Projekt: Indsprøjtningskit på scooter

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
Baddi
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 320
Tilmeldt: 28. april 2012 17:28
Scootere: Kymco Agility 50, årg. 2008, trafikuheld efter 11.000 km.
Kymco Agility 50, årg. 1010 (købt dec. 2011), kørt 13.000 km. Projekt Indsprøjtning
Geografisk sted: Fyn

Re: Projekt: Indsprøjtningskit på scooter

Ulæst indlæg af Baddi »

scootergrisen skrev:Cool. Jeg har også lavet undertekster på nogen videoer det tager bare vildt langt tid fordi jeg selv skulle skrive tiden også.
Jeg kunne ikke finde ud af, hvordan tiden skulle skrives, så underteksterne bliver hurtigt forvirret over at jeg går og siger "bum bum" når jeg ikke lige snakker.
:P
Brugeravatar
Baddi
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 320
Tilmeldt: 28. april 2012 17:28
Scootere: Kymco Agility 50, årg. 2008, trafikuheld efter 11.000 km.
Kymco Agility 50, årg. 1010 (købt dec. 2011), kørt 13.000 km. Projekt Indsprøjtning
Geografisk sted: Fyn

Re: Projekt: Indsprøjtningskit på scooter

Ulæst indlæg af Baddi »

Jeg tror jeg vil begynde at ligge videoer op på Youtube noget oftere. Det kommer ikke al sammen til at være relevant for indsprøjtningen, men det er primært scooterrelateret. :D

Jeg har lige igår sat et Stage6 speedometer på scooteren, hvilket blandt andet giver mig mulighed for at holde øje med motorens temperatur og omdrejningstal uden at skulle have computeren sluttet til. Umiddelbart virker det som om det er en smule grovere end når jeg har computeren sluttet til, men det er dejligt nok at kunne have en fornemmelse af hvor værdierne ligger omkring.
Jeg har dog opdaget at på min 15 km tur når motoren ikke at blive særlig varm når jeg holder gassen lav og omdrejningerne på 6000-6500, for om aftenen hvor temperaturen i luften har ligget på 8 grader har motoren ikke nået over 55 grader og når jeg har kørt om morgenen hvor temperaturen har været 2 grader fra start er motoren kun lige nået over 50 grader. Det i sig selv er kun et problem fordi motoren af ECU'en først betragtes som at være opvarmet ved 60 grader, efter at jeg har nedjusteret det fra at det oprindeligt først var varmt ved 70 grader. :p
Jeg mistænker at det er fordi den får for meget benzin og derfor ikke bliver varm nok, hvilket gør at den ikke stopper med at give ekstra benzin og sådan er det en ond løkke. Lige da jeg begyndte at køre på denne måde var det lidt lunere i vejret og det at køleluften der blev suget ind var varmere tillod motoren at nå 60-65 grader, så det betyder vist meget. Alle temperaturene er aflæst på ventildækslet. :D
Brugeravatar
Baddi
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 320
Tilmeldt: 28. april 2012 17:28
Scootere: Kymco Agility 50, årg. 2008, trafikuheld efter 11.000 km.
Kymco Agility 50, årg. 1010 (købt dec. 2011), kørt 13.000 km. Projekt Indsprøjtning
Geografisk sted: Fyn

Re: Projekt: Indsprøjtningskit på scooter

Ulæst indlæg af Baddi »

Efter nogle elektriske problemer, hvor al elektronik brændte af har jeg nu fået monteret indsprøjtningssystemet igen og endda med wideband lambda sonde. :D

Med Wideband lambda sonde har den to hammer gode egenskaber med hensyn til benzinstyring:
- Auto tuning, som tager sig af store ændringer og ændrer i de indstillinger ECU'en har gemt, i det tilfælde at man har været en kegle med den manuelle tuning.
- Lukket Løkke (closed loop), som laver småændringer for at holde blandingen stabil. :D

Nu har jeg kørt lidt med auto tuning, hvor jeg har fodret den med forkerte data, både fed og mager og ved de omdrejninger kontra gasgivning, hvor jeg kører mest har den effektivt fået blandingen til at ligge tæt på 14,7, men ved de forhold hvor jeg ikke kører i lang nok tid til at den kan nå selv at justere det, har den ikke gjort noget, så jeg kommer ikke uden om at gøre noget selv, omend det er super meget nemmere nu, hvor jeg kan se om der er meget eller lidt der skal ændres. ;)

Jeg har fået tomgangsomdrejningerne til at ligge stabilt på og lige under 1000, men fordi den er for mager ved høj gasgivning ved lave omdrejninger kan den gå ud når jeg så vil i gang igen. Det fortsætter dog højest sandsynligt kun til jeg får styr på blandingen. Jeg har også fået den helt ned på 560 omdrejninger i minuttet, men det er lige lavt nok til selv min smag. :mrgreen:

Jeg skal lige have speedometeret til at vise ordenligt inden jeg kan komme med faktiske km/l, da den tæller alt for få km i øjeblikket. Derudover tror jeg at jeg skal have slebet ventilerne efter at have fundet et tyndt lag sod i indsugningen. :p
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Projekt: Indsprøjtningskit på scooter

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hvorfor brændte al elektronikken af ?
Brugeravatar
Baddi
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 320
Tilmeldt: 28. april 2012 17:28
Scootere: Kymco Agility 50, årg. 2008, trafikuheld efter 11.000 km.
Kymco Agility 50, årg. 1010 (købt dec. 2011), kørt 13.000 km. Projekt Indsprøjtning
Geografisk sted: Fyn

