Legetøjs knallert Skymoto (Yingang) LM50

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 249
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Legetøjs knallert Skymoto (Yingang) LM50

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Så har jeg haft sådan en i godt en måned. Er købt i for stedet for en Harley Davidson/drømmebilen eller lign.
I mine unge dage havde vi en Honda CB72 (250 cc), og der var et ønske om noget lignende i mini udgave. For 55 år siden lavede Honda også en 125 cc, og den kunne være sjov at have.
Efter at have forsøgt at forstå parkeringsreglerne for motorcykler, så faldt valget i stedet på denne lille Skymoto LM 50 knallert. Ligner lidt den gamle Honda, og for mig er det ren nostalgi med 4 gear osv.

Knallert 081023.jpg

Er rigtig sjov at køre på, selvom gearskift er lidt bøvlet. Der er ikke meget motor at gøre godt med, så det bliver til rigtig mange gearskift i bytrafikken. Motoren er ikke glad for at trække under 4000 omdrejning/min,
så den er ikke helt nem at køre "pænt".
Jeg savner nu også twinsædet, jeg kan ikke rigtig få bagdelen langt nok tilbage (har lidt lange ben).

I tirsdag kørte jeg fra Herning til Jelling og retur, jeg manglede nogle elektronikdimser. Det blev til 2 x 55 km, hvor jeg frøs lidt mere end forventet. Køretiden var omkring 5 timer, da motoren skal køres til i flg vejledningen. Så det var 25 km/t hele vejen. Det var nu godt nok, for lige uden for Herning var der hastighedskontrol med et ekstra kamera til motorcykler.
Knallerten kører 35,4 km/t, målt med 2 forskellige GPS'er. Det er vist bedst at holde sig lige under 33 km/t.
Sådan så knallerten ud efter de 2 X 55km:

Snavset knallert.jpg

Skærmene er vist lidt for modepræget, til at dække motor mm. Men snavset var nu nemt at vaske af igen. Der kører en af samme model i Herning, og han har monteret en stænklap på forskærmen.
Er under overvejelse.

Brændstofforbruget er vist meget lille, jeg har i alt kørt 230 km. Tankmåleren står på 1/2 fuld, og der kan være 5,5 liter benzin i tanken. Nu er måleren sikkert ikke lineær, så måske dykker måleren hurtig nu.
Er lidt spændt på hvor mange km/l det bliver til. Det at det er en 4 takter med "gammeldags" gearkasse, hjælper vel på benzin økonomien.

Jeg er blevet mere glad ved køretøjet, end jeg havde regnet med. Så køretøjet skifter nok karakter fra at være legetøj, til også at være et transportmiddel.

På nettet fandt jeg en værksteds manual, der vist passer nogenlunde. Der er kun sidste bogstav i fabrikat betegnelsen der er anderledes ( sidste bogstav "B" er et "A" i manualen). Jeg har skimmet manualen igennem, og den ser ud til at passe. Måske kan andre få glæde af oplysningerne.

Værkstedmanual LM50.pdf
(14.2 MiB) Downloadet 106 gange

//Jørgen
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1369
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Legetøjs knallert Skymoto (Yingang) LM50

Ulæst indlæg af Landbo »

Letter pænt på snublekysen og ønske tillykke med køretøjet. :mrgreen:

Der var en her nede i byen der købte en lignende for et år eller halvanden siden, det er dog lang tid siden jeg sidst har set vedkommende langsom accelerer nede fra brugsen og op mod kirken med en ramme stavlet oven på tanken. Desværre kom køretøjet hurtigt til at ligne et hul i jorden med rust løbende alle vegne og manglende sort maling på motoren, som jeg formoder vedkommende havde fjernet med en højtryksrenser i et forsøg på rengøring. Det er formodentlig fast arbejde at forsøge at holde køretøjet pænt og præsentabelt.

