Hot 50 4takter når den er kold

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
Mathias.B
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 16
Tilmeldt: 30. september 2023 22:51
Scootere: Yamaha Jog R 2005

Hot 50 4takter når den er kold

Ulæst indlæg af Mathias.B »

Hejsa!
Jeg har en Pgo hot 50 2T fra 2017.
Når den er kold og jeg starter den og giver den gas, så 4-takter den helt vildt og kan slet ikke komme frem ad… Er det normalt? Og kan det være fordi autochokeren slår til?
Hilsen Mathias.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1368
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Hot 50 4takter når den er kold

Ulæst indlæg af Landbo »

Mathias.B skrev: 29. november 2023 20:33 Hejsa!
Jeg har en Pgo hot 50 2T fra 2017.
Når den er kold og jeg starter den og giver den gas, så 4-takter den helt vildt og kan slet ikke komme frem ad… Er det normalt? Og kan det være fordi autochokeren slår til?
Hilsen Mathias.
Ja, der er noget der tyder på en fejl ved automatchokeren. Måske det er nok og pille den ud af karburatoren og rengøre hullet samt "stemplet" med en klud og efterfølgende give stemplet en smule tynd olie inden samling.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Mathias.B
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 16
Tilmeldt: 30. september 2023 22:51
Scootere: Yamaha Jog R 2005

Re: Hot 50 4takter når den er kold

Ulæst indlæg af Mathias.B »

Hej Leif.
Tak for dit svar.
Det ville jeg prøve:)
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1368
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Hot 50 4takter når den er kold

Ulæst indlæg af Landbo »

Mathias.B skrev: 30. november 2023 16:54 Hej Leif.
Tak for dit svar.
Det ville jeg prøve:)
:thumbup:
Brugeravatar
Mathias.B
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 16
Tilmeldt: 30. september 2023 22:51
Scootere: Yamaha Jog R 2005

Re: Hot 50 4takter når den er kold

Ulæst indlæg af Mathias.B »

Hej Leif.

Jeg har nu prøvet at skifte automatchokeren med en helt ny, som også fik en gang tynd olie da den blev monteret. Resultatet er det samme og den 4-takter stadig i ca 1 minut. Lidt kortere tid hvis man kører afsted med det samme med fuld gas. Karburatoren virker ellers til at være indstillet rigtigt og tændrøret ser fint ud. Nogle ideer til hvad det så kunne være problemet er?

Hilsen Mathias.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1368
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Hot 50 4takter når den er kold

Ulæst indlæg af Landbo »

Mathias.B skrev: 1. december 2023 15:38 Hej Leif.

Jeg har nu prøvet at skifte automatchokeren med en helt ny, som også fik en gang tynd olie da den blev monteret. Resultatet er det samme og den 4-takter stadig i ca 1 minut. Lidt kortere tid hvis man kører afsted med det samme med fuld gas. Karburatoren virker ellers til at være indstillet rigtigt og tændrøret ser fint ud. Nogle ideer til hvad det så kunne være problemet er?

Hilsen Mathias.
Øv, og så med en helt ny automatchoker. :(

Der må være spænding ud til automatchokeren når motoren efter start og totakteriet kører normalt. Fejlen skal derfor findes i karburatoren. For jeg spørge om der har været mekket med karburatoren lige før totakteriet begyndte ?

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Mathias.B
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 16
Tilmeldt: 30. september 2023 22:51
Scootere: Yamaha Jog R 2005

Re: Hot 50 4takter når den er kold

Ulæst indlæg af Mathias.B »

Den har gjordt det siden jeg købte den i sommers, men nu her til vinter gør den det en del mere. Vi har haft skildt og renset kaburateren og monteret en ny luftskrue (den gamle sad fast), men det har ikke ændret på det. Når scooteren er varm trækker den fint i alle områder og falder fint tilbage til tomgang, hvilket vi synes tyder på at kaburateren fungere fint. Kunne det måske være fordi at det er en uoriginal (billig) autochoker?

Hilsen Mathias
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1368
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Hot 50 4takter når den er kold

Ulæst indlæg af Landbo »

Mathias.B skrev: 1. december 2023 18:05 Den har gjordt det siden jeg købte den i sommers, men nu her til vinter gør den det en del mere. Vi har haft skildt og renset kaburateren og monteret en ny luftskrue (den gamle sad fast), men det har ikke ændret på det. Når scooteren er varm trækker den fint i alle områder og falder fint tilbage til tomgang, hvilket vi synes tyder på at kaburateren fungere fint. Kunne det måske være fordi at det er en uoriginal (billig) autochoker?

Hilsen Mathias
Nej tror ikke det er fordi det er en uorginal automatchoker, så hælder jeg mere til en defekt i karburator omkring automatchokeren.

Måske er der nogen der har lavet om på ledningsnettet. Mener at kunne erindre at automatchokeren er sluttet direkte over lys/ladesolen, hvilket betyder at der er vekselstrøm og en højere spænding over den når motoren startes. Kunne det tænkes der er en der i sin uvidenhed har sluttet automatchokeren til tændingsnøglen, så den får 12 Volt DC over sig i stedet så den reagerer nok så langsomt ? Prøv og skil stikket til chokeren af og mål med et DC voltmeter om der er 12 Volt på stikket når du drejer nøglen til tænding.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Mathias.B
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 16
Tilmeldt: 30. september 2023 22:51
Scootere: Yamaha Jog R 2005

Re: Hot 50 4takter når den er kold

Ulæst indlæg af Mathias.B »

Okay, det ville jeg lige prøve at måle i morgen. Men virker det ikke på den måde at når der kommer spænding til autochokeren, så går den fra åbent til lukket. Dvs hvis den får for meget spænding så burde den bare lukke hurtigere?
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1368
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Hot 50 4takter når den er kold

Ulæst indlæg af Landbo »

Mathias.B skrev: 1. december 2023 19:08 Okay, det ville jeg lige prøve at måle i morgen. Men virker det ikke på den måde at når der kommer spænding til autochokeren, så går den fra åbent til lukket. Dvs hvis den får for meget spænding så burde den bare lukke hurtigere?
Jo, der sidder en varmetråd inde i automatchokeren, der stille varmer en væske op så den udvider sig. Jo højere spænding, jo hurtigere "skydes" stemplet ude i enden af chokeren ud og lukker den kanal der giver motoren mere benzin. Du kan prøve og måle hvor langt spidsen går ud med en lineal og efterfølgende sætte 12 Volt over automatchokeren i 5 minutter og måle længden igen.

Hvis automatchokeren får for lille spænding i forhold til den er konstrueret til, vil chokeren være lukket i længere tid (tekst i overført betydning til et normalt chokerspjæld) end den burde, derfor fik jeg den tanke at der er en person der har rodet med chokeren før dig og har tænkt der er noget galt med ledningsnettet, når der ikke kom spænding på chokeren i det øjeblik tændingen bliver sat på ON og ikke tænkt på det først sker når motoren er startet.

Hilsen Leif.
Besvar