Giantco G-Buddy 2010

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
oskar33
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 316
Tilmeldt: 20. juni 2011 15:33
Scootere: Giantco G-Buddy 2010
Geografisk sted: Frederikssund

Re: Giantco G-Buddy 2010

Ulæst indlæg af oskar33 »

Jeg er blevet god igen, da det lykkedes mig at bruge sommerferien til at tænke mig om. Min udstødning var rustet og efter at have tænkt lang tid over det kom jeg til den konklusion at det ihvertfald ikke var nogen skade til at udskifte den...men, jeg var ikke meget for at give 900kr for den udstødning som Thansen anbefalede.
'Så fik jeg øje på reklamen fra Scootershop i Asnæs og kunne se at de var blevet væsentlig mere velassorterede i Kinascootere siden jeg kiggede på siden første gang og så havde de billige skruer.

Udstødningen kostede 399kr. Det er nøjagtig samme model på nær at varmepladen er forkromet. Hurra for de frie markedskræfter. Jeg regnede ud at jeg havde sparet 750kr (900 + 1ts. ervice:250kr - 400 kr). Desværre så det ud som om der var blevet jaget en skruetrækker igennem udstødningen, så jeg har anskaffet mig en skivebremselås med alarm.

Min udstødning giver nogle frygtelige smæld ved decceleration. Hvad kan jeg gøre ved det? Det lyder faktisk som pistolskud og skræmmer folk væk.

Projekter

Jeg skal have konstrueret et GPS-system til scooteren med USB forbundet til batteriet.

Jeg har anskaffet en billig tablet til 500 kr. jeg skal bruge en holder til min tablet som skal sidde lige over handskerummet og en eller anden form for adapter som tilsluttes strømudtaget som bliver brugt til alarmer foran. Jeg har i forvejen mobilt bredbånd inkl. modem med på rejsen da man ikke kan bruge wifi når man er ude på landet.

Da jeg så at Googles app faktisk efterhånden var en fuldblods GPS inkl. en venlig kvindestemme og sammenholdt med at Google er meget stærkere i at finde cykelvejene og gangstierne.

Jeg slår på den måde to fluer med et smæk mht. den begrænsede strømkapacitet på så jeg altid er på 100% når jeg når frem til et eller andet sted, og skal bruge min tablet til noget andet.

Man kan så spørge hvad skal jeg bruge hvad skal jeg bruge en GPS til - man har da tid til at læse skiltene når man kører 30km/t.

Eksempel: Jeg bor i Nordsjælland som alle kan se. Jeg kan godt lide at køre over til Øresundskysten så jeg kan drikke en bajer med Jan Fog og hvad man nu ellers laver der.
Men alle veje er orienteret mod København og der forholds færre veje som går på tværs og det er altså motorveje og motortrafikveje vi taler om . Hvis man så tager S-togslinierne med så skal man i begge tilfælde vide hvor overskæringerne. Godt...jeg havde i forvejen lagt en rute, men da jeg så var ude for at nogle af de biveje jeg skulle køre på var fuldstændig spærret for trafik pga. vejarbejde, der kom teknologien mig til hjælp vha. min smartphone og jeg fandt en alternativ vej. Men den er ellers slukket da den ikke er gearet til 6 timers netbrug.

Problem: Min tablet har kun én USB-udgang og jeg tror faktisk ikke at den lader når jeg har den tilsluttet computeren. Min strømadapter siger 5V 2000 mA jævnstrøm. Hvordan omformer jeg 12V til 5v? Det er et stykke tid siden at jeg havde elektronik (i folkeskolen)
---
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 268
Tilmeldt: 28. april 2011 22:51

Re: Giantco G-Buddy 2010

Ulæst indlæg af --- »

oskar33 skrev:{...]

Problem: Min tablet har kun én USB-udgang og jeg tror faktisk ikke at den lader når jeg har den tilsluttet computeren. Min strømadapter siger 5V 2000 mA jævnstrøm. Hvordan omformer jeg 12V til 5v? Det er et stykke tid siden at jeg havde elektronik (i folkeskolen)
Du kan bruge denne. Går ud fra at du har 12 volt udtag på scooteren.

http://www.thansen.dk/product.asp?c=939 ... 1035656410
Brugeravatar
oskar33
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 316
Tilmeldt: 20. juni 2011 15:33
Scootere: Giantco G-Buddy 2010
Geografisk sted: Frederikssund

Re: Giantco G-Buddy 2010

Ulæst indlæg af oskar33 »

Det ser fint ud med adapterstikkene, men mit er lige så tyndt som Nokia-stikket nr.2 men lidt længere.
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Giantco G-Buddy 2010

