Udskiftning af dårlige celler i batteri

Her kan du skrive med andre om batterier til elektriske køretøjer.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Udskiftning af dårlige celler i batteri

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hvis man har en celleserie med f.eks. 9 celler der er på 3 volt og 1 celle der er på 4 volt vil de så med tiden ende på samme spænding når de konstant er forbundet parallelt?

3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 4
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1368
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Udskiftning af dårlige celler i batteri

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 12. maj 2023 13:03 Hvis man har en celleserie med f.eks. 9 celler der er på 3 volt og 1 celle der er på 4 volt vil de så med tiden ende på samme spænding når de konstant er forbundet parallelt?

3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 4
Hvad mener du med en celleserie, 9 i serie eller 9 i parallel ?

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Udskiftning af dårlige celler i batteri

Ulæst indlæg af scootergrisen »

10 celler parallelt.
9 af dem har 3 volt.
1 af dem af 4 volt.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1368
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Udskiftning af dårlige celler i batteri

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 12. maj 2023 13:45 10 celler parallelt.
9 af dem har 3 volt.
1 af dem af 4 volt.
Der sker bare det at de ni celler får en lidt højere spænding over sig mens den celle med 4 volt mister spænding indtil indtil den har samme spænding som de resterende ni. Nu ved jeg det er meget hårdt for den celle med 4 volt at tju bang blive sammenkoblet med de andre ni så derfor bruger jeg altid og udligne spændingen over en 12 volts forlygtepære eller en lille trådviklet modstand, det er det jeg kalder og spændingsudligne cellerne.

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Udskiftning af dårlige celler i batteri

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Fandt to celler hvor der er hul på plastikken.
Hullerne er opstået i plusenden der hvor cellerne sidder stramt i rammen.
Muligvis opstået under montering.
Tænkte om det kunne være varmen fra pålodning/aflodning af de tykke ledninger på kobberstripsne men tror ikke det er derfor.
plastik_1.jpg
plastik_2.jpg
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Udskiftning af dårlige celler i batteri

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Jeg har indtil videre fjernet 2 celleserier så der nu er 11 i stedet for 13.
Og nu..... :party: går det så lige op for mig at jeg har gjort det forkert. Og sikkert også har brugt det forkerte ord (celleserier).
Det var jo ikke færre celler i serie jeg skulle lave. Det var færre celler parallelt jeg var ude efter :weeping:
Nå. Det var da vist godt jeg har de her brugte celler til at øve mig på så jeg får noget øvelse.
Nå men jeg fortsætter opladningen og prøve at fjerne de celler med laveste spænding som måske (måske ikke) er de dårligste celler.
Så må vi se hvor mange celler jeg ender med at beholde i batteriet.
Det er sjovt. Det er ligesom om de fleste af de dårlige celler findes ved minusenden af batteriet. Der hvor tyk sort ledning har forbindelse til BAT- på BMS'en.
11_parallelt_1.jpg
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Udskiftning af dårlige celler i batteri

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Forsøg på at få celleparallel (som jeg nok tidligere fejlagtigt har kaldt celleserie) op i spænding.
Opladeren vil ikke lyse grønt uden de opladte celler ude til højre og spænding vil i det her tilfælde ikke stige til 4,13-4,14 volt uden glødetrådspæren.
Det har nok bare nogen lange udsigner med den oplader og så mange celler men det er hvad jeg har.
Kan da godt være hvis de først har været nede på 0 volt at de bare vil kommer derned igen så kan være det er spild af tid at forsøge at oplade dem.
Hvis jeg tager alle celler fra der har været nede nær 0 volt så går batteriet vist fra 10 paralleller til 6 paralleller.
Ja det er nok bare det jeg skulle gøre. Bare tage alle celler ud som har været nede nær nul.
11_parallelt_opladning_1.jpg
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1368
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Udskiftning af dårlige celler i batteri

Ulæst indlæg af Landbo »

Jeg kan hjælpe dig lidt med sorteringen. De celler du ser en stor spændingsforskel på umiddelbart efter "laderen" tilsluttes er defekte da den indre modstand er høj. Eller modsat, de celler hvor spændingen kun stiger langsomt over med "laderen" tilsluttet er formodentlig blandt de bedre i pakken. Bemærk jeg ikke skrev de holdt de specs som de ville have som nye.

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Udskiftning af dårlige celler i batteri

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hvad hvis jeg tilslutter 13 celler i serie direkte til opladeren der fulgte med køretøjet?
Mine opladere til bærbar computer er på 19-20 volt men det er nok ikke den spænding der bruges til opladning af batteriet direkte. Der er vist 3 celler i serie.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Udskiftning af dårlige celler i batteri

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Prøvede at tilsluttet 13 celler i serie direkte til opladeren til køretøjet.
Så lidt efter sagde det pop men er ikke sikker på hvor det kom fra.
Besvar