Hjælp... Scooter vil ikke starte: Peugeot Tweet 50 4t e2 årg. 2021

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
Capri
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 8
Tilmeldt: 6. februar 2024 20:50

Hjælp... Scooter vil ikke starte: Peugeot Tweet 50 4t e2 årg. 2021

Ulæst indlæg af Capri »

Hej
Jeg har brug for jeres erfaring og ekspertise.
Problem: Scooter vil ikke starte: Peugeot Tweet 50 4t e2 årg. 2021. Scooteren blev på sidste svære og svære at starte for til sidst slet ikke at kunne starte.
Det der er gjort indtil vider, men ikke har løst problemet:
• Cylinder og stempel, top- og bundpakning, luftfilter, tændrør, tændspole og hætte er udskiftet med nyt.
• Hoved- og tomgangsdysse og deres kanaler er renset og blæst i gennem. (Jeg har ikke styr på vakuumdelen på karburatoren, så den del er ikke skilt og renset).
• Der kommer benzin i svømmerhus, når motor forsøges startes, men det virker for mig, som tændrør bliver ikke vådt. Hånden bliver heller ikke våd når jeg holder den for indsugningshul i luftfilterende. Der kommer fin blå gnist fra tændrør.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1369
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Hjælp... Scooter vil ikke starte: Peugeot Tweet 50 4t e2 årg. 2021

Ulæst indlæg af Landbo »

Capri skrev: 6. februar 2024 20:56 Hej
Jeg har brug for jeres erfaring og ekspertise.
Problem: Scooter vil ikke starte: Peugeot Tweet 50 4t e2 årg. 2021. Scooteren blev på sidste svære og svære at starte for til sidst slet ikke at kunne starte.
Det der er gjort indtil vider, men ikke har løst problemet:
• Cylinder og stempel, top- og bundpakning, luftfilter, tændrør, tændspole og hætte er udskiftet med nyt.
• Hoved- og tomgangsdysse og deres kanaler er renset og blæst i gennem. (Jeg har ikke styr på vakuumdelen på karburatoren, så den del er ikke skilt og renset).
• Der kommer benzin i svømmerhus, når motor forsøges startes, men det virker for mig, som tændrør bliver ikke vådt. Hånden bliver heller ikke våd når jeg holder den for indsugningshul i luftfilterende. Der kommer fin blå gnist fra tændrør.
Prøv lige at aftage luftfilteret og sprøjt en smule benzin, dieselstart, karburatorrens eller lignende ind i karburatoren og fortag et startforsøg for at konstatere om det virkelig er et brændstofproblem du "kæmper mod".

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Hjælp... Scooter vil ikke starte: Peugeot Tweet 50 4t e2 årg. 2021

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Eventuelt lav en video hvor du kører med elstarteren og så drejer langsomt på gashåndtaget så vi kan hører om motoren er ved at starte.
Og drej gashåndtaget forskelligt og lyt og hold det drejer der hvor det lyder som om motoren er mest ved at starte.

Du kan tage luftfilterkanalen af karburatoren og så stikke fingeren ind og skubbede stemplet op og se om det glider fint op og ned.
Eventuelt tag toppen af karburatoren og tage stemplet osv. ud og se om der er revner i gummiet.

Prøv at hold hånden på karburatorens indsugningshul når luftfilterkanalen er taget af mens du kører med elstarteren så kan det være den bedre kan suge benzinen op.

Tjek ventilspillerum.
Tjek motorolieniveau.

Hvis du skille karburatoren ad igen så gør det mere grundigt. Tjek også svømmer og nåleventil og chokerkanaler. Der kan vist være ventil nogle steder så man kun kan blæse den ene vej. Hullerne ved f.eks. tomgangsdyse er meget små.
Hav karburatoren på en bakke så ikke du mister noget og hold det rent.
Du kan sætte et stykke slange mod et hul og blæse igennem det for at tjekke at der er hul igennem og nogle steder kan du bruge lys til at se om der er hul igennem.
Brugeravatar
Capri
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 8
Tilmeldt: 6. februar 2024 20:50

Re: Hjælp... Scooter vil ikke starte: Peugeot Tweet 50 4t e2 årg. 2021

Ulæst indlæg af Capri »