Personligt må jeg nok erkende min tålmodighed ikke rækker til at køre på en sådan model, der foretrækker jeg en scooter med milliongear.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 249
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: Legetøjs knallert Skymoto (Yingang) LM50

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Ja køretøjet skal vist betragtes som legetøj. Hvis det er transport den skal bruges til, bør en scooter nok vælges.

I virkelighedes verden, er optrækket ikke værd at skrive hjem om. De mange gearskift tager lang tid, og jeg bliver overhalet af cyklister. Men det er nok noget i alle har oplevet,
i de gode gamle dage med gear knallerter.
Jeg var næring som ung, hvor jeg sparede sammen til motorcykel i stedet for at bruge pengene på knallert. Så jeg mangler lidt af sammenholdet fra den tid. Det rykker lidt,
når JPS skriver "Jeg savner sgu at køre på knallert".

Kvaliteten på Skymoto'en er nok dårlig, men den holder formentlig til jeg ikke kan svinge benet over den mere (5 år?). En af beboerne på gaden kører BMV motorcykler, og han må give op af den grund.

Men da der ikke er lommer i det sidste sæt tøj, skal pengene bruges på noget der er sjovt. Vi er desværre ved at være nået til det punkt i livet.

//Jørgen
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1369
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Legetøjs knallert Skymoto (Yingang) LM50

Ulæst indlæg af Landbo »

rjskib skrev: 24. november 2023 18:39 Hej.

Ja køretøjet skal vist betragtes som legetøj. Hvis det er transport den skal bruges til, bør en scooter nok vælges.

I virkelighedes verden, er optrækket ikke værd at skrive hjem om. De mange gearskift tager lang tid, og jeg bliver overhalet af cyklister. Men det er nok noget i alle har oplevet,
i de gode gamle dage med gear knallerter.
Jeg var næring som ung, hvor jeg sparede sammen til motorcykel i stedet for at bruge pengene på knallert. Så jeg mangler lidt af sammenholdet fra den tid. Det rykker lidt,
når JPS skriver "Jeg savner sgu at køre på knallert".

Kvaliteten på Skymoto'en er nok dårlig, men den holder formentlig til jeg ikke kan svinge benet over den mere (5 år?). En af beboerne på gaden kører BMV motorcykler, og han må give op af den grund.

Men da der ikke er lommer i det sidste sæt tøj, skal pengene bruges på noget der er sjovt. Vi er desværre ved at være nået til det punkt i livet.

//Jørgen
Du sætte bare modellen på midterstøttefoden og bestiger den bagfra i stedet for alt det bensvingeri. Alternativt kan du medbringe en lille totrins vinerstige og bruge den når "dyret" skal bestiges. :mrgreen:

Hilsen Leif.
Senest rettet af Landbo 27. november 2023 21:33, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Gamlfar
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 24
Tilmeldt: 4. juni 2023 09:23
Scootere: Yadea G5

Re: Legetøjs knallert Skymoto (Yingang) LM50

Ulæst indlæg af Gamlfar »

Fedt at der stadig er nogen der laver gearknallerter, overlegen brændstof økonomi og hyggeligt i min erfaring. 35 km/t er lige under politiets radar så det bliver ikke bedre. Håber den holder godt.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 249
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: Legetøjs knallert Skymoto (Yingang) LM50

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Ja jeg må have monteret et udklappeligt trinbræt :crazy: . Nu tror jeg dog ikke køretøjet holder så længe, det er jo en kineser. Der er nu brugt meget plastic, så måske holder den de 5 år, hvor jeg stadig kan svinge benet.

Ang benzinøkonomi, det er jeg lidt spændt på. Benzintanken har ikke været kørt næsten tom endnu, jeg må pænt vente på bedre vejr.

