Udskiftning af dårlige celler i batteri

Her kan du skrive med andre om batterier til elektriske køretøjer.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1368
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Udskiftning af dårlige celler i batteri

Ulæst indlæg af Landbo »

Din oplader skulle gerne afgive 13 celler * 4,2 Volt = 54,6 Volt, hvilket du nemt kan tjekke ved at måle spændingen over laderens udgang. Laderen er en CV/CC spændingsforsyning, altså konstant spænding/konstant strøm spændingsforsyning.

Hvad der "popper" ved jeg ikke, men du må under ingen omstændigheder lægge mere end 4,2 Volt over hver celle. Opladning af Li-Ion celler skal ske under fuldstændigt kontrollerede omstændigheder, ellers dør de lynhurtigt for dig. Om det sker med et pop eller et større brag og ildløs, finder du først ud af når det er sket. :mrgreen:

Monstro ikke du "glemte" og finde 13 celler der var fuldstændig ens elektrisk og ligeså var opladet til samme spænding da du lavede dit forsøg ?

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Udskiftning af dårlige celler i batteri

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Så er ringene på en af cellerne blevet våd.
Tror ikke det er kobbertrådene der har kortsluttet den men hvad ved jeg.
utet_celle_1.jpg
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1368
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Udskiftning af dårlige celler i batteri

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 13. maj 2023 22:04 Så er ringene på en af cellerne blevet våd.
Tror ikke det er kobbertrådene der har kortsluttet den men hvad ved jeg.
utet_celle_1.jpg
Det er overtryksventilen der er "poppet" grundet et for højt tryk i cellen.

:yikes: Men hør kære ven, det er ikke i serie du har forbundet de 13 celler men i parallel efter billedet at dømme !!!!!!! :crazy:

Du ender med at brænde dit hjem helt ned til grunden. :weeping:

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Udskiftning af dårlige celler i batteri

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Det var i serie da jeg brugte opladeren der fulgte med køretøjet.
Har bare ikke taget billeder af det.
Lavede en lang stang af 13 celler i serie og gaffatape men det var ikke nogen succes så tog det hurtigt fra hinanden.
Men gad godt vide hvor poplyden kom fra. Synes ikke jeg kan se noget.

Jeg hørte faktisk også en forholdsvis høj lyd den anden dag men ved ikke hvad det var.
Gad vide om det var den celle som jeg senere opdagede havde våd ring.

De celler jeg forsøger at oplade er dem der er nede omkring 0 volt. Så det gnister ikke engang hvis man kortslutter dem.
Men ja ville være rart med et område til det.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Udskiftning af dårlige celler i batteri

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Flot! :detective:
Så havde jeg flyttet celler i rammen til andre placeringer og opdager så dagen efter at to af dem sidder med omvendt polaritet. :party:
Sandsynligheden for brand er hermed steget.
God belysning på arbejdsområdet at foretrække.
Kan være jeg venter lidt med at åbne en batteribyggerbutik.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1368
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Udskiftning af dårlige celler i batteri

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 14. maj 2023 00:16 Det var i serie da jeg brugte opladeren der fulgte med køretøjet.
Har bare ikke taget billeder af det.
Lavede en lang stang af 13 celler i serie og gaffatape men det var ikke nogen succes så tog det hurtigt fra hinanden.
Men gad godt vide hvor poplyden kom fra. Synes ikke jeg kan se noget.

Jeg hørte faktisk også en forholdsvis høj lyd den anden dag men ved ikke hvad det var.
Gad vide om det var den celle som jeg senere opdagede havde våd ring.

De celler jeg forsøger at oplade er dem der er nede omkring 0 volt. Så det gnister ikke engang hvis man kortslutter dem.
Men ja ville være rart med et område til det.
Nåå, så er jeg mere lettet omend du vist ikke havde en dyt styr på hvor stor spændingen var over hver celle i serieopstillingen.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1368
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Udskiftning af dårlige celler i batteri

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 14. maj 2023 01:26 Flot! :detective:
Så havde jeg flyttet celler i rammen til andre placeringer og opdager så dagen efter at to af dem sidder med omvendt polaritet. :party:
Sandsynligheden for brand er hermed steget.
God belysning på arbejdsområdet at foretrække.
Kan være jeg venter lidt med at åbne en batteribyggerbutik.
Ja, det er nok bedre du åbner en bollebagebutik bag i en Piaggio Ape. Så er det i det mindste kun en forgiftning du kan få givet folk og ikke eksplosion med efterfølgende nedbrænding. :thumbup: :lol:

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Udskiftning af dårlige celler i batteri

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Det var vist 3,x volt i alt med den lange stang.
Som vel så gik op til 54,6 volt på et øjeblik da opladeren blev tilsluttet.

Nu prøver jeg at oplade nogle celler.
Måler 3,93 V 0,40 A som langsomt stiger i spænding.
Hvis der er en pære med i serie så måler jeg 4,14 V 0,13 A.

Det er ikke rigtigt til at se ind under plusterminalen for at se om man kan se om en celleventil er poppet.
Men den celle der havde våd ring ser ud til at have nogle krystaller derinde.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1368
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Udskiftning af dårlige celler i batteri

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 15. maj 2023 01:53 Det var vist 3,x volt i alt med den lange stang.
Som vel så gik op til 54,6 volt på et øjeblik da opladeren blev tilsluttet.

Nu prøver jeg at oplade nogle celler.
Måler 3,93 V 0,40 A som langsomt stiger i spænding.
Hvis der er en pære med i serie så måler jeg 4,14 V 0,13 A.

Det er ikke rigtigt til at se ind under plusterminalen for at se om man kan se om en celleventil er poppet.
Men den celle der havde våd ring ser ud til at have nogle krystaller derinde.
Det kommer helt an på hvor lav den indre modstand er på cellerne, eller hvis bare en af dem har en indre modstand der er betydelig højere end de resterende. Det er faktisk derfor man skal sørge for hver bank i batteriet har så ens data det er muligt og ligeså skal have samme spænding over sig, noget jeg vist har nævnt adskillige gange. Samtidig forholder det sig sådan du konstant bør overvåge at hver eneste celle ikke kommer over 4,2 Volt under opladningen når det sker uden styreelektronikken (BMS). En anden ting du gør fejl er du utvivlsomt overskrider max ladestrøm for hver celle ifølge deres specs med din lader, der burde du have en 12 Volt 21 Watts pære imellem til at begrænse ladestrømmen.

Det er godtnok, vil skyde på ladningen stopper inden der kommer 4,2 Volt over cellerne når du bruger dit aflagte fullefirappatur til at lade med.

Der plejer også at sidde krystaller oppe på toppen i nærheden af pluspolen når ventilen popper, måske du nåede at stoppe ladningen inden cellen blev alt for varm ?

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Udskiftning af dårlige celler i batteri

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Pop! sagde det igen :party:
Der var muligvis en syde-/boblelyd lige efter som jeg prøvede at lytte efter for at finde ud af hvilken celle det var.
Prøvede også at lugte mig frem til den.
Prøver at vente og ser om der er en ring som bliver våd senere.
Besvar