VGA X1 starter ikke

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
berkel
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 6
Tilmeldt: 19. januar 2024 09:29
Scootere: VGA X1

VGA X1 starter ikke

Ulæst indlæg af berkel »

Jeg har en VGA X1 som ikke starter. Har tænding på "on" og der er lys. Kickstarter starter den heller ikke

Har skiftet olie og tændrør, luftfiler på den for nyligt. Efter -19 grader udenfor vil den ikke starte mere.
Der er strøm på batteriet og er blevet ladet op. Der er strøm til tændingssystem, dvs. at der er lys, speedometer og målere fungerer, horn fungerer. Jeg prøvede at rense støttebenskontakten, men ved ikke hvordan jeg kan tjekke/omgå denne. Bremsehåndtags kontakten virker.. eller får da bremselyset til at lyse.

Er der nogen der har ideer til hvordan jeg skal gå fremad for at analysere hvor fejlen er.

/Klaus
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: VGA X1 starter ikke

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Du kan prøve at sætte den i opvarmet lokale en dags tid hvis du har mulighed for det.
Eller sæt den hvor solen skinner.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1368
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: VGA X1 starter ikke

Ulæst indlæg af Landbo »

berkel skrev: 19. januar 2024 09:36 Jeg har en VGA X1 som ikke starter. Har tænding på "on" og der er lys. Kickstarter starter den heller ikke

Har skiftet olie og tændrør, luftfiler på den for nyligt. Efter -19 grader udenfor vil den ikke starte mere.
Der er strøm på batteriet og er blevet ladet op. Der er strøm til tændingssystem, dvs. at der er lys, speedometer og målere fungerer, horn fungerer. Jeg prøvede at rense støttebenskontakten, men ved ikke hvordan jeg kan tjekke/omgå denne. Bremsehåndtags kontakten virker.. eller får da bremselyset til at lyse.

Er der nogen der har ideer til hvordan jeg skal gå fremad for at analysere hvor fejlen er.

/Klaus
Normalt vil man tjekke om der er gnist i tændrøret ved at skrue det ud og indsætte det i tændrørshætten hvorefter metaldelen holdes mod motorens fastsiddende metaldele et sted. Nu du lige har skiftet tændrøret, er det før set at tændrørshætten ikke er påsat korrekt.

Støttebenskontakten kan du udmåle med et multimeter sat i gennemgangsområdet (lave Ohm område). Hvis der er to ledninger til kontakten skal ledningerne fra kontakten være kortsluttet når enten sidestøttebenet er oppe eller slået ned. Er der tre ledninger vil du normalt kunne måle kortslutning mellem to ledninger når støttebenet er slået ned og også mellem 2 ledninger når det er slået. op. Jeg ved ikke hvordan det er lavet på din VGA men den støttebenskontakt er skyld i mange motorstop.

For en god ordens skyld slukker støttebenskontakten for din tænding når sidestøttebenet er slået ned.

Tjek de to ting først før du gør andet.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
berkel
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 6
Tilmeldt: 19. januar 2024 09:29
Scootere: VGA X1

Re: VGA X1 starter ikke

Ulæst indlæg af berkel »

scootergrisen skrev: 19. januar 2024 11:47 Du kan prøve at sætte den i opvarmet lokale en dags tid hvis du har mulighed for det.
Eller sæt den hvor solen skinner.
Ja tak, den har stået indenfor de sidste 4 dage.. den er tøet op. Godt forslag - det har virket tidligere..
Brugeravatar
berkel
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 6
Tilmeldt: 19. januar 2024 09:29
Scootere: VGA X1

Re: VGA X1 starter ikke

Ulæst indlæg af berkel »

Landbo skrev: 19. januar 2024 11:52
berkel skrev: 19. januar 2024 09:36 Jeg har en VGA X1 som ikke starter. Har tænding på "on" og der er lys. Kickstarter starter den heller ikke

Har skiftet olie og tændrør, luftfiler på den for nyligt. Efter -19 grader udenfor vil den ikke starte mere.
Der er strøm på batteriet og er blevet ladet op. Der er strøm til tændingssystem, dvs. at der er lys, speedometer og målere fungerer, horn fungerer. Jeg prøvede at rense støttebenskontakten, men ved ikke hvordan jeg kan tjekke/omgå denne. Bremsehåndtags kontakten virker.. eller får da bremselyset til at lyse.

