VGA Explora styr slået skævt

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
BjarkeM
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 4
Tilmeldt: 4. september 2023 18:41
Scootere: VGA Explora

VGA Explora styr slået skævt

Ulæst indlæg af BjarkeM »

Hej
Styret på min søns VGA Explora 2017 er slået skævt. Vi har prøvet at åbne den for at se om vi kan finde ud af hvordan vi retter det.
Er det (1) eller (2) på billedet jeg skal løsne for at rette styret op? Eller er det noget helt andet jeg skal gøre?
Jeg er ret noob mht knallerter, så hvis der er noget jeg skal være særligt opmærksom på, så er jeg meget modtagelig for gode råd :thumbup:
Billede
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: VGA Explora styr slået skævt

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hvad betyder slået skævt?
Det lyder som om det er selve metalrøret i styret der er bukket skævt.
Altså der hvor man holder hænderne.
Hvis det er det så kan det bøjes tilbage.
Måske det letteste er f.eks. at sidde/ligge på sædet og så skubbe med en fod på håndtaget hvis det ellers er den korrekt vej. Styrlåsen skal være fra så ikke det går ud over den.
Måske køre forhjulet ind et sted sådan det er låst fast så styret ikke kan drejes.
Måske tage håndtagene af og så stikke et metalrør ind i styret indvendigt eller udvendigt. så har du en lang stang at bøje med og den viser måske bedre hvor skævt styret er.

Hvis man tog hele styret af og satte det i en skruetvinge og have et andet styr at sammenligne med så kunne man sikkert gøre det endnu præcist.

Eller købe et nyt styr.
T. Hansen vil have 499,- for det.
Selv styret er let nok at skifte men det tager en del tid at flytte alle tingene der sidder på styret.

Tror ikke umiddelbart det er pga. 1 og 2 når du skriver det er slået skævt.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1369
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: VGA Explora styr slået skævt

Ulæst indlæg af Landbo »

BjarkeM skrev: 4. september 2023 19:22 Hej
Styret på min søns VGA Explora 2017 er slået skævt. Vi har prøvet at åbne den for at se om vi kan finde ud af hvordan vi retter det.
Er det (1) eller (2) på billedet jeg skal løsne for at rette styret op? Eller er det noget helt andet jeg skal gøre?
Jeg er ret noob mht knallerter, så hvis der er noget jeg skal være særligt opmærksom på, så er jeg meget modtagelig for gode råd :thumbup:
Billede
Undskyld jeg spørger dumt, men er det ikke røret på gaffelbroen der er bøjet hvor det går gennem kronrøret ?

Måske det ville være nemmere hvis du fortæller hvad sønnike har lavet for at "styret" er blevet gjort skævt.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
BjarkeM
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 4
Tilmeldt: 4. september 2023 18:41
Scootere: VGA Explora

Re: VGA Explora styr slået skævt

Ulæst indlæg af BjarkeM »

Tak for input begge.
Han har ramt ind i siden på en kørende bil. Jeg tror ikke umiddelbart, at det er "ratstammen", der er bøjet.
Det hele ser ud til at fungerer fint. Hjulet peger bare ikke helt ligeud, når styret står lige.
Det ser ud ligesom når man ikke får justeret styret helt rigtigt på en cykel og man skal dreje styret lidt for at køre ligeud.
Jeg har løsnet den øverste (1) bolt, men ikke skruet den helt ud. Så sidder styret løst, men kan ikke drejes. Jeg vil tror, at bolten bare går gennem et hul i det øverste rør og sørger for at styret ikke kan "trækkes op".
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1369
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: VGA Explora styr slået skævt

Ulæst indlæg af Landbo »

BjarkeM skrev: 4. september 2023 20:55 Tak for input begge.
Han har ramt ind i siden på en kørende bil. Jeg tror ikke umiddelbart, at det er "ratstammen", der er bøjet.
Det hele ser ud til at fungerer fint. Hjulet peger bare ikke helt ligeud, når styret står lige.
Det ser ud ligesom når man ikke får justeret styret helt rigtigt på en cykel og man skal dreje styret lidt for at køre ligeud.
Jeg har løsnet den øverste (1) bolt, men ikke skruet den helt ud. Så sidder styret løst, men kan ikke drejes. Jeg vil tror, at bolten bare går gennem et hul i det øverste rør og sørger for at styret ikke kan "trækkes op".
Har sønnikke prøvet at skubbe rundt på en bil med scooteren, kan du være ret sikker på at mindst gaffelbroen og sikkert også forgaffelbenene har taget skade og ikke styret.

https://www.thansen.dk/scooter-mc/scoot ... -422915920
https://www.thansen.dk/scooter-mc/scoot ... -422909986
https://www.thansen.dk/scooter-mc/scoot ... -422908720

Men hvor meget hver enkelt af delene er blevet skæve, kan du kun finde ud af ved og fjerne skjoldet over forgaflen samt forskærmen. Desværre er det typisk ikke muligt og rette de omtalte ting op igen når de først er blevet skæve. :(

Hilsen Leif.
Brugeravatar
BjarkeM
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 4
Tilmeldt: 4. september 2023 18:41
Scootere: VGA Explora

Re: VGA Explora styr slået skævt

Ulæst indlæg af BjarkeM »

Tak for svar og links Leif. Det lyder som en halvdyr eller stor opgave at få det fixet. Vi må finde ud af hvad vi stiller op med det.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1369
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: VGA Explora styr slået skævt

Ulæst indlæg af Landbo »

BjarkeM skrev: 5. september 2023 16:11 Tak for svar og links Leif. Det lyder som en halvdyr eller stor opgave at få det fixet. Vi må finde ud af hvad vi stiller op med det.
Det kan hurtigt løbe op, dog der er ingen der siger at alle tre dele er øg. Har man lyst til og rode, vil det vil sikkert kunne betale sig og købe et vrag af samme slags og tage stumperne derfra, så kan man så gemme de overskydende gode dele og køre stellet på dumpen. Man skal så lige sikre sig at vraget ikke lider af samme traume som sønnikes scooter.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
BjarkeM
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 4
Tilmeldt: 4. september 2023 18:41
Scootere: VGA Explora

Re: VGA Explora styr slået skævt

Ulæst indlæg af BjarkeM »

Tak for tippet Leif 👍
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1369
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: VGA Explora styr slået skævt

Ulæst indlæg af Landbo »

BjarkeM skrev: 6. september 2023 08:15 Tak for tippet Leif 👍
Så lige der er to gaffelben til salg i DBA til en halv hund af stykket, såå ...................

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: VGA Explora styr slået skævt

Ulæst indlæg af scootergrisen »

I kan eventuelt tage præcist det samme billede som her.
Og så kan vi lægge billederne oven på hinanden og se hvor det er skævt.
Hvis i vil gøre det så sørg for at det er så præcist det samme som dette billede fra T. Hansen for bedst at kunne sammenligne.
Det er mere end én VGA Explora model så skriv eventuelt hvilken i har hvis i vil prøve det så kan jeg finde det rette billede.
Vedhæftede filer
VGA_Explora_4T_EURO4_5.jpg
Besvar