Gashåndtaget låser

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
oskar33
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 316
Tilmeldt: 20. juni 2011 15:33
Scootere: Giantco G-Buddy 2010
Geografisk sted: Frederikssund

Gashåndtaget låser

Ulæst indlæg af oskar33 »

Da jeg kom igår og skulle starte min scooter tog jeg i mit gashåndtag som låste og det var derfor umuligt at give gas. Det lykkedes mig at liste hjem med 10 km/t ved at sætte gassen højt på justeringsskruen.

Har du nogen billeder af hvordan man afmonterer håndtag og kontaktkonsollet så jeg kan komme ind og se hvad der galt omkring gaskablet.

Der må næsten have været en kyndig menneskehånd involveret. Surt show :evil: men jeg tror ikke det er nogen stor ting.
Brugeravatar
oskar33
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 316
Tilmeldt: 20. juni 2011 15:33
Scootere: Giantco G-Buddy 2010
Geografisk sted: Frederikssund

Re: Gashåndtaget låser

Ulæst indlæg af oskar33 »

Jeg fandt ham her. Dejlig tilbagelænet video. Jeg tror godt han kan lide sin scooter.
Brugeravatar
oskar33
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 316
Tilmeldt: 20. juni 2011 15:33
Scootere: Giantco G-Buddy 2010
Geografisk sted: Frederikssund

Re: Gashåndtaget låser

Ulæst indlæg af oskar33 »

Ok. det er fikset nu....
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11192
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Gashåndtaget låser

Ulæst indlæg af scootergrisen »

He hvor er han glad ham i videoen.
Håber deres bremsewire er bedre.
Brugeravatar
oskar33
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 316
Tilmeldt: 20. juni 2011 15:33
Scootere: Giantco G-Buddy 2010
Geografisk sted: Frederikssund

Re: Gashåndtaget låser

Ulæst indlæg af oskar33 »

Jeg har set nogle af hans andre videoer. Han er virkelig festlig. Han rammer nok sådan nogen som mig rimelig godt når han lige skal ind og have en kop kaffe og være sammen med sin hund...men han skulle nok bare ind og finde en umbraco-nøgle....
Brugeravatar
oskar33
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 316
Tilmeldt: 20. juni 2011 15:33
Scootere: Giantco G-Buddy 2010
Geografisk sted: Frederikssund

Re: Gashåndtaget låser

Ulæst indlæg af oskar33 »

Jeg er jo nok nødt til at erkende at problemet - lige som så mange andre problemer p.t. - har noget med Kong Frost at gøre. Var inde at tjekke begge ender af gaskablet og lige meget hvilken ende jeg hev i var der modstand, så lige nu kunne jeg godt bruge en varm garage.

Om ikke andet kunne det bekræfte mig i min teori at der er kommet vand i kablet og så er det noget lort at stå at lave scooter i 8 gr. frost.

OK et nyt kabel er jo ikke nogen stor investering. Jeg vil godt have set ham scooter-hippien fra før skifte sit kabel på sin SC 50.

Er der nogen som har et videoforslag som viser hele processen med at skifte kabel på en scooter.
Brugeravatar
silversand
6. Rang
6. Rang
Indlæg: 114
Tilmeldt: 16. december 2011 11:32
Scootere: Baotian 30+45kmt (ophugget/sælges)
Siamoto Birdie 50 (renoverings projekt)
Geografisk sted: 8620 Kjellerup

Re: Gashåndtaget låser

Ulæst indlæg af silversand »

Gaskablet er ret simpelt at skifte, dog er det noget lettere hvis du tager bundskjoldet af scooteren, da du så kan komme til at føre kablet med hånden.

Men det er sådan set bare, at føre det nye kabel, ved siden af det gamle inden du piller det gamle af, oppe i håndtaget og nede på karburatoren sidder kablet med en lille klump på enden af wiren, som skal sidde på hhv. håndtaget og karburatoren.

Men, det kan også være, hvis du, eller en anden, på et tidspunkt har smurt kablet, og tænkt at WD40 jo er godt til at smøre med, så er det der fejlen ligger, da WD40 er 90% vand og div. syrer, som fryser til når det bliver koldt.

Hvis du vil sørge for at et nyt kabel ikke fryser til nogensinde, så skal du have fat i en wiresmører (du kan købe sådan nogle smarte nogle i f.eks. thansen til at smøre wires med) og så noget wirefedt, som fylder hele hulrummet inde mellem wire og plasticet, så der ikke kan trænge vand ind som kan fryse til.
Brugeravatar
oskar33
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 316
Tilmeldt: 20. juni 2011 15:33
Scootere: Giantco G-Buddy 2010
Geografisk sted: Frederikssund

Re: Gashåndtaget låser

Ulæst indlæg af oskar33 »

Ja, jeg har set den - den ser meget smart ud...og ja der bliver indkøbt meget WD40 lige nu, som bliver brugt til lidt af hver. Det må da til enhver tid være en god ide at have et gaskabel på lager som kan smøre og nusse på.

Men hvis du siger det er simpelt så tror jeg på dig...men al det her handler om rutine. Nu fik jeg lært at skille styret ad og fik også lært at montere enderne...Men der er hverken noget ved at køre eller stå i en ikke opvarmet cykelkælder i frostvejr og fikse ting hvor man ikke har rutinen. Derfor kan man godt hygge sig lidt indendørs med at kigge på repair-videoer. Så jeg venter pænt.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11192
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Gashåndtaget låser

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Mit gaskabel har også fået lidt modstand her de sidste 2 dage på grund af frosten.
Dog ikke så galt som mit gamle gaskabel som sad fast så scooteren blev ved med at køre når man havde givet slip. Ikke sjov i trafikken ikke at kunne stoppe og der er sne.

Du kan se her hvordan jeg smurte mit nye gaskabel : http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... mor_kabler

Hvis du tager skjolde af i frostvejr så pas på og gør det forsigtigt, kolde plastikskjolde i hårdplastik knækket let.
Brugeravatar
oskar33
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 316
Tilmeldt: 20. juni 2011 15:33
Scootere: Giantco G-Buddy 2010
Geografisk sted: Frederikssund

Re: Gashåndtaget låser

Ulæst indlæg af oskar33 »

Det gør jeg så nok ikke men venter til det bliver plusgrader igen...men det er sådan dag hvor det kunne være godt at kende én med en varm kælder med en MC-lift og en godt stereoanlæg. Det er jo en sport at kunne lide at rode...

Det er meget betryggende at du kender problemet så er jeg mere rolig.
Af ulykker i år kan nævnes dengang jeg havde min gas sat alt for aggressivt så da jeg prøvede at liste mig gennem en cykelchikane røg jeg lige ind i den. Jeg røg på røven og min topboks knækkede i hængslerne. Den bliver stadig holdt sammen med gaffa-tape... har ikke lige haft tid (råd) til at købe en ny.
Besvar