G-buddy start problemmer?

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
onkelroar
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 208
Tilmeldt: 27. september 2011 12:53
Scootere: Giantco G-buddy 13000 km

G-buddy start problemmer?

Ulæst indlæg af onkelroar »

Hej.

Er ny herinde på denne fantastiske side. Har lavet og laver rigtigt mange 4-takts scootere, men nok om det.

Har købt en brugt G-buddy som ikke ville starte.
Efter at have tjekket sikringer, stelforbindelser mm var der stadig intet liv hverken på kickstarter eller el-start.

Satte en anden tændspole på, dog stadig uden resultat. Det mest pudsige er at den starter rigtig fint så snart jeg sætter lade apperat på batteriet?

skal der være strøm på batteriet før den starter (siden den godt kan når lade apperatet er på)
Og hvorfor lader den ikke?
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: G-buddy start problemmer?

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Jeg tror det er en DC CDI som sidder i Giantco G-Buddy.
Det vil sige den får strøm fra batteriet så den kan ikke starte uden batteri. Altså tændrøret kan ikke give gnist.

Imodsætning til AC CDI som får strøm fra generatoren. Her kan man så vidt jeg ved godt starte motoren uden batteri... i teorien i hvert fald.

Så hvis den virker med lader på så kunne det være fordi batteriet er meget afladt.
Men du skulle kunne oplade batteriet med opladeren også burde den kunne starte uden at opladeren er sat til.

Prøv og oplad batteriet så godt du kan.
Vent 1 time og mål hvor mange volt der er på batteri.
Start motor (hvis du kan) og mål igen hvor mange volt der er på batteri.
Volten skal stige når motoren køre... det viser at batteriet oplades.

Hvis batteriet ikke oplades når motoren køre er det sikkert spændingsregulatoren, generator eller løs forbindelse her imellem.

PS : Når nu du har lavet mange 4 takt scootere så må du da gerne hjælpe til med at gøre hjemmesiden bedre hvis du har lyst. Ved at check det der findes og selv skrive noget om nogen emner du er god til eller indsende billeder af diverse scooter dele. Måske du har nogen filer til hjemmesiden som jeg ikke har ?
Brugeravatar
onkelroar
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 208
Tilmeldt: 27. september 2011 12:53
Scootere: Giantco G-buddy 13000 km

Re: G-buddy start problemmer?

Ulæst indlæg af onkelroar »

Så fik jeg pudset brillerne og kigget engang ekstra. Der er åbenbart kommer vand på ved stikket på tændspolen. Ihvertfald var det smeltet sammen, og nok med det resultat at den kortsluttede eller var defekt.

Så klippede stikket af, tog et stik fra en reservedels scooter og loddede på, og nu starter og kører den.


Jamen skal da nok hjælpe med at gøre hjemmesiden bedre. Er desværre en skovl til at tage billeder når jeg laver noget men skal nok lige have det i tankerne.

Ang filer skal jeg nok lige kigger hvad jeg har liggende af brugbare ting.

:-)
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: G-buddy start problemmer?

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Også virker den nu bare fordi du rettede den ledning ?
Mærkeligt den så virkede når du satte opladeren til før.

Men sådan er det jo med løse forbindelser det kommer og går og kan være svært at fejlfinde når fejlen ikke er der hele tiden.
Brugeravatar
onkelroar
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 208
Tilmeldt: 27. september 2011 12:53
Scootere: Giantco G-buddy 13000 km

Re: G-buddy start problemmer?

Ulæst indlæg af onkelroar »

Ja nu starter og kører den som den skal.

Ja jeg forstår nu heller ikke lige hvorfor den så ku starte med lader på?`

Det må jeg lige få undersøgt :-)
Brugeravatar
onkelroar
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 208
Tilmeldt: 27. september 2011 12:53
Scootere: Giantco G-buddy 13000 km

Re: G-buddy start problemmer?

Ulæst indlæg af onkelroar »

Har nu efter at have tænkt lidt over det fundet ud af hvorfor den godt kunne starte med laderen på.

Hvis spændingsrelæet har været brændt ved stikket har der med stor sandsyndlighed været meget overgang i dette. Dette har bevirket at der ikke kom strøm nok rundt. Dette er så blevet opvejet af laderen :-)
Låst