eventuelle utætheder som den type TPMS hætter du bruger kan være skyld i. Dog vil jeg personligt anbefale den type TPMS der er indbygget i selve ventilen.

Selv FDM har store huller i deres viden ;) , jeg er dog ret sikker på FDM mener at de eftermonterede TPMS ikke kan integreres i ældre bilers sikkerhedsanordninger.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 453
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Punkteringsbeskyttelse

Ulæst indlæg af GYS »

Umiddelbart kan jeg heller ikke se et problem.

Men, tidligere mente jeg heller ikke, at det var et problem, at eftermontere en kasse, der tændte bremselyset når man bremsede. Men den gik ikke - loven siger, at bremselyset ikke aktiveres når der bremses, men når bremsehåndtag, eller bremsepedal aktiveres. Og en kasse, der derudover også aktiverer bremselyset når der bremses må man ikke, da den også kan aktivere bremselyset hvis kontakterne er ude af funktion, eller hvis der motorbremses. Og det er ulovligt. Jeg troede faktisk ikke på at du havde ret her ;) - men færdselsstyrelsen bekræftede at det var ulovligt.

Gjensidige forsikring, lavede for en del år siden også en enorm brøler. De solgte "udstyr" på nettet, som de mente kunne spare dem for penge. F.eks. en ekstra stoplyslampe til motorcykler, der virkede ved at en speciel pære blev skruet i bremselysfatningen og udsendte et radiosignal, og man tog en ekstra stoplampe på ryggen, eller satte den på hjelmen. Men nej, ekstra stoplys var ikke nævnt i detailforskrifterne for motorcykler og strengt ulovligt. Gjensidige måtte stoppe salget. Dog, var det vist tilladt i Norge.

Og, jeg må indrømme, at jeg heller ikke havde opdaget, at punkteringsbeskyttelse af dækkene var ulovligt...

Til eftermontering anvendes normalt TPMS ventilhætterne. Til nogle TPMS'er kan du få begge dele, så du selv bestemmer. (f.eks. https://sykik.com/collections/wireless- ... re-monitor - disse sælges i USA) Fordelen ved ventilhætterne er, at det er nemt at skifte batteri. Dem til montering i dækkene, har ikke udskiftelig batteri. Til gengæld holder batteriet ca. 2-3 gange så lang tid. Jeg har snart haft TPMS til bilen i to år, og ventilhætterne har stadigt strøm på batterierne. Jeg kan godt skifte batteriet hver andet år og måske holder de længere. Så jeg syntes ikke, at ventilhætterne er et problem. Mekanikeren hos SDS-dæk syntes at dem i ventilhætter var bedst - for der kunne folk selv skifte batteriet. De fik ofte dæk der skulle skiftes, alene fordi TPMS'en var gået tør for strøm fortalte han. Dem, der er fast monteret i dæk, skal have nye dæk når batteriet løber tør. Dem, der er fast monteret i dækket, er rigtig gode for dækbranchen ;).
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Indlæg: 1454
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Punkteringsbeskyttelse

Ulæst indlæg af Landbo »

GYS skrev: 17. juni 2024 19:11 Umiddelbart kan jeg heller ikke se et problem.

Men, tidligere mente jeg heller ikke, at det var et problem, at eftermontere en kasse, der tændte bremselyset når man bremsede. Men den gik ikke - loven siger, at bremselyset ikke aktiveres når der bremses, men når bremsehåndtag, eller bremsepedal aktiveres. Og en kasse, der derudover også aktiverer bremselyset når der bremses må man ikke, da den også kan aktivere bremselyset hvis kontakterne er ude af funktion, eller hvis der motorbremses. Og det er ulovligt. Jeg troede faktisk ikke på at du havde ret her ;) - men færdselsstyrelsen bekræftede at det var ulovligt.

Gjensidige forsikring, lavede for en del år siden også en enorm brøler. De solgte "udstyr" på nettet, som de mente kunne spare dem for penge. F.eks. en ekstra stoplyslampe til motorcykler, der virkede ved at en speciel pære blev skruet i bremselysfatningen og udsendte et radiosignal, og man tog en ekstra stoplampe på ryggen, eller satte den på hjelmen. Men nej, ekstra stoplys var ikke nævnt i detailforskrifterne for motorcykler og strengt ulovligt. Gjensidige måtte stoppe salget. Dog, var det vist tilladt i Norge.

Og, jeg må indrømme, at jeg heller ikke havde opdaget, at punkteringsbeskyttelse af dækkene var ulovligt...

Til eftermontering anvendes normalt TPMS ventilhætterne. Til nogle TPMS'er kan du få begge dele, så du selv bestemmer. (f.eks. https://sykik.com/collections/wireless- ... re-monitor - disse sælges i USA) Fordelen ved ventilhætterne er, at det er nemt at skifte batteri. Dem til montering i dækkene, har ikke udskiftelig batteri. Til gengæld holder batteriet ca. 2-3 gange så lang tid. Jeg har snart haft TPMS til bilen i to år, og ventilhætterne har stadigt strøm på batterierne. Jeg kan godt skifte batteriet hver andet år og måske holder de længere. Så jeg syntes ikke, at ventilhætterne er et problem. Mekanikeren hos SDS-dæk syntes at dem i ventilhætter var bedst - for der kunne folk selv skifte batteriet. De fik ofte dæk der skulle skiftes, alene fordi TPMS'en var gået tør for strøm fortalte han. Dem, der er fast monteret i dæk, skal have nye dæk når batteriet løber tør. Dem, der er fast monteret i dækket, er rigtig gode for dækbranchen ;).
Det og putte fremmedlegemer i dækkene/slangerne har aldrig været tilladt grundet faren for at tingene kan ødelægge dækkene/slangerne inden fra uden man kan se det på ydersiden før det har sagt bang. Derfor er der en rigtig god grund til at lade være. Og som før nævnt ere det umuligt at afbalancere et dæk med slim i.

TPMS kan jeg ikke se noget ulovligt i at eftermontere, dog er der den fare at tætningen mellem ventilrøret og TPMS ventilhætten kan blive defekt, så dækket står og taber luft og det er derfor jeg vil mene at TPMS modtageren skal fungere hvis man har TPMS ventilhætter monteret.

Jeg har også skiftet nogle batterier i ventil monteret TPMS og det er nu hurtigt gjort. Det der tager tiden er at bilen skal på liften og hjulene afmonteres og monteres igen. Det er nu min erfaring at batterierne normalt kan holde i et dæks levetid ved et normalt kørselsbehov. Det er selvf. galt hvis folk kun bruger bilen til kirke/begravelser, doktor og købmand. ;)

Iøvrigt bruger mange biler ABS følerne til at føle om der er en punktering undervejs, idet et dæk med lavt lufttryk har en mindre rulleomkreds end et med korrekt lufttryk. Eksploderer dækket under kørslen behøver folk ingen TPMS for at opdage det. :mrgreen:

Hilsen Leif.
Besvar