Syn af 45'er

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11160
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Syn af 45'er

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Prøv og se hvad trafikstyrelsen skrev til mig.

Mit sprøgsmål sendt til info@trafikstyrelsen.dk :
Hvis man har købt en brugt knallert 45 km/t som er over 10 år og den
aldrig har været til syn og ikke har nummerplade på, skal den så til
en synsvirksomhed før der kan komme nummerplade på den ?
Trafikstyrelsens svar fra KSJ@trafikstyrelsen.dk :
Hej!
En knallert der har været afmeldt, skal inden den kan registreres fremstilles til syn.

Venlig hilsen
Kurt S. Jensen
Bilsagkyndig
Trafikstyrelsen, Bilteknik
Danish Transport Authority
Edvard Thomsens Vej 14
Ørestad City
2300 København S
Tlf.: +45 41780179
e-mail: ksj@trafikstyrelsen.dk
Telefon: 72 21 88 00
http://www.trafikstyrelsen.dk
Brugeravatar
Gammelfar
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 8
Tilmeldt: 11. november 2011 20:40

Re: Syn af 45'er

Ulæst indlæg af Gammelfar »

Tak for indsatsen.

Har haft for travlt til at gøre noget ved det i dag, men så passer det jo altså hvad jeg kunnet læse mig frem til :-(
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11160
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Syn af 45'er

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Aner ik hvad der passer, nogen siger dit andre siger dat men hvis du finder ud af noget høre jeg gerne om det.
Gerne nogen "beviser" hvis du gider scanne papirne eller ligende.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3545
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 2.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Syn af 45'er

Ulæst indlæg af Jps »

Det virker da totalt åndsvagt at den skal til syn, bare fordi den har været afmeldt i nogle år.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3545
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 2.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Syn af 45'er

Ulæst indlæg af Jps »

En 45'r SKAL IKKE synes bare fordi den har været uinregistreret i flere år.

Citat:

Nå, det skriver den kære Kurt.

Jeg ved ikke lige, hvad han mener med, at den aldrig har været synet? En 45'er der har en EU-godkendelse skal ikke synes, når den er ny, og er ikke underlagt reglerne for periodisk syn. Er den derimod importeret fra et lande uden for EU, og ikke har en EU-godkendelse (CoC-bevis), skal den godkendes og synes her i landet. Men dem, er dier mig bekendt ikke mange af.

Medmindre, der er sket noget i nattens mulm og mørke, jeg ikke kender noget til, så siger §20 i "Bekendtgørelse om godkendelse og syn af køretøjer" følgende:



Citér:
§ 20. Et registreringspligtigt køretøj, der har været afmeldt i mere end 1 år eller senest har været registreret i udlandet, skal fremstilles til syn og godkendes, inden det tages i brug. En afmeldt registreringspligtig knallert skal dog ikke synes og godkendes, inden den tages i brug. Stk. 2. Et køretøj, der er underkastet periodisk syn, og som har været afmeldt i mindre end 1 år, skal synes, hvis det er omfattet af

1) § 55, stk. 1, registreret første gang for mere end 1 år siden og senest synet og godkendt for mere end 1 år siden,

2) § 55, stk. 2, registreret første gang for mere end 2 år siden og senest synet og godkendt for mere end 2 år siden,

3) § 55, stk. 3, registreret første gang for mere end 4 år siden og senest synet og godkendt for mere end 2 år siden, eller

4) § 55, stk. 4, registreret første gang for mere end 40 år siden og senest synet og godkendt for mere end 8 år siden.

Stk. 3. Et køretøj, der ikke er underkastet periodisk syn, og som har været afmeldt i mindre end 1 år, skal synes, hvis

1) køretøjet er registreret første gang for mellem 5 og 10 år siden og senest synet og godkendt for mere end 2 år siden,

2) køretøjet er registreret første gang for mere end 10 år siden og senest synet for mere end 1 år siden,

3) der på køretøjet er foretaget ændringer, der medfører synspligt for et registreret køretøj, jf. §§ 22-24,

4) en synsvirksomhed har udstedt synsresultatet »Køretøjet er ikke godkendt«, jf. § 52, stk. 2,

5) politiet ved en undersøgelse i medfør af færdselslovens § 77, stk. 1, har konstateret fejl ved køretøjet, der ville danne grundlag for indkaldelse til syn i medfør af § 2, stk. 2, i lov om godkendelse og syn af køretøjer, eller

6) køretøjets afmelding skyldes, at nummerpladerne er fjernet på grund af fejl ved køretøjet.

