Alkylatbenzin

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
Kymco50
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 3
Tilmeldt: 15. juli 2023 09:15
Scootere: Kymco 50 super 8

Alkylatbenzin

Ulæst indlæg af Kymco50 »

Er der forskel på at køre på Alkylatbenzin og alm. 95 benzin. Synes ikke den trækker så godt på Alkylatbenzin. Skal jeg stoppe med at køre på Alkylatbenzin?
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1368
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Alkylatbenzin

Ulæst indlæg af Landbo »

Kymco50 skrev: 20. september 2023 11:15 Er der forskel på at køre på Alkylatbenzin og alm. 95 benzin. Synes ikke den trækker så godt på Alkylatbenzin. Skal jeg stoppe med at køre på Alkylatbenzin?
Det kommer an på hvad brændværdien er på den hundedyre Alkylatbenzin du hælder i tanken. Brændværdien kan du finde i databladet på dine dyre dråber.

Jeg har hørt nogle skovarbejdere snakke om, der knap sker så meget når højre pegefinger aktiveres i skæremode og der er Alkylatbenzin i tanken. Der snakkes også om deres "skovbenzin" har det med at ville afsætte mere koks i forbrændingskammeret på deres motor.

Personligt har jeg aldrig brugt det til mine motorsave og småmotorer, da fornemmelse siger mig at fabrikanter og distribuører vil grine af mig hele den lange vej til banken, med pengene mine i lommen. :mrgreen:

Hilsen Leif.
Senest rettet af Landbo 21. september 2023 11:41, rettet i alt 2 gange.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Alkylatbenzin

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Jeg ved ikke hvad alkylatbenzin er men prøv at link til det du bruger så vi kan læse om det.

Hvis jeg lige hurtigt søger efter det så er der noget til 2 takt og noget andet til 4 takt.

Ved den til 2 takt står følgende.
Må ikke blandes med almindelig benzin eller anvendes i motorer til alm. benzin f.eks. oktan 95 motorer
Brugeravatar
Kymco50
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 3
Tilmeldt: 15. juli 2023 09:15
Scootere: Kymco 50 super 8

Re: Alkylatbenzin

Ulæst indlæg af Kymco50 »

Anvendes til Kymco super 8 4 takt.

Alkylatbenzin også kaldet "miljøbenzin". Skulle give en renere forbrænding:

Citat.

Alkylatbenzin er et effektivt brændstof til forskellige typer af firetaktsmotorer.
Aspen 4 alkylatbenzin er udviklet i tæt samarbejde med professionelle brugere for at give mindst mulig miljøpåvirkning og et betydeligt bedre arbejdsmiljø.

Aspen 4 alkylatbenzin er en renere benzin, som stort set ikke indeholder skadelige komponenter som benzen, toluen, olefiner m.m. Dermed mindskes miljøpåvirkningen og sundhedsrisikoen for brugeren. Desuden holdes motoren renere indvendig, hvilket resulterer i en effektivere og mere jævn drift, samt øget levetid for din maskine.

https://blmotorservice.dk/milj%C3%B8ben ... liter.html
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Alkylatbenzin

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Du kunne prøve lidt mere videnskabeligt at tømme benzintank og karburator og skifte frem og tilbage mellem de to slags benzin og se om du oplever en forskel ved at gøre det nogle gange.

Så kunne du prøve at skrive til producenten og oplyse at du har den scooter med 4 motor og karburator og oliesump eller hvad du nu har og skrive om dine oplever og se om de ved noget.

Og så finde data på det andet benzin du bruger og sammenligne.

https://www.aspen.dk/451d37/siteassets/ ... 023-03.pdf
Besvar