Erfaring med selv at lave litium-ion-batterier
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11345
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Erfaring med selv at lave litium-ion-batterier
Er er overhovedet nogen her der har erfaring med at lave lithium-ion-batterier selv?
- Landbo
- 12. Rang
- Indlæg: 1678
- Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
- Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
- Geografisk sted: Thy
Re: Erfaring med selv at lave litium-ion-batterier
Uha, det er kemi på meget højt nivo, så det tror jeg ikke.scootergrisen skrev: ↑15. maj 2022 23:56 Er er overhovedet nogen her der har erfaring med at lave lithium-ion-batterier selv?
Hilsen Leif.
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11345
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Erfaring med selv at lave litium-ion-batterier
Batterier. Ikke celler.
- Landbo
- 12. Rang
- Indlæg: 1678
- Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
- Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
- Geografisk sted: Thy
Re: Erfaring med selv at lave litium-ion-batterier
Nååå, tøws ski også du stilede lidt højt.
Jeg har ikke lavet et helt batteri fra bunden, men har før skiftet indholdet af et cykelbatteri. Det er nemt nok hvis man kender kunsten og lodde på en Li-Ion celle.
Hilsen Leif.
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11345
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Erfaring med selv at lave litium-ion-batterier
Jeg hørte i en video at det ikke er godt at lodde pga. cellen får varme i meget længene tid end ved svejsning.
- Landbo
- 12. Rang
- Indlæg: 1678
- Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
- Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
- Geografisk sted: Thy
Re: Erfaring med selv at lave litium-ion-batterier
Jamen, så skal du da punktsvejse dem sammen, siden du har hørt den video. Det er bare også muligt og lodde dem sammen med en stor loddekolbe og fortinning af celler og zinkstribs, inden de loddes sammen.scootergrisen skrev: ↑16. maj 2022 19:49 Jeg hørte i en video at det ikke er godt at lodde pga. cellen får varme i meget længene tid end ved svejsning.
Hilsen Leif.
- GYS
- 9. Rang
- Indlæg: 533
- Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
- Køretøjer: EU45: Yamasaki GYS
Motorcykel: KTM Duke 200
Re: Erfaring med selv at lave litium-ion-batterier
LiOn batterier skal balanceres, både ved opladning og afladning. Det kan være risikabelt at bare sætte flere i serie. Aflader en af cellerne hurtigere end de andre, så kan det gå galt. Den celle der aflades hurtigt, kommer nemt ned på 0V - og endda under 0V. Og så går det galt. Cellen ødelægges. Som regel vil man overvåge spændingen over hver enkelt celle - både ved opladning og afladning. I nogle tilfælde gøres det ikke ved afladning, men der sættes så krav til, at spændingen er så høj, at det er helt sikkert der er positiv spænding over samtlige celler.
Når du køber færdige batterier, så indeholder de ofte elektronik, der sikrer mod for stor strøm, garanterer ladningsbalancering mv. LiOn batterier af dem der købes i supermarkeder, indeholder også elektronik. Der findes billige LiOn celler, som ikke indeholder sikkerhed, men disse må kun bruges som elementer, hvor at der er ekstern sikkerhed.
Hvis batteriet indeholder intern sikkerhedselektronik, så er der nok ikke risiko ved at sætte flere celler i serie. Men, "rå" LiOn celler skal man passe på med.
Selv 3.7V elementer indeholder ofte sikkerhedselektronik. Den består af en sikring, evt. polyfuse (PTC modstand specielt lavet til automatsikring formål), samt en overvågningschip. Men, det er ikke alle celler som indeholder sikkerhed, og de er ofte i samme hus, så det er alene prisen og lovligheden, der afgør om der er indbygget sikkerhed.
Her er en lille artikel, hvor nogle elementer er skilt ad og der er undersøgt sikkerheden:
https://www.researchgate.net/publicatio ... teries.pdf
Kun en af de 4 testede celler indeholder beskyttelseselektronik. De andre vil brænde af, hvis de sættes i serie, og ikke er balanceret korrekt. I tabellen kan du se fordele/ulemper, og sikkerhedsniveau, for forskellige beskyttelser i commercielle celler. Kun dem der indeholder aktiv elektronisk beskyttelse, har en god sikkerhed. De andre kan have meget stor tollerance før de kobler fra, og sættes flere i serie, hvorved de oplades eller aflades forkert, så vil de holde op at fungere, selvom sikkerheden måske forhindre en katastrofe.
