Projekt: Indsprøjtningskit på scooter

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
Baddi
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 320
Tilmeldt: 28. april 2012 17:28
Scootere: Kymco Agility 50, årg. 2008, trafikuheld efter 11.000 km.
Kymco Agility 50, årg. 1010 (købt dec. 2011), kørt 13.000 km. Projekt Indsprøjtning
Geografisk sted: Fyn

Re: Projekt: Indsprøjtningskit på scooter

Ulæst indlæg af Baddi »

Bum-bum.
Den siger stadig "Der er noget galt med MAP-sensoren", på trods af at den nu kan måle et fald på 30 kPa når jeg træder kickstarteren, men jeg kan ikke finde nogle løse forbindelser og den vil stadig ikke starte. Det er lidt det samme tryk som når den stod i tomgang før, og når jeg ikke prøver at starte den, måler MAP-sensoren det samme tryk som DMI opgiver i øjeblikket, hvilket er omkring 106 kPa, så jeg er lidt på bar bund over, hvorfor den siger at der er fejl dér, når den måler noget der virker meget realistisk. :p

Jeg vil i morgen eftermiddag, hvis jeg kan nå det, prøve om det er noget så simpelt som tændrøret der skal skiftes, men man siger jo at iridium tændrør skulle leve 3 gange så længe som normalt, så det burde gerne have nogle tusinde km mere i sig. :D
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11161
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Projekt: Indsprøjtningskit på scooter

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Skal du ikke nulstille ECU fejlkoderne før den fejlbesked går væk ?
Altså så vidt jeg har forstået kommer der en fejlkode også når man har rettet fejlen skal man så også fjerne fejlkoden fra ECU.
Brugeravatar
Baddi
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 320
Tilmeldt: 28. april 2012 17:28
Scootere: Kymco Agility 50, årg. 2008, trafikuheld efter 11.000 km.
Kymco Agility 50, årg. 1010 (købt dec. 2011), kørt 13.000 km. Projekt Indsprøjtning
Geografisk sted: Fyn

Re: Projekt: Indsprøjtningskit på scooter

Ulæst indlæg af Baddi »

scootergrisen skrev:Skal du ikke nulstille ECU fejlkoderne før den fejlbesked går væk ?
Altså så vidt jeg har forstået kommer der en fejlkode også når man har rettet fejlen skal man så også fjerne fejlkoden fra ECU.
På min fungerer det sådan, at når der kommer en fejlkode, tænder en rød diode. Jeg slutter så computeren til og en 3-4 gange læser og sletter fejlkoden, og prøver at tænde mellem hver gang, mens jeg laver småjusteringer, men fejlkoden bliver ved med at komme, selv hvis jeg slukker strømmen og tænder igen. :p

Jeg ved ikke om det er nødvendigt at slette fejlkoden, for det står der vist intet om i manualerne, men jeg gør det alligevel, fordi det som du siger vist er standart for ECU-kontrolleret motorstyring. :D
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11161
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Projekt: Indsprøjtningskit på scooter

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Jeg syns i hvert fald at jeg har læst noget ved Aprilia DITech motorer om at man skal slette fejlbeskeden efter man har rettet fejlen ellers bliver fejlbeskeden ved med at stå der.
Men har jo aldrig prøvet det selv.
Brugeravatar
Baddi
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 320
Tilmeldt: 28. april 2012 17:28
Scootere: Kymco Agility 50, årg. 2008, trafikuheld efter 11.000 km.
Kymco Agility 50, årg. 1010 (købt dec. 2011), kørt 13.000 km. Projekt Indsprøjtning
Geografisk sted: Fyn

Re: Projekt: Indsprøjtningskit på scooter

Ulæst indlæg af Baddi »

Jeg fandt fejlen. :)
Benzinfilteret har gjort sit job og fanget en klump et-eller-andet, med den konsekvens at der ikke løb noget benzin (eller ikke nok til at højt tryk) gennem filteret, og uden benzin kan man jo ikke køre. :p

Med hensyn til MAP-sensoren ved jeg stadig ikke helt hvad det skyldes, men jeg læste i Vmax idag, at O-ringe slutter tættere, når de er vædet i motorolie, så det gjorde jeg med den ring T-hansen har givet mig, og nu kører den godt op til begrænsningen, som slår rigtig hårdt til, uden at jeg får fejlmeldinger. :mrgreen:
Eller. Det vil sige at der stadig mangler noget tuning i mellemgassen og det lave område og der sikkert også skal fintuning til på hele området. Som det er nu kommer jeg til at køre kun i mellem-/lav-gassen for giver man fuld gas er den på begrænsningen hurtigere end man han sige "oliefedtede fingre", og selvom der ikke smides noget benzin ud i udstødningsrøret som der gør ved normale scootere, er det stadig ikke helt optimalt. :D
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11161
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Projekt: Indsprøjtningskit på scooter