Er der nogen der har ideer til hvordan jeg skal gå fremad for at analysere hvor fejlen er.

/Klaus
Normalt vil man tjekke om der er gnist i tændrøret ved at skrue det ud og indsætte det i tændrørshætten hvorefter metaldelen holdes mod motorens fastsiddende metaldele et sted. Nu du lige har skiftet tændrøret, er det før set at tændrørshætten ikke er påsat korrekt.

Støttebenskontakten kan du udmåle med et multimeter sat i gennemgangsområdet (lave Ohm område). Hvis der er to ledninger til kontakten skal ledningerne fra kontakten være kortsluttet når enten sidestøttebenet er oppe eller slået ned. Er der tre ledninger vil du normalt kunne måle kortslutning mellem to ledninger når støttebenet er slået ned og også mellem 2 ledninger når det er slået. op. Jeg ved ikke hvordan det er lavet på din VGA men den støttebenskontakt er skyld i mange motorstop.

For en god ordens skyld slukker støttebenskontakten for din tænding når sidestøttebenet er slået ned.

Tjek de to ting først før du gør andet.

Hilsen Leif.
--
Så fik jeg testet støttebens kontakten.. jeg lusede simpelthen der hvor stikkene sad sammen. Prøvede med og uden lus. Det virkede desværre ikke.
Der er ingen gnist i tændrør grundet at starter motoren slet ikke får strøm.. kan man teste tændrøret med kickstarteren selv om der ikke er tænding ned til røret ? Og har du andre gode forslag til den videre færd ?
Hilsen Klaus
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: VGA X1 starter ikke

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Mål batteriets spænding.
Test alt det elektriske udstyr og se om det kun er elmotoren som ikke drejer eller om der er andet som heller ikke får strøm.
Ikke sikker på om sidestøttebenskontakten skal få bremselyset til at tænde men det kan du prøve at teste.
Du kan godt teste om der er gnist med kickstarter men det kommer elmotoren jo ikke til at virke af.
Brug hellere tiden på at få elmotoren til at dreje.
Hvis forbrændingsmotoren så ikke kan starte når elmotoren virker så kan du teste for gnist.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1368
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: VGA X1 starter ikke

Ulæst indlæg af Landbo »

berkel skrev: 22. januar 2024 13:49 Så fik jeg testet støttebens kontakten.. jeg lusede simpelthen der hvor stikkene sad sammen. Prøvede med og uden lus. Det virkede desværre ikke.
Der er ingen gnist i tændrør grundet at starter motoren slet ikke får strøm.. kan man teste tændrøret med kickstarteren selv om der ikke er tænding ned til røret ? Og har du andre gode forslag til den videre færd ?
Hilsen Klaus
Ja ok, det er lidt træls. For startmotoren skal kunne køre, er det nødvendigt at mindst en af bremselyskontakterne virker. Er der bremselys på køretøjet når du betjener bremsegrebene med tændingen tilsluttet ?

