Ny 45 knallert

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
maximuss
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 4
Tilmeldt: 25. maj 2012 22:57

Ny 45 knallert

Ulæst indlæg af maximuss »

Goddag :)

Min PGO t-rex er gået i stykker, igen, for 117 gang!! Denne gang har jeg beslutte mig for at jeg ikke gider bruge flere penge på at få den lavet, så jeg skal have købt mig en ny 45-knallert!

Da jeg kun ser en knallert som et transport middel til at komme på arbejde og hjem igen, må jeg nok indrømme at det ikke har min store interesse og derfor har absolut ingen ide om hvad jeg skal købe - bare ikke PGO!

Mit behov er at jeg skal, som skrevet, bruge den til at komme til og fra arbejde, hele året. Så jeg skal have en som er klippe-stabil, som starter uanset om det er 25c eller -18c, om det regner, blæser eller sner!
Det skal være en med mindst samme sædde-højde som min t-rex, altså min 770 min (jeg er 2 m så der skal være godt med plads :))

Jeg kunne godt tænke mig noget som er 4-takt, vandkølet (er det bedre?) og med skive-bremser både for og bag.

Hvad jeg lige umiddelbart kan se så burde mit budget på kr. 20.000,- incl. levering være nok :)

Sidst men ikke mindst, så skal det være en scooter, og ikke noget ala en cross' og des lige - det er jeg blevet for gammel til ;)

Så mit spørgsmål til jer - hvad skal jeg købe ??

Med venlig hilsen

Bjarne Pedersen
Fyn

P.S. Forresten en kanon hjemmeside når man er på scooter jagt og ikke rigtigt ved hvad man skal købe og hvad der findes!
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Ny 45 knallert

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Så skal det nok være en Aprilia, Honda, Yamaha, Piaggio, Vespa, Gilera.
De vil de fleste vel betegne som kvalitet.

Prøv og kig på Aprilia SR, Gilera Runner, Vespa LX, Yamaha Neos, Piaggio Fly, Honda Vision, Honda Zoomer og se om det er noget for dig.

Det bedste vil være og finde nogen som forhandler dem også køre ud og se dem i virkeligheden så kan du bedre se om der er plads til dig og hvor store de er, det kan være svært at se ud fra et billede om den er stor nok.

Nogen af modellerne fås i flere udgaver for eksempel med karburator eller indsprøjtning.
Der tror jeg det ville være bedst at købe med karburator hvis det bare skal virke.

Når der er sagt så kan der jo være problemer med alle scootere.

Ved ikke om man direkte kan sige at 4 takt vandkølet er bedre, alt kan jo laves dårligt, ligesom du kan få en god skrivebremse og en dårlig skivebremse.
Men i teorien er det vel bedre med væskekøling og 4 takt køre gerne længere på literen end 2 takt.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3567
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 4.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Ny 45 knallert

Ulæst indlæg af Jps »

Må være en Mandags knallert du har fået fat i :). Har du haft den fra ny af?

Jeg har haft PGO Big i 11 år nu, og har lige købt en ny, som er nr 3 i rækken. Jeg har altid haft mindst 2, så jeg kunne skifte når/hvis den ene drillede. Og grunden til det er at jeg bor lidt langt ude på landet. Pgo er en solid og stabil knallert (ihvertfald både Big og T:Rex). Den 1. model jeg købte nåede 114.000 km, inden den blev solgt i Jan. 2012. At en knallert koster penge at holde kørende, er der intet nyt i (nogle mere end andre ;) ).

Men ellers er der nok at vælge imellem i 45'r klassen. Alle dem Scootergrisen nævner, er et godt sted at begynde :).
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Ny 45 knallert

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Du kan måske prøve og finde ud af hvilke af disse mærker der forhandles i dit område.
Det jo nok bedre hvis det ligger tæt på dig så du ikke skal så langt når du skal til serice og have reservedele og sådan.
Så kan det være du kan udelukke nogen af modellerne på den måde.