Ulæst indlæg af Kymconørden »

oskar33 skrev: Min udstødning giver nogle frygtelige smæld ved decceleration. Hvad kan jeg gøre ved det? Det lyder faktisk som pistolskud og skræmmer folk væk.
Det kunne være dit SLS-system (hvis du har et) der ikke lukker for luften til udstødningen når gassen slippes. Eller det kan være utæt. Det skulle netop give knald i potten.
http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... system.php
Brugeravatar
oskar33
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 316
Tilmeldt: 20. juni 2011 15:33
Scootere: Giantco G-Buddy 2010
Geografisk sted: Frederikssund

Re: Giantco G-Buddy 2010

Ulæst indlæg af oskar33 »

Det lader til at det bare er udstødningen som "skal køres til". Da jeg fik udstødningen var det som om jeg kunne høre nogle partikler lidt lige som sand indeni. Prøvede at ryste den - hjalp ikke.

Her er den foreløbige opstilling til mit projekt.
opstilling.jpg.png
Her kan man se at jeg ved at købe en hub kan få to USB. Der er ovenikøbet et stik der passer.

Når tabletten har været brugt som GPS er den fuldt opladet og jeg kan tage den med i inderlommen og bruge den til at bearbejde billeder og videoer som skal på internettet. jeg skal have fundet nogle flere apps og kunne det være sjovt med konverteringsstikkene så man kunne oplade andres mobiltelefoner. jeg skal have i øvrigt have fundet mine højtalere.
Brugeravatar
oskar33
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 316
Tilmeldt: 20. juni 2011 15:33
Scootere: Giantco G-Buddy 2010
Geografisk sted: Frederikssund

Re: Giantco G-Buddy 2010

Ulæst indlæg af oskar33 »

Foråret er kommet. Væk med køreposen. Atter venter mange kilometre på de danske biveje og cykelstier.

Der har ikke i løbet af vinteren været noget som helst i vejen med køretøjet efter en tur hos Thansen.
Det der skete, da jeg var der, var at mekanikeren kom til at tale over sig. Han udviste forbløffende kendskab til alle de ting der havde været i vejen med køretøjet UDEN at jeg havde haft den til service. Det kan da godt være at han trængte til at lette sit hjerte, men jeg er i dag glad for at jeg brokkede mig til Thansen og han er der sandsynligvis ikke mere..Det er lidt svært at fatte at man organiserer kriminalitet i ly af det stolte firma, men nogle i vor lille by kom aldrig ud over knallertstadiet og derfor er det de eneste de kan er at reparere knallerter. Jeg har tænkt mig at pille nummerplade-holderen af hvor der står "Endnu et køretøj fra Thansen", men jeg er da glad for at jeg engagerede i hvordan man selv fikser en knallert - det var derfor at jeg kunne stille en sølle stakkel nogle kvalificerede spørgsmål.

Så nu venter forhåbentlig almindelige vedligeholdeslsesopgaver efter at have været hærværksoffer. Et par nye dæk kunne være rart. Kunne da være sjovt om man selv kunne finde ud af at skifte dem - helst uden lightergas. Det kunne være rart med en omregningstabel mellem de to standarder der hersker på dækmarkedet. Jeg har fundet ud af 3.5 svarede til 100/90 men der findes en omregningsfaktor. Flere formater....noget rod :!:

Har iøvrigt købt en smartphone men skal da stadig have et USB-udtag. Det der med at have router på dytten er nok ikke så vigtigt.
Brugeravatar
oskar33
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 316
Tilmeldt: 20. juni 2011 15:33
Scootere: Giantco G-Buddy 2010
Geografisk sted: Frederikssund

Re: Giantco G-Buddy 2010

Ulæst indlæg af oskar33 »

IMG_1166.JPG
IMG_1158.JPG
Brugeravatar
oskar33
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 316
Tilmeldt: 20. juni 2011 15:33
Scootere: Giantco G-Buddy 2010
Geografisk sted: Frederikssund

Re: Giantco G-Buddy 2010

Ulæst indlæg af oskar33 »

Det øverste billede er fra Rørvig hvor færgen lige var sejlet for næsen af mig. Min selfie er taget ved Sanddobberne i Odsherrrede hvor man lige kan skimte Nekselø i baggrunden
Brugeravatar
oskar33
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 316
Tilmeldt: 20. juni 2011 15:33
Scootere: Giantco G-Buddy 2010
Geografisk sted: Frederikssund

Re: Giantco G-Buddy 2010

Ulæst indlæg af oskar33 »

IMG_1170.JPG
IMG_1169.JPG
Brugeravatar
oskar33
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 316
Tilmeldt: 20. juni 2011 15:33
Scootere: Giantco G-Buddy 2010
Geografisk sted: Frederikssund

Re: Giantco G-Buddy 2010

Ulæst indlæg af oskar33 »

Jeg fandt aldring rigtig ud af hvordan man løsner stikkene her ,til den automatiske choker. Jeg har foreløbigt samlet enderne med nogle samlemuffer.
Besvar