Gilera Runner dør ved fuld gas.

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
Friborg
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 6
Tilmeldt: 20. september 2023 16:29
Scootere: Gilera Runner sp 50 ac

Gilera Runner dør ved fuld gas.

Ulæst indlæg af Friborg »

Hej med jer.
Jeg/vi har et problem med min bonus søns Gilera Runner SP 50 ac.
Den er næsten standard, ud over at ha fået fjernet begrænsningerne. Men den kan ikke startes uden at få gas, kan ikke stå i tomgang af sig selv og dør ved fuld gas kort tid efter man er begyndt at køre.
Den kan sagtens tage fuld gas fra start og hurtigt optræk, men så snart den "kommer på den store remskive" så begynder den at dø ved fuld gas. Man kan sagtens holde den kørende med 1/2 eller 2/3 gas, hvor den knap har kræfter til at nå topfart. Og det sker uanset om den er varm eller kold.
Vi har forsøgt med størrer hoveddyser, tomgangs dyser, justering af nålen, luftskruen, renset karburator mange gange, tjekket for tilstopninger, tjekket choker, kabler, tændrør, osv.
Jeg kan det grundlæggende knallert-makkeri, men må indrømme at jeg ikke ved hvad der kan være galt.
Håber i kan komme med nogle gode råd.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1370
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Gilera Runner dør ved fuld gas.

Ulæst indlæg af Landbo »

Friborg skrev: 20. september 2023 16:39 Hej med jer.
Jeg/vi har et problem med min bonus søns Gilera Runner SP 50 ac.
Den er næsten standard, ud over at ha fået fjernet begrænsningerne. Men den kan ikke startes uden at få gas, kan ikke stå i tomgang af sig selv og dør ved fuld gas kort tid efter man er begyndt at køre.
Den kan sagtens tage fuld gas fra start og hurtigt optræk, men så snart den "kommer på den store remskive" så begynder den at dø ved fuld gas. Man kan sagtens holde den kørende med 1/2 eller 2/3 gas, hvor den knap har kræfter til at nå topfart. Og det sker uanset om den er varm eller kold.
Vi har forsøgt med størrer hoveddyser, tomgangs dyser, justering af nålen, luftskruen, renset karburator mange gange, tjekket for tilstopninger, tjekket choker, kabler, tændrør, osv.
Jeg kan det grundlæggende knallert-makkeri, men må indrømme at jeg ikke ved hvad der kan være galt.
Håber i kan komme med nogle gode råd.
Det er gætteri herfra men som du beskriver trængslerne, vil mit gæt gå på i har en defekt membran i indsugningen når den ikke kan dysses til at gå ordentlig. En alt for lav svømmerstand i karburatoren kan også give nogle symtomer der minder om dem du beskriver.

Alternativ kan en sådan opførsel også skyldes der er en utæthed i pakningerne mellem karburatoren og krumtaphuset eller en defekt pakdåse/simmerring over krumtapakslens lejer. Den teori kan du selv aflive ved at købe en dåse dieselstart og sprøjte en smule på de nævnte steder med motoren startet, er der en utæthed er du slet ikke i tvivl når æteren rammer en utæthed for så tager motoren omdrejninger i det yweblik dåsen siger pssst.

Held og lykke med fejlfindingen, Leif.
Brugeravatar
Friborg
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 6
Tilmeldt: 20. september 2023 16:29
Scootere: Gilera Runner sp 50 ac

Re: Gilera Runner dør ved fuld gas.

Ulæst indlæg af Friborg »

Mange tak for svaret, Leif.
Jeg har selv tænkt tanken om svømmerstanden, fordi det nemlig lyder som om den tømmer karburatoren for benzin når den gør det. Men lige hvad dén karburator angår, ved jeg ikke lige hvad eller hvordan jeg skal gøre ved det.
Jeg har ikke selv undersøgt membranen, det gjorde knægten. Men jeg tænker at jeg nok selv lige må besigtige den og diverse pakninger fra karburator og ned i motoren.
Vi har forsøgt lidt med æter hist og her omkring karburatoren, men ikke ned omkring krumtap og cylinder. Så det vil jeg lige forsøge mig med i morgen.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Gilera Runner dør ved fuld gas.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Du kunne prøve at rense karburatoren grundigt og tjekke med luft/lys at der er hul igennem alle steder.
Og bruge standardstørrelse hoveddyse eller hvad end den har som ubegrænset og og indstille luftskrue til standard hvad end det er og sætte klipsen på nålen til standard hvad end det er.
Og så tjek at det holder tæt der hvor karburatoren er monteret. Indsugningsstuds, luftfilterkanal, o-ringe så der ikke kommer falsk luft ind.

Hvis der er problemer ved tomgang så er det måske ved tomgangsdysen/luftskruen problemet er.
Hvis der er problemer ved fuld gas så er det måske ved hoveddysen problemet er.

Du kunne også prøve af afmontere stikket til automatchokeren og se om det er det samme eller om der er forskel.
Brugeravatar
Friborg
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 6
Tilmeldt: 20. september 2023 16:29
Scootere: Gilera Runner sp 50 ac

Re: Gilera Runner dør ved fuld gas.