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Du finder da ud af noget lidt efter lidt.
Vi kan lave en side om det når den engang hørt optimalt så andre kan lære alle de ting du har været ude for før det virkede godt.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11161
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Projekt: Indsprøjtningskit på scooter

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Baddi vil du samle de filer, billeder osv osv som du har jeg må bruge til hjemmesiden ?
Så laver jeg en side med det.
Brugeravatar
Baddi
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 320
Tilmeldt: 28. april 2012 17:28
Scootere: Kymco Agility 50, årg. 2008, trafikuheld efter 11.000 km.
Kymco Agility 50, årg. 1010 (købt dec. 2011), kørt 13.000 km. Projekt Indsprøjtning
Geografisk sted: Fyn

Re: Projekt: Indsprøjtningskit på scooter

Ulæst indlæg af Baddi »

scootergrisen skrev:Baddi vil du samle de filer, billeder osv osv som du har jeg må bruge til hjemmesiden ?
Så laver jeg en side med det.
Jeg har samlet det hele i Dropbox, fordi den ikke lige ville lade mig uploade .exe-filer hertil, men jeg vil lige gøre opmærksom på først, at installationsfilen er Ecotron's rettighed og man hverken må dele den eller redigere i den (selvom jeg har delt den her. Sssshhh). :D
https://www.dropbox.com/sh/vhn3l6pjoovp6ck/lh4lzuX7kr

Jeg kan stadig tage billeder og screenshots samt uddybe stort set alle spørgsmål der måtte være, så fortæl endelig hvad du har brug for at vide ;)
Angående billederne, så er der siden de blev taget blevet tilføjet spændebånd ved alle slanger og ved overgangen fra luftfilteret til gasspjældshuset, for at sikre at det er så tæt som muligt. Ved gastanken er der også kommet mere silikone på, men det bliver udskiftet med mere permanente løsninger, når jeg finder penge til det. :p
Jeg har stadig ikke fået monteret en manuel benzinhane, men jeg kører rundt med en tang som min far som sygeplejeske i sin tid tog fra hospitalet. De tange man bruger til at lukke blodårer med fungerer fint til benzinslanger. :mrgreen:
Derudover mangler jeg stadig at justere benzinblandingen ind, så man kan ikke lige regne med de tal der står ved volumetrisk effektivitet eller i excel-filerne. Ved du hvordan man kan trække et bestemt tal fra flere felter i excel, når de ikke har samme værdi? Det ville gøre det super meget nemmere at justere det. :D
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11161
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Projekt: Indsprøjtningskit på scooter

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Grunden til jeg vil lave en side er så andre kan se hvordan man gør og lære af dine fejl og erfaring du har gjort dig.
Altså forstild dig der kommer en som ikke ved hvordan man gør også vil jeg lave en side hvor det forklares.

Jeg prøver og lave noget ud af det.

Og nej jeg ved ikke hvordan man bruger Excel jeg bruger aldrig sådan noget.
Brugeravatar
Baddi
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 320
Tilmeldt: 28. april 2012 17:28
Scootere: Kymco Agility 50, årg. 2008, trafikuheld efter 11.000 km.
Kymco Agility 50, årg. 1010 (købt dec. 2011), kørt 13.000 km. Projekt Indsprøjtning
Geografisk sted: Fyn

Re: Projekt: Indsprøjtningskit på scooter

Ulæst indlæg af Baddi »

scootergrisen skrev:Grunden til jeg vil lave en side er så andre kan se hvordan man gør og lære af dine fejl og erfaring du har gjort dig.
Altså forstild dig der kommer en som ikke ved hvordan man gør også vil jeg lave en side hvor det forklares.

Jeg prøver og lave noget ud af det.

Og nej jeg ved ikke hvordan man bruger Excel jeg bruger aldrig sådan noget.
Helt sikkert, jeg forstår det godt, jeg ville også selv have ønsket at der var flere steder der skrev om det, dengang jeg selv skulle i gang, så ja, der er brug for en side her på landets bedste opslagsværk om scootere. :mrgreen:
Besvar