Silicon eller silicone

Her kan du skrive med andre om batterier til elektriske køretøjer.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Silicon eller silicone

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Der findes en undergruppe af blysyrebatterier kaldet gel hvor væsken har fået tilsat noget så det bliver til gele i stedet for at være flydende.
Det hedder så enten silicon eller silicone på engelsk.
Er der nogen der ved om det korrekte ord er silicon og silicone er forkert?
Der findes billeder hvor hvor der står silicone på batteriet men tænker det er forkert skrevet.
Silicon hedder vist silicium på dansk.
Silicone hedder vist silikone på dansk.
Og silikone skulle indeholde silicium.
Så vist jeg kan forstå er der ikke silicone (silikone) i blysyrebatterier af geltypen selvom det er det ord der kan stå på batteriet.
billed3546.jpg
billed3546.jpg (278.29 KiB) Vist 661 gange
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1370
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Silicon eller silicone

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 24. november 2023 15:31 Der findes en undergruppe af blysyrebatterier kaldet gel hvor væsken har fået tilsat noget så det bliver til gele i stedet for at være flydende.
Det hedder så enten silicon eller silicone på engelsk.
Er der nogen der ved om det korrekte ord er silicon og silicone er forkert?
Der findes billeder hvor hvor der står silicone på batteriet men tænker det er forkert skrevet.
Silicon hedder vist silicium på dansk.
Silicone hedder vist silikone på dansk.
Og silikone skulle indeholde silicium.
Så vist jeg kan forstå er der ikke silicone (silikone) i blysyrebatterier af geltypen selvom det er det ord der kan stå på batteriet.
billed3546.jpg
Jeg formoder du mener et gel batteri ?

Stjåldet fra Google.

A gel cell battery is a battery that uses a sulfuric acid (svovlsyre) that has been mixed with fumed silica (det samme stof du har i de små poser der tiltrækker vand og kan tørres igen til genbrug i en mikrobølgeovn) to create a gel-like substance that is immobile (nedsat bevægelsesevne). Because of the GEL cell, the battery does not have to be kept upright and the electrons can flow between the plates without the threat of spilling.

Kigøjserne er normalt analfabeter når det kommer til andre sprog end deres modersmål.

Hilsen Leif.
Besvar