Baotian BT49 svær at starte

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
krammemanden
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 11
Tilmeldt: 9. november 2023 20:52
Scootere: baotian BT49QT-9 fra 2019

Baotian BT49 svær at starte

Ulæst indlæg af krammemanden »

vi har en Baotian BT49 QT9 som er svær at starte. for ikke at bytte blindt fra A til Z vil jeg høre om i har nogle ideer.

har den en støttebenskontakt (på center eller sidestøtteben)? kender princippet fra MC verdenen, og kan finde den som reservedel på nettet...

har skiftet CDI boksen, så den er fikset og det hjalp noget.
når det er fugtigt, driller den, og kan typisk kun startes på kickstarteren (typisk 3-4 hurtige tråd), har en mistanke om slidt batteri, men hvis tændspole eller choker er defekt, hjælper et nyt batteri ikke

tænker om man kan teste choker funktionen på den? eller er det bedre at bytte til nyt, de er jo ikke så dyre...

dernæst tænker jeg om tændspolen er i god stand?
kan man teste på den, ellers bytter jeg til nyt, tak for at delene ikke er så dyre, i forhold til min 36 år gamle Suzuki MC

tak på forhånd for respons
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1368
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Baotian BT49 svær at starte

Ulæst indlæg af Landbo »

krammemanden skrev: 10. december 2023 12:59 vi har en Baotian BT49 QT9 som er svær at starte. for ikke at bytte blindt fra A til Z vil jeg høre om i har nogle ideer.

har den en støttebenskontakt (på center eller sidestøtteben)? kender princippet fra MC verdenen, og kan finde den som reservedel på nettet...

har skiftet CDI boksen, så den er fikset og det hjalp noget.
når det er fugtigt, driller den, og kan typisk kun startes på kickstarteren (typisk 3-4 hurtige tråd), har en mistanke om slidt batteri, men hvis tændspole eller choker er defekt, hjælper et nyt batteri ikke

tænker om man kan teste choker funktionen på den? eller er det bedre at bytte til nyt, de er jo ikke så dyre...

dernæst tænker jeg om tændspolen er i god stand?
kan man teste på den, ellers bytter jeg til nyt, tak for at delene ikke er så dyre, i forhold til min 36 år gamle Suzuki MC

tak på forhånd for respons
Om din model har en kontakt til at afbryde tændingen på enten center eller sidestøtteben når de er slået ud er det nok bedst du selv kigger efter. ;)

Det første jeg personligt ville kigge efter er standen af tændrør og tændrørshætte/ledning. Især tændrørshætter med metalskærm er notorisk kendt for at skabe problemer ved kørsel i fugtigt vejr. Når du så kigger vil det ingen skade være at du renser tingene af for mow og skidt samt giver delene et pust med et silicone produkt beregnet dertil.

Defekte støttebens kontakter er normalt et spørgsmål om de enten virker eller virker ikke, hvilket igen ikke indvirker på om motoren kan startes med selvstarter eller kickstarter. Derimod kan et dårligt batteri med for lidt effekt gøre det er kickstarteren i skal bruge for at få liv i "dyret".

Hvis motoren kan startes med kickstarteren og ikke selvstarteren kan du godt være rimelig sikker på automatchokeren virker efter hensigten. ;)

Batteriets tilstand, her kan du måle spændingen med et voltmeter. Er den mellem 12,4 og 12,6 Volt mindst en nat efter maskinen har været startet er både batteriet og ladestanden af samme ok. Er spændingen derimod under vil en opladning med en lader og måling med voltmeteret en nat efter batteriladeren er afbrudt hurtigt afsløre om det er dårligt da spændingen burde være mindst 12,6 Volt. Er den ikke det bør du bytte til nyt hvis selvstarteren skal kunne dutte ved koldstart i fugtigt vejr.

Normalt vil CDI og tændspole ikke ikke påvirke evnen til at kunne starte i fugtigt vejr da det er enten tøf tøf eller ikke tøf. Dog ser man en halvdefekt tændspole kunne ophøre med at virke når den bliver varm grundet kobbertråden indeni flytter sig og kan skabe kortslutning, men det ER vist ikke lige dit problem nu som jeg forstår det.

PS. Glemte og nævne at ventiler der står for løst også kan være skyld i at det kniber starteren at trække motoren rundt, dog vil motoren samtidig miste trækkraft og virke sløv.

Prøv og starte foroven og arbejde dig nedaf i hvad jeg har skrevet, så burde der være en rimelig god chance for at fejlfindingen lykkes.

Hilsen Leif.
Senest rettet af Landbo 11. december 2023 17:05, rettet i alt 2 gange.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Baotian BT49 svær at starte

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Problemer i fugtigt vejr kan være dårlig elektrisk forbindelse.
Så du kan prøve at gå diverse forbindelser i gennem.
Tage det fra hinanden og se om der er ir og rens og sørg for der er god forbindelse.
Batteriet kan måles og oplades og måles igen efter en hvileperiode på 30 minutter.
Besvar