Hvis du går ind på links siden kan du se producenternes hjemmeside og der er tit en forhandler side så du kan se hvor du kan købe dem.
Eller prøv Steder i danmark for at se hvad der ligger i nærheden af dig.
Brugeravatar
maximuss
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 4
Tilmeldt: 25. maj 2012 22:57

Re: Ny 45 knallert

Ulæst indlæg af maximuss »

Det kan godt være at jeg har været uheldig, men der har været lidt for mange reparationer til at jeg har lyst til at købe en magen til igen.

Det gør ikke så meget at det koster penge at vedligeholde den, men jeg har ikke lyst til at bruge 2000-3000 i vedligholdelse min hvert ½ år....

Jeg har haft kigget lidt rundt omkring, forhørt mig de par stykker som jeg kender som dog kører MC og de har alle sammen sagt at Honda laver gode MC'er og de også mener at Honad Vision er en god knallert. De har også taget en del af de gode ting fra deres MC'er og puttet i deres knallert så håber jeg at det kan blive et godt valg. Jeg skal i hvert fald ud og prøve en på tirsdag :)

Jeg har også haft kigget på nogen af de andre men jeg syntes ikke voldsomt meget om deres udseende, jeg skal jo trods alt kører på den hver dag ;)
Vespa ser altså lidt for meget retro ud! Zoomer er en knallert hvor de har pillet alt plastik af :D

Men hvis i har nogen erfaring med Honad Vision så vil jeg da gerne høre det.

/Bjarne
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Ny 45 knallert

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Honda Vision er lige kommet så der er ikke så mange der har sådan en og nok ikke nogen som ved om den holder i længden.

Så lige der er en som har en her du måske kunne spørge :
http://www.billig-scooter.dk/showthread.php?tid=16316
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3567
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 4.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Ny 45 knallert

Ulæst indlæg af Jps »

maximuss skrev:Det kan godt være at jeg har været uheldig, men der har været lidt for mange reparationer til at jeg har lyst til at købe en magen til igen.

Det gør ikke så meget at det koster penge at vedligeholde den, men jeg har ikke lyst til at bruge 2000-3000 i vedligholdelse min hvert ½ år.
/Bjarne
Nej, det kan jeg godt se er lige i overkanten. Men har selv været ude for det et par gange på min gamle Big, på de 10 år jeg havde den.

Men ha' in mente, at langt de fleste scootere (på nær PGO, sym og nogle få andre) kommer fra Kina, med tvivlsom kvalitet, både motormæssigt og skjoldmæssigt (tynde skjolde).
Brugeravatar
maximuss
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 4
Tilmeldt: 25. maj 2012 22:57

Re: Ny 45 knallert

Ulæst indlæg af maximuss »

Nå, så har jeg været det meste af Odense rundt hos alle som sælger en eller anden for for scooter :)

Jeg havde håbet på Honda Vision, men nøj, den er bette!

Så jeg endte op med en PGO igen, denne gang blev det PGO Libro - der var lige så meget plads som i min gamle T-Rex. Jeg havde ikke regnet med at jeg ville falde for en knallert som var rød, men den er faktisk noget pænere end den blå, i hvert fald efter min mening og da jeg skal betale, så... ;)

Nu må det så bare godt blive torsdag :)

Anyway, tak for alle jeres gode råd, det har gjort det lidt nemmere at vælge. Jeg ville godt nok blive ked af at ende op med en kina-scooter i T-hansen kvalitet.


/Bjarne
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Ny 45 knallert

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Godt så.

Det skal ikke være en PGO.
Også køber du en PGO :party:

Nå men tillykke med den ihvertfald :)
Du kan jo tage nogen billeder og vise den i Dig og din scooter når du engang har fået den.

Husk og køb en ordentlig lås eller to.
Brugeravatar
maximuss
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 4
Tilmeldt: 25. maj 2012 22:57

Re: Ny 45 knallert

Ulæst indlæg af maximuss »

ja, det var også min mening at jeg ikke ville have en PGO igen. Men da de andre jeg prøvede ikke var lavet til store mennesker var valget ret begrænset :)
Så jeg satser på at den holder bare 5 år, så må jeg købe en ny til den tid ;)

Bjarne
Besvar