100 dage med en Fønix City-Cabino2.

Her kan du fremvise og løbende tilføje nyt om dit elektriske køretøj.
Brugeravatar
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 8824
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Scootere: VGA Vax
Kontakt:

Re: 100 dage med en Fønix City-Cabino2.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Der lader rigtig nok til at være temperatursensor til nogle opladere til blysyrebatterier til placering mellem batterierne.
Formodentligt for at undgå netop dette problem.
Men jeg har ikke noget information om det.

Kom gerne med en masse information om køretøjets oplader så vi kan se hvad der står osv.
Er det den originale oplader?
Og hvilken batterikemi var der i originalt?
Kunne da måske godt tænktes at oplader/batteri ikke er det helt perfekte match.

8 timers opladning det lyder længe specielt hvis der kun var afladt for 20 km.

Jeg har nogle NiMh AA- og AAA-celler jeg oplader og de kan også blive meget varme.
Så varme at jeg ikke kan holde dem i hånden.
Ved ikke om det er fordi de er ved at være gamle.
Synes ikke de blev så varme da de var nye.

Det er nok et problem der sjældent opstår i danmark i forhold til problemer med lav temperatur så ikke sikkert folk gider gøre så meget ud af det.
Men løsningen er vel ikke at placere køretøjet i direkte sollys og sørge for udluftning (f.eks. åbne soltag). Eventuelt montere blæser(e) der kører under opladning.
Eventuelt skifte til en oplader med temperatursensor.
Men jeg ved da ikke om det kunne have forhindret batterierne i at blive varme.
Brugeravatar
rjskib
5. Rang
5. Rang
Indlæg: 67
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Geografisk sted: Herning

Re: 100 dage med en Fønix City-Cabino2.

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Jeg har ikke haft batterierne ude, tager dem først ud når det er nødvendigt. Hvis jeg skulle købe nye ved G-RUN.DK, så er det af typen AGM. Prisen for en komplet pakke (10 stk), er 6900 kr.
I følge EXIDE's hjemmeside, er ladespændingerne ens for GEL og AGM batterier.

Laderen er den originale, der fulgte med ved leveringen:

Cabino lader.jpg

Vi har 3 stk "handikap" scootere på gaden (Medema). Jeg hjælper af og til med lidt vedligeholdelse, og vi har været ude for 2 pludselige batterisvigt uden for forudgående svaghedstegn. De 2 sæt batterier var AGM eller GEL typen, den tredje var med "billige" startbatterier fra Harald Nyborg. Startbatterierne kan tåle en højere ladespænding, så det er måske forklaringen på at de har overlevet. Forhandleren skiftede det ene sæt batterier, og skiftede også en "velfungerende" lader? Giver måske lidt stof til eftertanke.
Når lejlighed byder sig, vil jeg måle spændingen på den tilbageværende Medema lader.

//Jørgen.
Brugeravatar
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 8824
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Scootere: VGA Vax
Kontakt:

Re: 100 dage med en Fønix City-Cabino2.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Måske producenten er electrony.cn.
C600 480W Charger.
Charger for lead-acid batteries (Flooded, Gel, and AGM) and Li-Ion batteries (lithium iron, lithium manganese and lithium nickel cobalt manganese) (Note. 1)
Note 1. Modification for charger specification may be required for different battery specification. Please contact battery vendor and ELECTRONY for detail.
C600_Datasheet.pdf
(420.15 KiB) Downloadet 9 gange
Se om du kan finde datablad til dit batteri.
Brugeravatar
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 8824
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Scootere: VGA Vax
Kontakt:

Re: 100 dage med en Fønix City-Cabino2.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Er det disse batterier du har?
Der står noget om spænding på siden.
Bemærk der står:
DO NOT DISASSEMBLE,HEAT ABOVE 25°C
DO NOT DISASSEMBLE,HEAT ABOVE 40°C
Gad vide om det er en fejl med de 25.
73915865000_1_0.jpg
Batteripakke 60V-58Ah CabEasy 45 kmt.jpg
Brugeravatar
rjskib
5. Rang
5. Rang
Indlæg: 67
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Geografisk sted: Herning

Re: 100 dage med en Fønix City-Cabino2.

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Vores Cabino er med gel batterier, kopi af tekst fra Fønix's hjemmeside: "Leveres som standard med 10 * 20 Ah gel batterier."
5 stk placeret under førersædet, og 5 stk placeret under bagsædet i "bagagerummet".

Her er et billede fra G-RUN.DK, med den type de anbefaler ved udskiftning:

G-RUN batteri.jpg
G-RUN batteri.jpg (34.74 KiB) Vist 135 gange

Hvis man kigger på akkumulater.dk, er det beskrevet, at det er et batteri af typen AGM. Ikke helt det samme som dem er i vores Cabino.

Jeg vil nu ikke gøre mere ud af det, tilsyneladende er batterierne reddet. Det virker med 2 volts reduktion af ladespændingen. Til vinter vil jeg måske prøve med den høje spænding igen.

//Jørgen.
Besvar