Projekt: Indsprøjtningskit på scooter

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
Baddi
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 320
Tilmeldt: 28. april 2012 17:28
Scootere: Kymco Agility 50, årg. 2008, trafikuheld efter 11.000 km.
Kymco Agility 50, årg. 1010 (købt dec. 2011), kørt 13.000 km. Projekt Indsprøjtning
Geografisk sted: Fyn

Re: Projekt: Indsprøjtningskit på scooter

Ulæst indlæg af Baddi »

Hej, en lille opdatering.
Jeg er nu oppe på min 11. kalibrering, hvor jeg fortsat ændrer småting, for at få den til at køre glattere og fordi jeg opdager at jeg laver småfejl i skemaerne, så den kører underligt indtil jeg lige har glattet det ud. Jeg gør dette ved at jeg eksporterer det jeg vil ændre på, for eksempel Volumetrisk Effektivitet-tabellen, til Excel, hvor jeg så kan få den til at lave et 3D diagram, så jeg kan se at værdierne stiger "glat". :)

Jeg har dog konstateret at min O2-sensor er helt død, på grund af den underlige bøjning på Leo Vince udstødningsrøret, som har gjort at sensoren er blevet banket mod en fodstøtte og en ledning er knækket. Jeg har læst at fordi det er nede i meget små spændingsforskelle at den læser blandingen kan jeg ikke blot lodde ledningerne sammen, eller udskifte dem, fordi det vil give en anden modstand i selve ledningen. Jeg vil så efter nytår når jeg igen regner med at have penge købe en Wideband lambda-sensor og få rettet udstødningsrøret ud til en bedre vinkel, men indtil da må jeg køre helt uden den sensor. Det vil dog nok ikke gøre den store forskel lige nu, idet den i open-loop stadig er for fed, selvom motorgangen når den er opvarmet er meget bedre end den gang jeg kørte med karburator og at der er meget mindre larm fra udstødningen end der var før. Jeg har konstateret at den er fed, fordi tændrøret og alt i udstødningsrøret er helt sodet til. :D

Noget som jeg slet ikke havde forventet er at der ikke kommer noget signal til ECU'en fra TPS-sensoren. Det har kun den konsekvens at jeg ikke kan se på computeren hvor meget gas jeg giver og at benzinstyringen styres helt af at den ved hjælp af MAP- og temperatur-sensorer udregner mængden af luft og så ud fra VE-tabellen udregner hvor meget der så når ned i cylindren. Denne fremgangsmåde er ved lave omdrejninger eller ved lav gasgivning den mest præcise, men fungerer ikke ved høje omdrejninger med fuld gas, hvor trykket ikke når at ændre sig så meget mellem hver indsugningstakt. De høje omdrejninger hvor den ikke fungerer så godt er dog først oppe hvor jeg slet ikke når, idet jeg har begrænset omdrejningerne til 7700, så egentlig betyder det ikke rigtig noget for mig. :)
Jeg har ikke haft tid til at fejlsøge endnu, men jeg har fra Ecotrons fået de værdier som man kan måle på TPS-sensoren for at tjekke om det er den den er gal med, eller om det er en løs forbindelse i ledningerne.
Der er 3 ben på TPS-sensoren:
Ben på TPS-sensoren
Ben på TPS-sensoren
Først placeres sensoren i position 1, hvor der skal måles følgende:
VCC / GND: 2.79KΩ

GND / Singal: 2.63KΩ

VCC / Singal: 0.41KΩ
Position 1 af TPS-sensor
Position 1 af TPS-sensor
Derefter placeres sensoren i position 2 og der måles følgende:
VCC / GND: 2.79KΩ

GND / Singal: 2.87KΩ

VCC / Singal: 0.09KΩ
Position 2
Position 2
Med en TPS-sensor der fungerer ordenligt kan man derfor kun måle nogle bestemte værdier, uden at dreje gassen og de værdier er så
VCC / GND range: 2.79KΩ

GND / Singal range: 2.63KΩ --- 2.87KΩ

VCC / Singal range: 0.09KΩ --- 0.41KΩ

Jeg melder tilbage igen når jeg har haft tid til at måle på det. :mrgreen:
Brugeravatar
Baddi
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 320
Tilmeldt: 28. april 2012 17:28
Scootere: Kymco Agility 50, årg. 2008, trafikuheld efter 11.000 km.
Kymco Agility 50, årg. 1010 (købt dec. 2011), kørt 13.000 km. Projekt Indsprøjtning
Geografisk sted: Fyn