Stk. 4. Ved beregningen af de i stk. 2-3 nævnte frister lægges den seneste registreringsattests eller synsrapports oplysninger til grund.

Stk. 5. Køretøjet kræves ikke synet, hvis afmelding sker samtidig med anmeldelse til registrering for samme ejer (bruger).

Citat slut.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11160
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Syn af 45'er

Ulæst indlæg af scootergrisen »

En afmeldt registreringspligtig knallert skal dog ikke synes og godkendes, inden den tages i brug.
Hvorfor siger Kurt det så ?

Lov teksten JPS citerede fra er her : Bekendtgørelse om godkendelse og syn af køretøjer
Og der står den er "gældende", altså det skulle være den lov som gælder nu.

Vil lige skrive til Kurt igen så.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3545
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 2.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Syn af 45'er

Ulæst indlæg af Jps »

Jeg tror ikke kurt har læst reglerne igennem, inden svaret :D.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11160
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Syn af 45'er

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Så prøver vi igen.

Jeg skrev følgende til info@trafikstyrelsen.dk :
Hej.

Jeg spurgte for lidt tid siden følgende spørgsmål :
"Hvis man har købt en brugt knallert 45 km/t som er over 10 år og den
aldrig har været til syn og ikke har nummerplade på, skal den så til
en synsvirksomhed før der kan komme nummerplade på den ?"

Og fik følgende svar :
"En knallert der har været afmeldt, skal inden den kan registreres
fremstilles til syn."

Men nu læser jeg i den gælgende "Bekendtgørelse om godkendelse og syn
af køretøjer" at der står :

"§ 20. Et registreringspligtigt køretøj, der har været afmeldt i mere
end 1 år eller senest har været registreret i udlandet, skal
fremstilles til syn og godkendes, inden det tages i brug. En afmeldt
registreringspligtig knallert skal dog ikke synes og godkendes, inden
den tages i brug."

Altså det svar jeg fik sidst siger at den skal synes men i loven syns
jeg at der står det modsatte.
Håber at høre jeres kommentar.
Og fik følgende svar fra tvl@trafikstyrelsen.dk :
Hej

En (opdateret) beskrivelse af hvilke køretøjer som skal synes før de kan registreres (med tilhørende forklaring for synsvirksomhederne) kan du finde i ”Vejledning om syn af køretøjer”, som kan hentes på http://www.trafikstyrelsen.dk.

Der er kommet et par Ændringsbekendtgørelser til Bekendtgørelse om godkendelse og syn af køretøjer (BEK nr. 762 af 08/07/2004), således at hvis knallerten er afmeldt som følges af ændringer eller fejl der gjorde at den ikke lovligt kunne registreres, skal den til syn hvis den ønskes registreret igen. Men ellers har du ret. Ifølge bekendtgørelsen kan tidligere registrerede knallerter registreres igen uden syn.

Lovgivning vedrørende registrering af køretøjer hører under skatteministeriet, og jeg kommer derfor til at bede dig henvende dig hos Skat, for at få yderligere oplysninger om hvordan du skal registrere den brugte knallert.
image002.png
image002.png (85.34 KiB) Vist 7110 gange
Med venlig hilsen
Best regards

Tomas Vive Larsen
Civilingeniør

Trafikstyrelsen
Danish Transport Authority
Edvard Thomsens Vej 14
2300 København S

Tlf.: +45 4178 0327
Fax: +45 3369 0548

http://www.trafikstyrelsen.dk

Bemærk at har jeg skiftet telefonnummer til: 4178 0327
Trafikstyrelsen har samtidigt skiftet hovednummer til: 7221 8800

Please note that my mobile number is changed to: 4178 0327
And that the phone number to the Danish Transport Authority is changed to: 7221 8800
"hvis knallerten er afmeldt som følges af ændringer"... det lyder som om at hvis nu politiet har konfiskeret nogen ulovlige knallerter og de så bliver solgt på en politiaktion at så skal de synes før man kan få nummerplade på.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3545
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 2.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Syn af 45'er

Ulæst indlæg af Jps »

Fatter sgu ingenting af det :D
Men har så heller ikke problemet.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11160
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Syn af 45'er

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Nej det jo ikke lige frem let at forstå. Godt jeg ikke arbeder sådan et sted med en masse lovtekst.
Men det ville jo være rart og finde ud af så jeg kunne skrive om det på hjemmesiden.
Besvar