De fleste LiOn celler jeg kender indeholder den controler chip som er angivet nederst samt evt. en polyfuse. Er der en polyfuse, så sker intet ved at kortslutte dem. Ellers, så siger det bang, og de bliver rigtigt varme eller værre. Så pas på med at lege med dem. Jeg kom på et tidspunkt til at kortslutte de påloddede ledninger fra producenten, på en der ikke indeholdt beskyttelse. Og ledningerne gik op i røg. De brændte over så let som intet.
Når du køber færdige batterier, så indeholder de ofte elektronik, der sikrer mod for stor strøm, garanterer ladningsbalancering mv. LiOn batterier af dem der købes i supermarkeder, indeholder også elektronik. Der findes billige LiOn celler, som ikke indeholder sikkerhed, men disse må kun bruges som elementer, hvor at der er ekstern sikkerhed.
Hvis batteriet indeholder intern sikkerhedselektronik, så er der nok ikke risiko ved at sætte flere celler i serie. Men, "rå" LiOn celler skal man passe på med.
Selv 3.7V elementer indeholder ofte sikkerhedselektronik. Den består af en sikring, evt. polyfuse (PTC modstand specielt lavet til automatsikring formål), samt en overvågningschip. Men, det er ikke alle celler som indeholder sikkerhed, og de er ofte i samme hus, så det er alene prisen og lovligheden, der afgør om der er indbygget sikkerhed.
Her er en lille artikel, hvor nogle elementer er skilt ad og der er undersøgt sikkerheden:
https://www.researchgate.net/publicatio ... teries.pdf
Kun en af de 4 testede celler indeholder beskyttelseselektronik. De andre vil brænde af, hvis de sættes i serie, og ikke er balanceret korrekt. I tabellen kan du se fordele/ulemper, og sikkerhedsniveau, for forskellige beskyttelser i commercielle celler. Kun dem der indeholder aktiv elektronisk beskyttelse, har en god sikkerhed. De andre kan have meget stor tollerance før de kobler fra, og sættes flere i serie, hvorved de oplades eller aflades forkert, så vil de holde op at fungere, selvom sikkerheden måske forhindre en katastrofe.
De fleste LiOn celler jeg kender indeholder den controler chip som er angivet nederst samt evt. en polyfuse. Er der en polyfuse, så sker intet ved at kortslutte dem. Ellers, så siger det bang, og de bliver rigtigt varme eller værre. Så pas på med at lege med dem. Jeg kom på et tidspunkt til at kortslutte de påloddede ledninger fra producenten, på en der ikke indeholdt beskyttelse. Og ledningerne gik op i røg. De brændte over så let som intet.
- JensOChris
- 2. Rang
- Indlæg: 11
- Tilmeldt: 23. juni 2022 09:13
Re: Erfaring med selv at lave litium-ion-batterier
Hej alle:..................Der er en væsentlig forskel på Pc batterier og"Boremaskine" batterier hvor de første kan aflades
med 2 A kan Boremaskiner batterier tåle afladning på 20 A, så de må ikke blandes, der er også megen prisforskel på typerne.
Har købt et måleinstrument TR1035+ der måler indre modstand i cellerne, er umulig at undvære.
Jens
med 2 A kan Boremaskiner batterier tåle afladning på 20 A, så de må ikke blandes, der er også megen prisforskel på typerne.
Har købt et måleinstrument TR1035+ der måler indre modstand i cellerne, er umulig at undvære.
Jens
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11345
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Erfaring med selv at lave litium-ion-batterier
Skriv gerne om hvordan indre modstand måles i cellerne og hvorfor osv.
Så i nogle videoer det åbenbart er noget man skal gøre så det er åbenbart noget man skal have måleudstyr til hvis man selv laver batterier.
Så i nogle videoer det åbenbart er noget man skal gøre så det er åbenbart noget man skal have måleudstyr til hvis man selv laver batterier.
- JensOChris
- 2. Rang
- Indlæg: 11
- Tilmeldt: 23. juni 2022 09:13
Re: Erfaring med selv at lave litium-ion-batterier
Man kan beregne den indre modstand =Ri, men det kræver to måleinstrumenter samtidig, samt Ohms lov
Hvis man har et batteri på 10V som falder til 9V ved en strøm/belastning på 1A så er den indre modstand 1Ohm,
lille svag batteri, hvis man kan belaste med 10A og får samme 1V spændingsfald, så er Ri= 0,1Ohm = bedre batteri.
Hvis man har et batteri på 10V som falder til 9V ved en strøm/belastning på 1A så er den indre modstand 1Ohm,
lille svag batteri, hvis man kan belaste med 10A og får samme 1V spændingsfald, så er Ri= 0,1Ohm = bedre batteri.