Ulæst indlæg af Friborg »

Jeg har allerede forsøgt at "gendanne til standard" med originale dyser og indstillinger af karburator, men det ændrede kun på ydeevnen (som det nu engang skal). Problemerne var uændret.
Nye pakninger i karburator, ny studs og pakning, tændrør, original luftfilter, power luftfilter, forskellige størrelser dyser, omhyggelig rensning og gennemgang af karburator, prøvet alle indstillinger af nålen, med og uden autochoker tilsluttet.
Uanset hvad vi har forsøgt indtil videre, er problemet stadig det samme. Den kan kun starte hvis den får lidt gas og kan kun holdes i gang ved at få gas. den kan sagtens holdes nede i lave omdrejninger, som i tomgang, men slipper vi gashåndtaget går den ud.

Den starter nemt ved at træde 1-3 gange på kickstarteren, men kun hvis den får lidt gas mens man træder! Og så kan den nemt og hurtigt komme op i fulde omdrejninger i nogle få sekunder, før det lyder som om den ikke får benzin nok og taber omdrejninger. Medmindre man finder "the sweet spot" på gashåndtaget, hvor den kan holde omdrejningerne, men måske kun 2/3 dele af hvad den lagde fra land med. :think:
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Gilera Runner dør ved fuld gas.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Havde du choker og tomgangsdyse osv. af og lyste/blæste ind gennem alle de små huller/gange?
Du kan også sætte et kort stykke benzinslange ind mod et hul og se om du kan puste gennem for at få en ide om der er hul igennem.
Hvis du har en kompressor kan du prøve at blæste huller/gange med den.

Så er der tomgangsskruen du kan prøve.

Der er vist nogen der sprøjter noget på omkring indsugningsstudsen osv. for at finde ud af om der bliver suget falsk luft ind. Så stiger motoren vist i omdrejninger hvis det er utæt. Måske det hed dieselstart men har ikke erfaring med det. Måske der er nogen andre der ved mere om det.
Hvis der sidder vakuumslange på indsugningsstudsen så tjek at den sidder tæt og studsen ikke sidder løs. Eventuelt skær lidt af slangens ender hvis den er lang nok til det.
Brugeravatar
Friborg
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 6
Tilmeldt: 20. september 2023 16:29
Scootere: Gilera Runner sp 50 ac

Re: Gilera Runner dør ved fuld gas.

Ulæst indlæg af Friborg »

Jeg har haft hele karburatoren skruet fra hinanden, blæst alle dele rene med kompressor og været meget omhyggelig da jeg samlede det hele igen. -Men uden effekt. :think:
Jeg har også lige forsøgt at over sprøjte karburator, studs og cylinder med "diesel start" eller æter, hvad folk nu vil kalde det. Men der var ikke nogen tegn på utætheder hvor jeg sprøjtede. Jeg mangler dog stadig at få sprøjtet ved krumtappen, for at tjekke pakdåser/simmerringe for utætheder.

Alle slanger og ledninger er tjekket, gjort rene og sat fast.
Tomgangs skruen har ingen effekt, uanset om den bliver skruet helt ind eller ej og man skal stadig holde liv i motoren med gashåndtaget.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Gilera Runner dør ved fuld gas.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Måske du kunne tjekke svømmerhøjden og nåleventilens spids.

Og prøv og tjek fejlfindingsskema i servicemanualen.
https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... gilera.php

Hvis i har mulighed for det så kunne i prøve med en karburator fra et andet køretøj af samme type som i ved virker hvis i måske er heldige at kende en med samme model som i må prøve.
Brugeravatar
Friborg
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 6
Tilmeldt: 20. september 2023 16:29
Scootere: Gilera Runner sp 50 ac

Re: Gilera Runner dør ved fuld gas.

Ulæst indlæg af Friborg »

Jeg har tjekket svømmerhøjden og nåleventilen, og har skam også svømmeren som på listen over mulige årsager til problemerne, selvom højden så fin ud. Og nåleventilens spids så ud som ny.

Jeg har skam haft tænkt tanken om at prøve med en anden karburator, men kender umiddelbart ikke nogen som kører med samme model karburator, som vi lige kan prøve med.
Servicemanualen læste jeg igennem i aftes, men det blev jeg ikke klogere af. Der står cirka det samme som vi allerede har prøvet og hvad i også har skrevet af forslag. 🤔🤷‍♂️
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Gilera Runner dør ved fuld gas.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Har du prøvet det med at tage stikket fra til den automatiske choker. Hvis den ellers har automatisk choker.
Og så prøve at køre nogle dage uden strøm til chokeren og se om det er præcist det samme eller om der f.eks. er forskel når motoren er varm.
Er det originale luftfilter nyt eller originalt og brugt?
Ikke sikkert det hjælper noget men i kunne da prøve at rense det for at prøve et eller andet. Eller købe et nyt filter.
Sikker karburatoren i samme vinkel som originalt eller er der f.eks. sat en anden indsugningsstuds på så karburatoren kommer til at sidde i en anden vinkel?
Besvar