PGO med for mange omd.

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
fbn
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 2
Tilmeldt: 22. september 2011 22:06
Scootere: pgo
yamaha

PGO med for mange omd.

Ulæst indlæg af fbn »

Har en PGO Hot 50 som skal laves lovlig (30 km/t). Har skiftet variator og begrænser ring som var meget slidt, det hjalp lidt køre nu "kun" ca 40 km/t. Det lyder som om den tager alt for mange omd, men cdi er original og begrænset til 30. Kan Cdi boxen være def
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: PGO med for mange omd.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hejsa og velkommen til forummet.

Det kan være at den bare skal lyde sådan.
Fordi når den er lovlig så køre den med unødvendigt høje omdrejninger på grund af den ring.

Du kunne eventuelt sammenligne med lyden fra en anden lovlig PGO 30 km/t.

Ved du om den er gjort ubegrænset andre steder ? Udstødning, karburator, luftfilter ?
Brugeravatar
MJENSEN
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 137
Tilmeldt: 13. april 2011 23:06
Scootere: Hooper one "45" årgang 2011

Re: PGO med for mange omd.

Ulæst indlæg af MJENSEN »

Ellers så prøv med nogen tungere ruller evt 8 eller 9 grams.
Brugeravatar
onkelroar
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 208
Tilmeldt: 27. september 2011 12:53
Scootere: Giantco G-buddy 13000 km

Re: PGO med for mange omd.

Ulæst indlæg af onkelroar »

Hvis scooteren er lovlig lydder det altid ret voldsomt med omdrejningerne.

Tjek at følgende er standart og i orden:
Variator
CDI Boks
Kaburator
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3567
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 4.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: PGO med for mange omd.

Ulæst indlæg af Jps »

Nu er der jo desværre ikke omdrejningstæller på en Hot, som der er på Dr.Big. Men en total lovlig Hot render hurtigt op i 8-9-10.000 omdr. Det er ganske normalt men møgirreterende, hvis jeg selv skal sige det.

Jeg har 2 Big's, og den ene totalt lovlige kører 34 km/t med 7.800 omdr. og med 8 grams ruller i (standard er 7,5 gr). Den anden kører uden ring med ca 5.500-6.500 ved topfart som er 52 km/t også med 8 grams ruller i.

Nyere PGO modeller (2009-2011) ligger i snit på 10.000 omdr. 100% lovlige. Og det fatter jeg ikke en disse af, for jeg har haft en del 70-80'er knallerter, der ikke larmede i samme grad med 30 km/t som topfart.
Brugeravatar
onkelroar
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 208
Tilmeldt: 27. september 2011 12:53
Scootere: Giantco G-buddy 13000 km

Re: PGO med for mange omd.

Ulæst indlæg af onkelroar »

Nej, jeg ved nu heller ikke lige hvorfor de bygges til og køre med så mange omdrejninger.

Et bud kunne være noget med miljøet da det måske giver renere udstødningsgas?
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3567
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 4.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: PGO med for mange omd.

Ulæst indlæg af Jps »

onkelroar skrev:Nej, jeg ved nu heller ikke lige hvorfor de bygges til og køre med så mange omdrejninger.

Et bud kunne være noget med miljøet da det måske giver renere udstødningsgas?
Det holder ikke helt, da højere omdr. er lig med mere forurening. Derfor er nyere scootere blevet udstyret med "kat", for at forurene mindre trods høje omdr.
Brugeravatar
Bebbe
5. Rang
5. Rang
Indlæg: 75
Tilmeldt: 22. maj 2010 09:03

Re: PGO med for mange omd.

Ulæst indlæg af Bebbe »

De høje omdrejninger skyldes at der er jo sat en ring i vario som er en begrænsning hvis den er for bred vil den køre med højere omdrejninger end normal derved hindre det jo scooteren i at gå i højer gear. det svare jo til at du køre på en gear knallert og kun køre i 2 gear på fuld gas. så har den jo også mange omdrejninger, Jeg vil mene det er derfor men ikke sikker. men det lyder da logisk.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3567
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 4.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: PGO med for mange omd.

Ulæst indlæg af Jps »

Bebbe skrev:De høje omdrejninger skyldes at der er jo sat en ring i vario som er en begrænsning hvis den er for bred vil den køre med højere omdrejninger end normal derved hindre det jo scooteren i at gå i højer gear. det svare jo til at du køre på en gear knallert og kun køre i 2 gear på fuld gas. så har den jo også mange omdrejninger, Jeg vil mene det er derfor men ikke sikker. men det lyder da logisk.

Det ved de fleste vel? Eller, de burde vide det ;).
Brugeravatar
gregers
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 1
Tilmeldt: 10. oktober 2011 21:03

Re: PGO (Dr Big kører for hurtigt på rullebånd)

Ulæst indlæg af gregers »

Er lige blevet stoppet idag den 10-10-2011 ved slusen (sjællandsbroen) hvor politiet satte min "ellers lovlige" Dr Big. PGO (købt i 2005) op på et rullefelt og de sagde at den kunne kører for hurtigt (41.8 kmt) og at jeg får en bøde.

http://www.sikkertrafik.dk/Paa%20MC%20o ... 20knallert

Den er købt lovligt som en knallert 30.
Der HAR IKKE været pillet ved noget og der kommer kun original dele på den, så hvert eftersyn ligger på omkring 2000 dkr. hvert år.
Den har været til alle eftersyn og servicecheck hos autoriserede PGO forhandlere..

Jeg har ingen forstand på scootere og har den derfor sendt den til en forhandler HVER GANG.
Min GPS siger at den ned ad bakke kan komme op på 36kmt (hvilket også svarer til hvad fartmåler ved valby bakke skriver.) - Speedometer siger ca. 37-38 i medvind og ned ad bakke.

Hvad gør man nu. For jeg har INGEN mulighed for at kontrollerer om forhandleren gør at min "lovlige" knallert ikke kan kører mere end det lovlige.
Jeg bliver sjovt nok ALTID overhalet af andre knallerter / scootere og kører bevist ikke for hurtigt.

Nu bliver jeg straffet for at være i god tro og stole på at forhandleren sælger mig en lovlig scooter, samt sørger for at den er lovlig 1-2 gange om året.

Forhandleren "sagde" at det kunne være slitage ...
Det har jeg så søgt på:
http://www.tvsyd.dk/artikel/93908:Slid- ... r-ulovlige

Så hvis jeg forstår dig ret og din scooter tager for mange omdrejninger og "kun" kører 40, så er det 10 for meget (også selv om du ikke kører 40) , men bare det at den kan gør at den er ulovlig. (Selv med 100% nye originale dele).
Du må så ikke lovligt sætte noget andet i så den "kun" kan kører 30 for uoriginale dele på ikke monteres , så modificerer du din scooter og det er ikke lovligt.

Hvordan får jeg så lavet min Dr. Big (PGO) lovlig ? - Den har kun originale dele på... og alt i henhold til servicebogen bliver skiftet hos forhandleren.

Det er jo umuligt at overholde loven...
Besvar