Projekt: Indsprøjtningskit på scooter

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
Baddi
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 320
Tilmeldt: 28. april 2012 17:28
Scootere: Kymco Agility 50, årg. 2008, trafikuheld efter 11.000 km.
Kymco Agility 50, årg. 1010 (købt dec. 2011), kørt 13.000 km. Projekt Indsprøjtning
Geografisk sted: Fyn

Re: Projekt: Indsprøjtningskit på scooter

Ulæst indlæg af Baddi »

scootergrisen skrev:Hmmm pas nu på at der ikke kommer til at ligge 5 liter benzin ud over det hele også der går ild i det.
Hvis jeg var dig ville jeg kigger efter en manuelbenzinhane eller i hvert fald en anden løsning en den der med at lime slangen fast.
Det er jo rimelig brandbart sådan noget benzin.
Ja, jeg ved godt at det er lidt et sats at gøre det på den måde, men der findes simpelthen ikke nogen manuelle med det rigtige gevind, så alle de manuelle jeg har fundet er en hane som sættes imellem to stykker slange, og hvis jeg allerede har en slange fast i tanken er en lukke-mekanisme ikke nødvendig. :D
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Projekt: Indsprøjtningskit på scooter

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Kan du ikke sætte et "t-kryds" på efter den studs på indsugningen så du også kan have benzinhanen på der ?
Brugeravatar
Baddi
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 320
Tilmeldt: 28. april 2012 17:28
Scootere: Kymco Agility 50, årg. 2008, trafikuheld efter 11.000 km.
Kymco Agility 50, årg. 1010 (købt dec. 2011), kørt 13.000 km. Projekt Indsprøjtning
Geografisk sted: Fyn

Re: Projekt: Indsprøjtningskit på scooter

Ulæst indlæg af Baddi »

Forstår desværre ikke helt hvad du mener :oops:
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Projekt: Indsprøjtningskit på scooter

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Kan du ikke gøre sådan her ?
tstykke.png
tstykke.png (75.84 KiB) Vist 7852 gange
Brugeravatar
Baddi
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 320
Tilmeldt: 28. april 2012 17:28
Scootere: Kymco Agility 50, årg. 2008, trafikuheld efter 11.000 km.
Kymco Agility 50, årg. 1010 (købt dec. 2011), kørt 13.000 km. Projekt Indsprøjtning
Geografisk sted: Fyn

Re: Projekt: Indsprøjtningskit på scooter

Ulæst indlæg af Baddi »

Nej, har forsøgt, det gør at map-sensoren giver et skævt resultat, fordi der er mere luft der skal suges for at skabe et tryk, så for at give så præcise målinger som muligt har jeg valgt at have en så kort slange som muligt, fordi at sensorerne er hele systemets sanser. :D

Hvis de er upræcise giver den forkert mængde benzin og tænder på et forkert tidspunkt, hvilket man så ville skulle korregere for ved tuningen. :)

Jeg har nu installeret det hele idag og været ude og køre korte ture på få hundrede meter med det, og jeg må sige at det er karburator helt overlegent, for med gasspjældet åbnet kun 40% var accellerationen næsten som ved fuld gas med karburator. :D

Jeg fandt nogle småfejl i min installation, som var for korte slanger og lidt af hvert, så jeg fik sprøjtet en masse benzin ud over en lunken motor (56 grader på ydersiden ifølge temperatur måleren), hvilket heldigvis ikke var nok til at antænde. :)

Nu står den på 3000 omdrejninger i tomgang og på grund af en funktion som hedder "start- & warm-up fuel enrichment" (i en karburator er det chokeren) giver det så høje omdrejninger at baghjulet kører voldsomt rundt og motoren stiger og falder voldsomt i omdrejninger. Tuning af dette kit er en klar nødvendighed, ligesom hvis man installerede ny karburator, men nu skal jeg bare læse en masse teori om det for at vide hvad jeg skal skrue op og ned for og derfor har jeg lånt en motorlærebog af en jeg kender der læser til automekaniker. :D