Ellers ville jeg nok efterfølgende tjekke ledningsnettet for dårlige forbindelser, især oppe i lygtehuset/omkring kronrøret hvor man tit ser klemte ledninger/dårlige forbindelser.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
berkel
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 6
Tilmeldt: 19. januar 2024 09:29
Scootere: VGA X1

Re: VGA X1 starter ikke

Ulæst indlæg af berkel »

Landbo skrev: 22. januar 2024 15:35
berkel skrev: 22. januar 2024 13:49 Så fik jeg testet støttebens kontakten.. jeg lusede simpelthen der hvor stikkene sad sammen. Prøvede med og uden lus. Det virkede desværre ikke.
Der er ingen gnist i tændrør grundet at starter motoren slet ikke får strøm.. kan man teste tændrøret med kickstarteren selv om der ikke er tænding ned til røret ? Og har du andre gode forslag til den videre færd ?
Hilsen Klaus
Ja ok, det er lidt træls. For startmotoren skal kunne køre, er det nødvendigt at mindst en af bremselyskontakterne virker. Er der bremselys på køretøjet når du betjener bremsegrebene med tændingen tilsluttet ?

Ellers ville jeg nok efterfølgende tjekke ledningsnettet for dårlige forbindelser, især oppe i lygtehuset/omkring kronrøret hvor man tit ser klemte ledninger/dårlige forbindelser.

Hilsen Leif.
Sikringer er testet, støttebenskontakt er testet (med mulitmeter nu), bremselyset fungerer når bremser bliver benyttet. Speedometer tænder og brændstofmåler fungerer. Blinklys fungerer. Hvordan kommer man ned til elmotoren (starteren) med to ledninger til at se om man kan få den til at køre uden om computer systemet? Og kan det være CDI boksen og kan den testes?
Hilsen Klaus
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1368
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: VGA X1 starter ikke

Ulæst indlæg af Landbo »

berkel skrev: 22. januar 2024 15:45
Landbo skrev: 22. januar 2024 15:35
berkel skrev: 22. januar 2024 13:49 Så fik jeg testet støttebens kontakten.. jeg lusede simpelthen der hvor stikkene sad sammen. Prøvede med og uden lus. Det virkede desværre ikke.
Der er ingen gnist i tændrør grundet at starter motoren slet ikke får strøm.. kan man teste tændrøret med kickstarteren selv om der ikke er tænding ned til røret ? Og har du andre gode forslag til den videre færd ?
Hilsen Klaus
Ja ok, det er lidt træls. For startmotoren skal kunne køre, er det nødvendigt at mindst en af bremselyskontakterne virker. Er der bremselys på køretøjet når du betjener bremsegrebene med tændingen tilsluttet ?

Ellers ville jeg nok efterfølgende tjekke ledningsnettet for dårlige forbindelser, især oppe i lygtehuset/omkring kronrøret hvor man tit ser klemte ledninger/dårlige forbindelser.

Hilsen Leif.
Sikringer er testet, støttebenskontakt er testet (med mulitmeter nu), bremselyset fungerer når bremser bliver benyttet. Speedometer tænder og brændstofmåler fungerer. Blinklys fungerer. Hvordan kommer man ned til elmotoren (starteren) med to ledninger til at se om man kan få den til at køre uden om computer systemet? Og kan det være CDI boksen og kan den testes?
Hilsen Klaus
Nu er det så ligegyldigt om startmotoren kan køre, for du burde altid kunne starte med kickstarteren hvis ellers benzintilførslen/karbureringen og tændingen fungerer.

Startmotoren sidder neden under motoren med en rød ledning stikkende ud fra den. Hvis du trækker en lidt kraftig ledning fra + polen af batteriet og holder den på den røde ledning i stikket fra startmotoren skal den køre. Den grønne ledning er bare motorens stel som du ikke bør prøve at aktivere med din testledning fra + polen på batteriet.

Lad være med at skrue den røde ledning løs på starteren, da det normalt ender med en knækket bolt. Samtidig bør gummidutten over bolten være ubeskadiget, da vand fra vejbanen ellers kan trænge ind i motoren.

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: VGA X1 starter ikke

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Du kan også holde bremsen inde og trykke på startknappen mens du lytter på siden af sædeboksen.
Så kan du måske høre at starterrelæet klikker.
Besvar