BMS styring af lithium batteriee

Her kan du skrive med andre om batterier til elektriske køretøjer.
Brugeravatar
jimogjeg
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 1
Tilmeldt: 17. juni 2024 10:19
Scootere: Efter skift af batteri fra bly til lithium og testkørsel der fungerede
blev den sat til ladning der også fungerede
men da agv tresen 24 km skulle køre ville den ikke starte

og den havde byttet om på lade funktionen
dvs den kan kun lade med tænding på
og lade funktion slukker samtidig med sluk af tænding
nogen gode ideeer

BMS styring af lithium batteriee

Ulæst indlæg af jimogjeg »

Jeg har konverteret min AGV tres til lithium og det fungerede den første tur 20 km den blev sat til ladning indtil næste dag så langt så godt
skulle køre en tur men den ville ikke reagere så begyndte at lade igen måske det ikke havde virket ???? men ville så ikke lade normalt uden tænding på
men ville gerne lade med tændt strøm what s up så sejlede strømmåleren rundt og skiftede spændings niveau op og ned
så målte jeg på selve batteriet 57,5 v ville så lade manuelt men hverken standard eller lithium lader ville ikke lade på batteriet
Så kontaktede jeg batteri leverandøren som mente at det var BMS enheden der var fejl på
Da den ikke ville køre åbnede jeg controller boksen og så at den havde været voldsomt varm

Nogen gode ideer til løsning ud over køb nyt?
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Indlæg: 1454
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: BMS styring af lithium batteriee

Ulæst indlæg af Landbo »

jimogjeg skrev: 18. juni 2024 18:47 Jeg har konverteret min AGV tres til lithium og det fungerede den første tur 20 km den blev sat til ladning indtil næste dag så langt så godt
skulle køre en tur men den ville ikke reagere så begyndte at lade igen måske det ikke havde virket ???? men ville så ikke lade normalt uden tænding på
men ville gerne lade med tændt strøm what s up så sejlede strømmåleren rundt og skiftede spændings niveau op og ned
så målte jeg på selve batteriet 57,5 v ville så lade manuelt men hverken standard eller lithium lader ville ikke lade på batteriet
Så kontaktede jeg batteri leverandøren som mente at det var BMS enheden der var fejl på
Da den ikke ville køre åbnede jeg controller boksen og så at den havde været voldsomt varm

Nogen gode ideer til løsning ud over køb nyt?
Kan finde på masser af ideer, men vil nok foretrække at få fakta på bordet inden jeg siger noget.

1. Hvad er det for et lithium batteri du har sat i køretøjet, fanrikant, spænding og Amp pse ?
2. Er der andet du har udskiftet samtidig med konverteringen ?

Du må endelig ikke bruge opladeren til blybatterier på et lithium batteri, den bør du smide langt væk.

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11195
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: BMS styring af lithium batteriee

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Passer batteri og oplader sammen?
57,5 volt betyder vel at batteriet er afladet.
Du kan tage batteriet ud af køretøjet så du kun har batteri og oplader så kan du udelukke at det har noget med køretøjet at gøre.

Vis det du har og fortæl om de ændringer du har lavet og vis billeder af det med voldsomt varm controller og batteri-/opladerstik.
Hvis du skal konvertere fra bly-syre-batteri til litiumbatteri så skal du formodentligt miminium lave om på batteri, controller, oplader.

T. Hansen har solgt VGA Tres med både bly-syre-batteri og litiumbatteri så du kan sammenligne dem for at se forskellene:
viewtopic.php?f=26&t=2807
https://www.thansen.dk/scooter-mc/scoot ... -243284841

Du kan eventuelt sætte strømmåler i stikkontakten til opladeren så du kan følge med i opladningsforløbet hvis opladeren ikke viser noget.
BMS'en i batteriet kan måske have lamper der indikere noget men ikke sikkert de er til at se udefra.
Besvar