Bliver spændende at komme i gang med, men jeg tror at det bliver nemmere når jeg får installeret ilt-måleren. :D
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Projekt: Indsprøjtningskit på scooter

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Baddi skrev:Jeg fandt nogle småfejl i min installation, som var for korte slanger og lidt af hvert, så jeg fik sprøjtet en masse benzin ud over en lunken motor (56 grader på ydersiden ifølge temperatur måleren), hvilket heldigvis ikke var nok til at antænde. :)
:yikes: Det er altså ikke noget og lave sjov med benzin der flyder ud over det hele.
Jeg syntes virkelig ikke du skal gøre noget der giver større chance for benzinspild end som scooteren er som standard.
Hvis noget så skulle du gøre det bedre end det er som standard men ikke mere usikkert.

En ting er at du kan brænde scootern helt af men noget andet er at hvis du parket ved et hus eller noget så kan du jo brænde det af også også er det jo en anden historie.

Så jeg syntes helt klart du skal få lavet det ordentligt, både der hvor benzinen kommer ud og også der hvor den kommer retur foroven.

Her er lidt til skræk og advarsel. Og du kan nok se hvis nu der går ild i din scooter og det smelter igennem slangen så kommer der lige nogen liter benzin ud og laver et fint bål.
Men hvis du havde benzinenhanen på så ville benzinen blive i tanken og dermed større chance for du kan nå og hente noget og slukke ilden med inden den får fat i det hele.
Brugeravatar
Baddi
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 320
Tilmeldt: 28. april 2012 17:28
Scootere: Kymco Agility 50, årg. 2008, trafikuheld efter 11.000 km.
Kymco Agility 50, årg. 1010 (købt dec. 2011), kørt 13.000 km. Projekt Indsprøjtning
Geografisk sted: Fyn

Re: Projekt: Indsprøjtningskit på scooter

Ulæst indlæg af Baddi »

Jeg vil prøve at få fat i en benzinhane der passer slangerne så, men jeg har fået spændebånd sat på alle slanger, så de ikke burde gå af nogen steder og det har løst det problem jeg før havde med at der var en slange der hoppede af. :)

Derudover har jeg placeret størstedelen af slangerne så de hælder deres benzin ud væk fra de varmeste dele, hvis de skulle hoppe af. :)

Jeg var dog lige ude og prøve at skrue lidt ned for benzinen for at få omdrejningerne under kontrol, men selv med benzinen på det halve opfører den sig mærkeligt: http://www.youtube.com/watch?v=wrbKGRnB06U
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Projekt: Indsprøjtningskit på scooter

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Åh den lyder total fed.

Du kan indsætte videoer som her ved at marker link teksten og trykke på youtube knappen. Og fedt at du live kan se data fra scooteren.
Gid jeg kunne sådan noget på min hvis man kunne sætte computern til CDI boksen også se sådan en graf der.

Har du fulgt alle instrukser i manualen til kittet ?
Brugeravatar
Baddi
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 320
Tilmeldt: 28. april 2012 17:28
Scootere: Kymco Agility 50, årg. 2008, trafikuheld efter 11.000 km.
Kymco Agility 50, årg. 1010 (købt dec. 2011), kørt 13.000 km. Projekt Indsprøjtning
Geografisk sted: Fyn

Re: Projekt: Indsprøjtningskit på scooter

Ulæst indlæg af Baddi »

Ja, med installationen er alle instrukser fulgt, men jeg er ikke rigtig gået i gang med tuningen endnu, for standard indstillingen er god nok til at man kan starte i første hug og køre en tur, så jeg vil lige læse lidt mere inden jeg går i gang og så for alvor gå i gang med tuningen når jeg får sat ilt-måleren i udstødningsrøret. :D
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Projekt: Indsprøjtningskit på scooter

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Nåå du har ikke sat den i endnu. Jamen så kunne det vel godt være derfor den køre sådan i tomgang kan det ik ?
Det finder vi ud af når du sætter den i.
Besvar