Maxi Tændning

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
Guffi
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 34
Tilmeldt: 3. april 2021 14:17

Maxi Tændning

Ulæst indlæg af Guffi »

Hej

Jeg har lige været ude og kigge på en Maxi K.
Ejer har haft skilt motor ad, og renoveret med nye lejer osv.

Den gik nøjagtig 40 på speedo, men jeg syntes at den var lidt sløv i optræk. Udst. blev også hurtigt ret varm.

Ejer forklarer, at cylinderen er uden plumb, og han derfor har "skruet den ned i tændningen", for at holde den på den lovlige hastighed.
Er det en plausibel forklaring?

Det skal lige nævnes, at det er den mest tyste Maxi, jeg længe har hørt (ny udst. m. Puch logo), Og der var absolut ingen raslen el. lign. fra motoren. Tomgangen var også imponerende lav.

Jeg har sådan set ingen grund til at mistro sælger, men vil lige høre her, da det der med tændning, platiner osv., er sort snak for mig :)
Senest rettet af Guffi 3. oktober 2023 18:18, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3545
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 2.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Maxi Tændning

Ulæst indlæg af Jps »

Jeg har kørt på mange knallerter med platiner gennem tiden, og det er nyt for mig, at man kan sænke farten ved at stille på tændingen. Det er sikkert også grunden til, at den er sløv i optrækket. Personligt ville jeg skifte cylinderen ud med en lovlig, og stille tændingen/platinerne, til den afstand den skal være.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1370
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Maxi Tændning

Ulæst indlæg af Landbo »

Guffi skrev: 3. oktober 2023 16:44 Hej

Jeg har lige været ude og kigge på en Maxi K.
Ejer har haft skilt motor ad, og renoveret med nye lejer osv.

Den gik nøjagtig 40 på speedo, men jeg syntes at den var lidt sløv i optræk. Udst. blev også hurtigt ret varm.

Ejer forklarer, at cylinderen er uden plumb, og han derfor har "skruet den ned i tændningen", for at holde den på den lovlige hastighed.
Er det en plausibel forklaring?

Det skal lige nævnes, at det er den mest tyste Maxi, jeg længe har hørt (ny udst. m. Puch logo), Og der var absolut ingen raslen el. lign. fra motoren.

Jeg har sådan set ingen grund til at mistro sælger, men vil lige høre her, da det der med tændning, platiner osv., er sort snak for mig :)
Det lyder sgu noget underligt. Men et sent tændingstidspunkt kan måske forklare hvorfor udstødningen bliver ualmindeligt varm, idet motoren så brænder mere benzin af ude i udstødningen end den ville med et korrekt tændingstidspunkt, det påvirker også optrækket og evnen til at trække i en negativt retning.

Hastigheden der vises på speedometeret kan du ikke regne med, download i stedet en GPS APP til din telefon, de kan normalt alle vise den korrekte hastighed inden for +/- 1 km.

Hvis det ikke ligefrem er et GDS (Gør Det Selv) tilbud til ingen penge, ville jeg personligt forlange at knallerten blev lavet lovlig og sælger skriver under på dette, hvis min viden er på dit nivo. ;)

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Guffi
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 34
Tilmeldt: 3. april 2021 14:17

Re: Maxi Tændning

Ulæst indlæg af Guffi »

Det er en af de sidste Maxi, der kom til DK. (P1). Alt det trælse med de modeller er OK. Så der skal ikke findes nye dele, men optrækket skal fixes,,,





















8
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1370
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Maxi Tændning

Ulæst indlæg af Landbo »

Dobbelt post.
Senest rettet af Landbo 3. oktober 2023 20:34, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1370
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Maxi Tændning

Ulæst indlæg af Landbo »

Guffi skrev: 3. oktober 2023 19:32 Det er en af de sidste Maxi, der kom til DK. (P1). Alt det trælse med de modeller er OK. Så der skal ikke findes nye dele, men optrækket skal fixes,,,
Jamen så skal du da have optrækket fixet hvis .............

Hvis det er en af de sidste modeller der kom til Danmark er den ikke engang udstyret med en Puch motor, de modeller har absolut ikke her det bedste ry her på egnen. Her er min kilde en tidligere cykel og knallert mekker der solgte dem.

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Maxi Tændning

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Vis eventuelt billeder af delene og indstilling og mål platiner.
Kunne måske tænkes der er noget moderne udstyr på så topfarten rent faktisk kan indstilles.
Brugeravatar
Guffi
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 34
Tilmeldt: 3. april 2021 14:17

Re: Maxi Tændning

Ulæst indlæg af Guffi »

Billede
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3545
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 2.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Maxi Tændning

Ulæst indlæg af Jps »

De sidste Maxi modeller blev lavet i Italien af Piaggio, så vidt jeg husker. Ikke det bedste ry, de har. Jeg mindes noget flækkede cylindre, som et af de værste problemer.
Senest rettet af Jps 3. oktober 2023 22:20, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1370
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Maxi Tændning

Ulæst indlæg af Landbo »

Jps skrev: 3. oktober 2023 22:05 De sidste Maxi modeller blev lavet i Italien af Piaggio, så vidt je4g husker. Ikke det bedste ry, de har. Jeg mindes noget flækkede cylindre, som et af de værste problemer.
Ja, rygtevis var det vist både motor og stel der var noget skrammel.

Hilsen Leif.
Besvar