Scootere der køre dårligt når de er kolde/varme

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11160
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Scootere der køre dårligt når de er kolde/varme

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Der er en del der skriver om at deres scooter for eksempel køre dårligt når den er kold men når den så er blevet varm så køre den fint.
Eller omvendt at den køre godt når den er kold men dårligt eller slet ikke når den er blevet varm efter for eksempel 3-5 minutters kørsel.

Jeg prøver og svare så godt jeg kan på dem der spørger her og på e-mail og andre steder men det kunne være godt og samle noget mere info om det... specielt nu hvor bliver koldere. Også slipper jeg for at gætte så meget.

Så hvis i kender grunden til eller har en løsning på hvorfor der er forskel på om motoren køre godt eller dårligt alt efter om den er varm eller kold så skriv gerne her så kan vi samle den viden.

Det kunne være fedt hvis i selv har oplevet noget eller læst om det også der blev fundet en løsning på det.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3545
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 2.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Scootere der køre dårligt når de er kolde/varme

Ulæst indlæg af Jps »

Det eneste jeg kan komme i tanke om vedrørende det, er at det har noget med luftens tæthed (molekyler) at gøre.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11160
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Scootere der køre dårligt når de er kolde/varme

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Du mener at luften er tættere jo koldere det bliver ik ?
Og dermed måske giver forkert luft/benzin blanding.
Er det så meningen at man skal justere på luftskruen/blandingsskruen alt efter udendørs temperaturen ?
Brugeravatar
donald_duck
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 25
Tilmeldt: 17. november 2011 22:59
Scootere: Giantco Sprint, - 2006

Re: Scootere der køre dårligt når de er kolde/varme

Ulæst indlæg af donald_duck »

Uden at vide noget kunne jeg da forestille mig at det kunne have noget at gøre med at metal krymper når det bliver koldt, altså tændrør, cylinder, stempelringe og karburatoren lige biver et par micro-milimeter mindre og der f.eks kan komme en lille smule luft uden om tændrøret, at der kan komme lidt benzin ned under stemplet i stedet for at sprænge det hele osv osv. Men som sagt, ved virkelig ikke om det er det men syntes da det kunne passe meget godt.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3545
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 2.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Scootere der køre dårligt når de er kolde/varme

Ulæst indlæg af Jps »

scootergrisen skrev:Du mener at luften er tættere jo koldere det bliver ik ?
Og dermed måske giver forkert luft/benzin blanding.
Er det så meningen at man skal justere på luftskruen/blandingsskruen alt efter udendørs temperaturen ?
Ja, det er noget i den retning og dysen skal skiftes også. Det er hvad jeg har læst mig til på diverse fora.

Jeg har dog aldrig pillet ved mine indstillinger, når vinteren nærmer sig.
Brugeravatar
donald_duck
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 25
Tilmeldt: 17. november 2011 22:59
Scootere: Giantco Sprint, - 2006

Re: Scootere der køre dårligt når de er kolde/varme

Ulæst indlæg af donald_duck »

tænker lidt for at se om min teori virker kunne man prøve at ligge fek,s tændrøret i fryseren et par timer og se hvor godt motoren gik, self skal fryseren være uden is da der ikke må side is eller noget, det skal bare være koldt så evt lig det i en pose i fryseren. Tror dog ikke det giver noget resultat men vel et forsøg værd vis man vil vide hvorfor.
Brugeravatar
onkelroar
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 208
Tilmeldt: 27. september 2011 12:53
Scootere: Giantco G-buddy 13000 km

Re: Scootere der køre dårligt når de er kolde/varme

Ulæst indlæg af onkelroar »

Hvis scooteren er optamalt indstillet er der ingen grund til at ændre på disse indstillinger når den kolde tid kommer.

Ydeevnen stiger naturligvis en smule når det er koldt men ellers sker der ikke andet ved det.
Besvar