Re: Projekt: Indsprøjtningskit på scooter

Ulæst indlæg af Baddi »

Fejlen med TPS-sensoren var noget så simpelt som et ben der var hoppet ud af stikket nede ved ECU'en, så ingen kvaler længere. :D

Jeg mistænker dog at jeg skal til at skifte tændrør snart, for her i morges ville den ikke starte før jeg havde givet røret en tur med en stålbørste. :)

Jeg har også justeret benzinen lidt ned ved tomgang igen og omdrejningerne er nu så lave at jeg knapt kan høre dem når jeg holder ved et lyskryds, men de er stabile nok ved så lav tomgang som en karburator aldrig ville kunne klare. Jeg tror at jeg har fundet et sted hvor det virkelig skinner igennem at benzinen forstøves bedre end ved karburatoren. :D
Brugeravatar
Baddi
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 320
Tilmeldt: 28. april 2012 17:28
Scootere: Kymco Agility 50, årg. 2008, trafikuheld efter 11.000 km.
Kymco Agility 50, årg. 1010 (købt dec. 2011), kørt 13.000 km. Projekt Indsprøjtning
Geografisk sted: Fyn

Re: Projekt: Indsprøjtningskit på scooter

Ulæst indlæg af Baddi »

Så fik jeg puttet et nyt tændrør i, men det soder også til, så der er nok bare stadig brug for tuning. :)
Med luftskruen helt inde kan den nu holde omdrejningerne nogenlunde stabilt på 900-1100 ved tomgang, men for at sikre mig at den starter nemt selv i koldt vejr har jeg løsnet skruen en lille bitte smule, så tomgangsomdrejningerne ligger på 1500. :mrgreen:

For at få omdrejningerne til at ligge stabilt meget lavt uden at få startproblemer skal jeg tune start-benzinen, efterstart- og opvarmningsbenzinen, som er tre faktorer der gør nogenlunde det samme som en choker gør i karburatoren. At tune disse kræver dog noget tid, så det er ikke det der ligger øverst på planen, idet jeg tror at der er mest at vinde ved at sikre sig at blandingen er god når omdrejningerne er "høje" idet jeg bruger det meste af min tid på scooteren på at trille langs landevejen med uændrede omdrejninger og gasgivning. :)

Udover at tune benzinen ned indtil blandingen er ordenlig går jeg også med tanker om at flowoptimere i luftfilteret. Jeg har set at dér hvor luften suges ind i selve filterkassen har skarpe kanter både udenpå og indeni, hvilket aldrig er godt for luftflow, så hvis jeg runder disse kanter af vil der være mindre turbulens og der vil blive tabt mindre kraft på at suge luften ind. I realiteten vil der nok være meget lidt at vinde på dette, men al optimering er godt, så det skader jo ikke. Så håber jeg også at jeg ikke behøver at tune benzinen nær så meget ned før jeg har et støkiometrisk blandingsforhold. :mrgreen:
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11157
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Projekt: Indsprøjtningskit på scooter

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Jeg forstår bare ikke hvorfor du skal justere så meget.
Jeg troede ECU gjorde det automatisk.
Brugeravatar
Fut
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 160
Tilmeldt: 24. april 2010 19:31
Scootere: Funtec scootcar
Geografisk sted: Renge på Stevns

Re: Projekt: Indsprøjtningskit på scooter

Ulæst indlæg af Fut »

Årsagen til al den tuning er sansynligvis at det er et ret primitivt anlæg. alene det at det er beregnet til en narrowband o2 sensor siger noget, men det er jo heller ikke det dyreste på markedet. Desuden er det jo lun købt for at tilfredsstille Baddis pilletrang og videbegerlighed og opfylder alle formål fuldstændigt.
Et større anlæg som for eksempel Megasquirt ville have fungeret optimalt efter nogle få justeringer da det selv optimerer efter de opgivne parametere.(de meget fine ord betyder at det selv stiller sig ind efter ens oplysninger.)
Megesquirt er dog meget dyrt og fysisk ret stort og mere beregnet til motorer på flere cylindere (2-12)
Brugeravatar
Baddi
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 320
Tilmeldt: 28. april 2012 17:28
Scootere: Kymco Agility 50, årg. 2008, trafikuheld efter 11.000 km.
Kymco Agility 50, årg. 1010 (købt dec. 2011), kørt 13.000 km. Projekt Indsprøjtning
Geografisk sted: Fyn

