Hot 50 4takter når den er kold

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
Mathias.B
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 16
Tilmeldt: 30. september 2023 22:51
Scootere: Yamaha Jog R 2005

Re: Hot 50 4takter når den er kold

Ulæst indlæg af Mathias.B »

Hej Lief.

Vi har nu været ude og måle spændingen til autochokeren. Den starter ved en 6-7 volt ved tomgang, op til en 11-12 volt når den er oppe i omdrejninger. Der er ingen spænding fra batteriet, så det er som det skal være.

Hilsen Mathias.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1368
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Hot 50 4takter når den er kold

Ulæst indlæg af Landbo »

Mathias.B skrev: 2. december 2023 13:04 Hej Lief.

Vi har nu været ude og måle spændingen til autochokeren. Den starter ved en 6-7 volt ved tomgang, op til en 11-12 volt når den er oppe i omdrejninger. Der er ingen spænding fra batteriet, så det er som det skal være.

Hilsen Mathias.
Ja ok, så blev min mistanke gjort til skamme. :mrgreen:

Jeg kan så ikke få øje på anden fejlmulighed end der er noget der forhindre stemplet på automatchokeren ved enten at yde så stor modstand mod stemplet at det tager længere tid for det at gå ud eller der er en utæthed/eventuelt modifikation på karburatoren der gør at automatchokeren ikke virker på den måde som den er lavet til. Automatchokeren på en totakts PGO virker så godt at man bare starter motoren fra kold og vrider håndtaget uden at mærke motoren firtakter.

Det burde være muligt og købe en billig brugt karburator på DBA eller Gul og gratis.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Mathias.B
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 16
Tilmeldt: 30. september 2023 22:51
Scootere: Yamaha Jog R 2005

Re: Hot 50 4takter når den er kold

Ulæst indlæg af Mathias.B »

Mange gange tak for hjælpen, så må jeg på udkigt efter en ny kaburater :)

Hilsen Mathias
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1368
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Hot 50 4takter når den er kold

Ulæst indlæg af Landbo »

Mathias.B skrev: 2. december 2023 15:29 Mange gange tak for hjælpen, så må jeg på udkigt efter en ny kaburater :)

Hilsen Mathias
:thumbup:

Pøj pøj, Leif.
Brugeravatar
Mathias.B
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 16
Tilmeldt: 30. september 2023 22:51
Scootere: Yamaha Jog R 2005

Re: Hot 50 4takter når den er kold

Ulæst indlæg af Mathias.B »

Hej igen Lief.

Jeg har anskaffet mig en brugt kaburator som virker, men den 4-takter desværre stadig:(
Den 4-taktede endnu mere da vi monterede den nye kaburator med dysen som allerede sad i. Den virkede til at 4-takte endu mere med den nye ukendte dyse. Så prøvede vi at sætte den gamle karburators dyse i, og så virkede den til at være tilbage på samme niveau.
Kan det være at en mindre dyse ville fix problemet?

Hilsen Mathias
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1368
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Hot 50 4takter når den er kold

Ulæst indlæg af Landbo »

Mathias.B skrev: 6. december 2023 17:39 Hej igen Lief.

Jeg har anskaffet mig en brugt kaburator som virker, men den 4-takter desværre stadig:(
Den 4-taktede endnu mere da vi monterede den nye kaburator med dysen som allerede sad i. Den virkede til at 4-takte endu mere med den nye ukendte dyse. Så prøvede vi at sætte den gamle karburators dyse i, og så virkede den til at være tilbage på samme niveau.
Kan det være at en mindre dyse ville fix problemet?

Hilsen Mathias
Hmm, det var sgi rigtig træls for at sige det på bredt jysk. :mrgreen:

Om det hjælper og sætte en dysse i med et lidt mindre hul i, kan jeg næppe tænke mig når du har oplyst motoren går normalt når den bliver varm. En mindre dysse betyder jo at motoren så kommer til at køre mere mager, måske for mager så det kniber den at trække, men på den anden side er det jo en relativ lille udgift og prøve at stikke den en anden dysse.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Mathias.B
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 16
Tilmeldt: 30. september 2023 22:51
Scootere: Yamaha Jog R 2005

Re: Hot 50 4takter når den er kold

Ulæst indlæg af Mathias.B »

Så må jeg lige prøve det af. Hvis man fjerner tragten, har den så nemmere ved at tage imod den ekstra luft og benzin? Hvilket ville sige at den ikke 4-takter med tragten fjernet.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1368
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Hot 50 4takter når den er kold

Ulæst indlæg af Landbo »

Mathias.B skrev: 6. december 2023 21:09 Så må jeg lige prøve det af. Hvis man fjerner tragten, har den så nemmere ved at tage imod den ekstra luft og benzin? Hvilket ville sige at den ikke 4-takter med tragten fjernet.
Nej ikke jeg kan se, den såkaldt tragt sidder der kun for at drosle motoren ned til en lovlig ydelse. Fjerner du den, skulle det ikke give nogen forskel på blandingsforholdet mellem benzin og luft, da den er bestemt af karburatorens konstruktion og dysning.

Hilsen Leif.
Besvar