Der bliver skrevet, at hvis man kører over 33 km/t og bliver målt, så vanker der en bøde. Hvor tit sker det for jer?
Det er lidt bøvlet hele tiden at skulle tilpasse hastigheden til 33 km/t. Er det så bedre bare at køre fuld gas = 35 km/t, og så betale. Måske sker det kun en eller to gange i køretøjets levetid.
Underligt nok, så blev jeg målt med radar for en lille uges tid siden.

//Jørgen
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 249
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: Legetøjs knallert Skymoto (Yingang) LM50

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Ved leveringen af knallerten var der benzin på til hjemkørslen, og efter de 10 km hjem var måleren nået ned på "en" bjælke. Jeg fyldte dengang ca 5 liter på, og så var jeg lidt spændt på, hvor langt jeg kunne komme med den påfyldning.

I dag har jeg været ude på en lidt længere tur, i alt ca 38 km. Det blev så tid til at komme benzin på knallerten igen, måleren var nået ned på "en" bjælke med km tælleren visende 346 km.

Rækkevidde 3.jpg

De 346 km skal fratrækkes 10 km fra leveringen, og så viser km tælleren ca 10% for meget. Det giver omkring 315 km på 5 liter benzin, ganske godt klaret (godt 60km/l). Nu er motoren under tilkøring, så tophastigheden har været mellem 25 og 30 km/t. Når hastigheden kommer op på 33-35 km/t, stiger forbruges nok lidt.

Det er bedre end forventet af en "kineser".

//Jørgen
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1369
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Legetøjs knallert Skymoto (Yingang) LM50

Ulæst indlæg af Landbo »

rjskib skrev: 21. februar 2024 19:56 Hej.

Ved leveringen af knallerten var der benzin på til hjemkørslen, og efter de 10 km hjem var måleren nået ned på "en" bjælke. Jeg fyldte dengang ca 5 liter på, og så var jeg lidt spændt på, hvor langt jeg kunne komme med den påfyldning.

I dag har jeg været ude på en lidt længere tur, i alt ca 38 km. Det blev så tid til at komme benzin på knallerten igen, måleren var nået ned på "en" bjælke med km tælleren visende 346 km.


Rækkevidde 3.jpg


De 346 km skal fratrækkes 10 km fra leveringen, og så viser km tælleren ca 10% for meget. Det giver omkring 315 km på 5 liter benzin, ganske godt klaret (godt 60km/l). Nu er motoren under tilkøring, så tophastigheden har været mellem 25 og 30 km/t. Når hastigheden kommer op på 33-35 km/t, stiger forbruges nok lidt.

Det er bedre end forventet af en "kineser".

//Jørgen
Du skal nok måle forbruget over 5-10 tankfulde for at få det præcist ud fra en 5 bjælkers elektronisk tankmåler. Men allerede nu syntes forbruget imponerende lavt.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Rimax
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 18
Tilmeldt: 17. oktober 2014 19:07
Scootere: VGA Firefox
Geografisk sted: Mern

Re: Legetøjs knallert Skymoto (Yingang) LM50

Ulæst indlæg af Rimax »

Jeg havde en Honda CD 50 i min unge dage, den var jeg meget glad for. Det var også en 4-takter
Der var stort set ingen forskel om man kørte i tredie eller fjerde gear.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 249
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: Legetøjs knallert Skymoto (Yingang) LM50

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Da vi havde Honda for 55 år siden, fortalte forhandleren om gearingen. Røverhistorien gik på, at første gear rakte langt op i hastighed og de efterfølgende gear lå ganske tæt. Det skulle være godt ved baneløb.

Det gælder måske og for din model. Dengang var salget meget afhængig af, hvem der vandt på motorbanerne.

På den nye knallert, er man ikke i tvivl om at der skal skiftes helt op i 4. gear.

Jeg har fundet et gammel billede frem af vores CB72, desværre kun i sort/hvid. Formentlig et billede jeg selv har fremkaldt, som det var kutyme dengang.

CB72.jpg

Hondaen bar præg af, at den brugt som hverdagskøretøj.

//Jørgen
Besvar