Re: Projekt: Indsprøjtningskit på scooter

Ulæst indlæg af Baddi »

scootergrisen skrev:Hvorfor brændte al elektronikken af ?
Det er jeg endnu ikke helt sikker på. :)

En mulighed er at den væske jeg brugte til at rense nogle af stikkene ikke var helt fordampet eller tørret nok af inden jeg koblede det til strøm igen, således at der er forekommet en kortslutning. En anden mulighed er at to ledninger inde i MAP sensoren har rørt hinanden, da de åbenbart var delvist flossede, hvor de forsvinder ind i sensoren. :D

Jeg konkluderede blot at alle sikringerne på et tidspunkt sprang, hvorefter sensorer og ECU ikke længere duede. Sådan noget som relæ, benzinpumpe og CDI, Lambda sensor crontrolleren og det originale ledningsnet tog dog ikke skade. :mrgreen:
Brugeravatar
Baddi
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 320
Tilmeldt: 28. april 2012 17:28
Scootere: Kymco Agility 50, årg. 2008, trafikuheld efter 11.000 km.
Kymco Agility 50, årg. 1010 (købt dec. 2011), kørt 13.000 km. Projekt Indsprøjtning
Geografisk sted: Fyn

Re: Projekt: Indsprøjtningskit på scooter

Ulæst indlæg af Baddi »

..... Så satte gaskablet sig.
Heldigvis sådan at der slet ikke kunne gives gas i stedet for sådan at der kun kunne gives fuld gas. ;)
Brugeravatar
Baddi
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 320
Tilmeldt: 28. april 2012 17:28
Scootere: Kymco Agility 50, årg. 2008, trafikuheld efter 11.000 km.
Kymco Agility 50, årg. 1010 (købt dec. 2011), kørt 13.000 km. Projekt Indsprøjtning
Geografisk sted: Fyn

Re: Projekt: Indsprøjtningskit på scooter

Ulæst indlæg af Baddi »

Halli Halløj, så begynder vi at have nogle resultater der kan bruges til noget, da jeg har kørt en tankfuld igennem og kan give et fint billede af benzinøkonomien. :D

Som jeg sagde før, så virker auto-tuning rigtig fint, men ikke ved de forhold jeg bruger mindst. På det første billede herunder har jeg vind i ryggen og en gennemvarm motor, så der gives lidt mindre gas end det jeg normalt giver, og blandingen er pænt mager, AFR 18,2, men den kører fint i modsætning til med karburator, hvor den bliver ustabil og mister meget kraft ved AFR over 16,5. :mrgreen:
omdrejninger lige under 7000, AFR 18,2
omdrejninger lige under 7000, AFR 18,2
Derefter gav jeg så lidt mere gas, som i også kan se på omdrejningerne der nu er over 7000, og kom til de forhold jeg har kørt mest ved her på det sidste og benzinblandingen er helt perfekt, 14,9. Den hurtige vil opdage at det er 0,2 for magert, men dette gør ikke den store forskel lige nu. :D
Omdrejninger lige over 7000, AFR 14,9
Omdrejninger lige over 7000, AFR 14,9

Så til det spændende, benzinøkonomien. :D
Speedometeret viser dér 28-30 km/t mens gps'en siger 35-36 km/t, så jeg skal lige lægge 20% til den strækning jeg har kørt, hvilket giver en benzinøkonomi på 42 km/l, med en begrænset maskine og småagressiv kørsel hele tiden. ;)

Fejlvisningen på speedometeret skyldes rust på magneterne men tager jeg højde for det, så var benzinøkonomien med karburator og samme småagressive kørestil 36 km/l. :p
Brugeravatar
Baddi
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 320
Tilmeldt: 28. april 2012 17:28
Scootere: Kymco Agility 50, årg. 2008, trafikuheld efter 11.000 km.
Kymco Agility 50, årg. 1010 (købt dec. 2011), kørt 13.000 km. Projekt Indsprøjtning
Geografisk sted: Fyn

Re: Projekt: Indsprøjtningskit på scooter

Ulæst indlæg af Baddi »

43 km/l og jeg har konstateret at min forbremse støder pænt meget på bremseskiven. :mrgreen:

Jeg kan dog ikke få bremsen skilt helt ad så det kan smøres, fordi jeg ikke kan få de to tvergående bolte fri, så den må vel komme til mekaniker snart... Havde ellers håbet at jeg kunne holde mig fra at betale for noget som helst nogensinde. :D
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Projekt: Indsprøjtningskit på scooter

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Du kunne prøve og varme metallet op lige der hvor gevindet er til boltene i kaliperen.

Hvis det går dårligt med unbraco værktøj kunne du bruge en torx bit og banke den i så den sidder stramt så kan du bedre få fat i den.
Brugeravatar
Baddi
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 320
Tilmeldt: 28. april 2012 17:28
Scootere: Kymco Agility 50, årg. 2008, trafikuheld efter 11.000 km.
Kymco Agility 50, årg. 1010 (købt dec. 2011), kørt 13.000 km. Projekt Indsprøjtning
Geografisk sted: Fyn

Re: Projekt: Indsprøjtningskit på scooter

Ulæst indlæg af Baddi »

scootergrisen skrev:Du kunne prøve og varme metallet op lige der hvor gevindet er til boltene i kaliperen.

Hvis det går dårligt med unbraco værktøj kunne du bruge en torx bit og banke den i så den sidder stramt så kan du bedre få fat i den.
Det vil jeg da lige prøve, hvis jeg kan finde mors hårtørrer så. :mrgreen:
Besvar