Re: Projekt: Indsprøjtningskit på scooter

Ulæst indlæg af Baddi »

Den vil finjustere automatisk, når den er i Closed-loop, men fordi narrowband som navnet antyder har et meget smalt bånd, hvor det er arbejdsdygtigt, skal den være meget tæt på støkiometrisk forhold før den kan klare det hele selv. :D
Jeg var lidt advaret om dette, idet de skrev at deres primære maskiner er GY6 125 og Kawasaki Ninja og at andre maskiner kunne kræve noget justering. Fordi at jeg er hammer bange for at ende med en varmesætning laver jeg så justeringerne i meget små trin af gangen, og det har så den betydning at det kræver mange justeringer og noget kørsel imellem. :)

Hvis der havde været nogen andre med en lignende maskine her i landet kunne jeg have brugt deres tal som reference til hvor langt ned jeg kan gå, men siden at standart indstillingen som Ecotrons har lavet er for fed er det svært at vide hvor meget der skal skrues ned af gangen. Den kører dog meget stabilt selvom den får for meget benzin, så det at jeg justerer ind er udelukkende fordi jeg vil have den til at være renere og køre længere på literen... Og at jeg synes det er sjovt. :mrgreen:

At den leveres med Narrowband er ifølge Ecotrons udelukkende for at få prisen ned, idet Wideband sensorer er dyrere og kræver et mere kompliceret kredsløb, hvilket er grunden til at de i stedet sælger WB sensor og controller seperat. :D
Brugeravatar
Baddi
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 320
Tilmeldt: 28. april 2012 17:28
Scootere: Kymco Agility 50, årg. 2008, trafikuheld efter 11.000 km.
Kymco Agility 50, årg. 1010 (købt dec. 2011), kørt 13.000 km. Projekt Indsprøjtning
Geografisk sted: Fyn

Re: Projekt: Indsprøjtningskit på scooter

Ulæst indlæg af Baddi »

Jeg har lavet en lille video af koldstart (sindsygt koldt udenfor synes jeg), lidt gasgivning og hvor den får lov at ramme omdrejningsbegrænseren. :mrgreen:
Den viser lidt, hvorfor det er jeg gerne vil have den tunet bedre ind, for den kører fint og dejligt men den får aaaalt for meget benzin. :D

Jeg har også endelig taget mig sammen og fået monteret det Stage6 speedometer jeg købte i sommers, fordi jeg gerne vil kunne se omdrejninger og klokken mens jeg kører. Jeg fik dog kun monteret speedometeret og fartmålingen igår og jeg fik de to positive ledninger vendt forkert, så den husker ikke hvad jeg siger klokken er og der vises i øjeblikker hverken benzinmåler, motortemperatur eller omdrejningstæller, men det må jeg lige få sat på når det stopper med at regne. :D
Senest rettet af Baddi 25. november 2012 17:19, rettet i alt 1 gang.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11157
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Projekt: Indsprøjtningskit på scooter

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Ret https til http ellers virker videoen ikke herinde.

Har du selv lavet engelske undertekster på ?
Brugeravatar
Baddi
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 320
Tilmeldt: 28. april 2012 17:28
Scootere: Kymco Agility 50, årg. 2008, trafikuheld efter 11.000 km.
Kymco Agility 50, årg. 1010 (købt dec. 2011), kørt 13.000 km. Projekt Indsprøjtning
Geografisk sted: Fyn

Re: Projekt: Indsprøjtningskit på scooter

Ulæst indlæg af Baddi »

Super, jeg undrede mig også over hvorfor der ikke kom noget frem. :p

Og ja, jeg skrev ned, hvad jeg sagde på hver sin linje i en .txt fil og så synkroniserede den selv efter bedste evne. :D
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11157
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Projekt: Indsprøjtningskit på scooter

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Cool. Jeg har også lavet undertekster på nogen videoer det tager bare vildt langt tid fordi jeg selv skulle skrive tiden også.
Besvar