Jeg har forsøgt med motorstart direkte i indsugningen. Motoren tørner godt nok lidt hurtigere med det end uden, men den giver dog ingen tegn på at ville starte.
Jeg har haft karburatoren skilt helt ad, renset og blæst alle kanaler. Gasspjæld membran ser intakt ud og stemplet kører fint op og ned, når jeg stikker en finger ind og løfter det. Der er fint sug fra cylinder, når jeg holder hånden tæt på indsugningen, men den giver slet ikke tegn på at ville starte, og lige meget hvordan gassen står. Motorolie er udskiftet og ventiler stillet.
Det er min søns scooter og jeg selv er for den tid, hvor man kørte Yamaha 4 gear, eller Puch Flagskib, så jeg er ikke inde i de her modeller med elektronisk styring og vakuum karburator. Så jeg ved ikke om det er en fjollet spørgsmål, men kan det skyldes cdi boksen, eller ECS boks som det vist hedder på denne model? Jeg troede jo egentlig bare at det var cylindre og stempel som var årsagen, da de var både brændte og ridsede. Men det var altså ikke det der skyldes den ikke ville starte
Brugeravatar
Capri
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 8
Tilmeldt: 6. februar 2024 20:50

Re: Hjælp... Scooter vil ikke starte: Peugeot Tweet 50 4t e2 årg. 2021

Ulæst indlæg af Capri »

Jeg er i tvivl om jeg har tilsluttet tomgangsventilerne korrekt igen, da jeg ikke helt husker hvordan de sad?
Vedhæftede filer
20240211_130715.jpg
20240211_130744.jpg
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Hjælp... Scooter vil ikke starte: Peugeot Tweet 50 4t e2 årg. 2021

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Det ligner at den ene ventil er tilsluttet den anden ventil og at karburatoren er tilsluttet sig selv hvilket formodentligt er forkert.

Er ikke sikker men måske skal det være som orange.
Kig på ventilerne/ledningerne/stikkene og se om der står noget og om stikkene er ens eller forskellige.
Der kan f.eks. står idle, main, aux.
Hvis der står idle på den ene så skal den formodentligt tilsluttes ved automatchokeren.
ventiler.jpg
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Hjælp... Scooter vil ikke starte: Peugeot Tweet 50 4t e2 årg. 2021

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Det ligner der er en ekstra møtrik på den ene pinbolt. Skal den være der?
ekstramotrik.jpg
Brugeravatar
Capri
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 8
Tilmeldt: 6. februar 2024 20:50

Re: Hjælp... Scooter vil ikke starte: Peugeot Tweet 50 4t e2 årg. 2021

Ulæst indlæg af Capri »

Det giver mening det du viser på dine stregfarver. vil tjekke op på det.

Nej, men pinbolten blev skæv, da jeg skulle have låseringen ud fra den gamle krydspind, da det hele var kokset sammen. Fik ikke lige tilpasset længde på den nye, så den virker bare som en slags forlænger møtrik med større gevindhul :-) Det er spændt sammen og er tæt
Brugeravatar
Capri
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 8
Tilmeldt: 6. februar 2024 20:50

Re: Hjælp... Scooter vil ikke starte: Peugeot Tweet 50 4t e2 årg. 2021

Ulæst indlæg af Capri »

Her er en video, hvor jeg køre på el-start.. startende med ingen gas, rolig op til halv gas, og til fuld gas, for langsomt ned igen til lige før tomgangsgas.
Vedhæftede filer
20240211_194002.mp4
(48.32 MiB) Downloadet 42 gange
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Hjælp... Scooter vil ikke starte: Peugeot Tweet 50 4t e2 årg. 2021

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Satte du mærkerne på knastkædetandhjulet og svinghjulet til at passe sammen da du satte kæden på?

Prøv at skubbe kickstarterarmen med en hånd og mærk om der er god modstand/kompression eller om det er for let.
Eventuelt sammenlign med en anden scooter hvor motoren kan starte.

Hvad er ventilernes spillerum?

Havde du TPS'en af karburatoren dengang du rengjorde karburatoren?
Det er den med fladt sort plastik med stik på.
Synes jeg læste om at den skal kalibreres hvis man har haft den af.

Har du kigget om der står noget på luftventilerne?
Den ene slange bukker muligvis for meget.
Måske den skal om på den anden side af den korte slange med det lille luftfilter så ikke den bukker.
Besvar