PGO Dr. Big El prob.

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
Dr.Bee
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 13
Tilmeldt: 12. august 2023 23:29
Scootere: PGO Dr. Big

Puch Maxi

PGO Dr. Big El prob.

Ulæst indlæg af Dr.Bee »

Hej...

Nogle der kan sige mig hvor starter relæ er på en dr big jeg kan ikke finde det? Har ledt omkring sædet

Jeg har også problemer med blinklys og horn virker ikke 100 har skiftet spændingrelæ blinklys relæ hva kan det ellers være?
Brugeravatar
Cis
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 165
Tilmeldt: 4. januar 2022 00:13

Re: PGO Dr. Big El prob.

Ulæst indlæg af Cis »

Er det denne model, så bliver det vist hvor relæ´et sidder...

https://www.youtube.com/watch?v=7FJTXNIMhI0
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: PGO Dr. Big El prob.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Du kan følge de tykke ledninger fra startermotoren for at finde starterrelæet.
Du kan prøve at beskrive de problemer du oplever.
Brugeravatar
Dr.Bee
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 13
Tilmeldt: 12. august 2023 23:29
Scootere: PGO Dr. Big

Puch Maxi

Re: PGO Dr. Big El prob.

Ulæst indlæg af Dr.Bee »

Den kan ikke starte ved at trykke på knappen så har købt nyt start relæ og kan ikke finde hvor det er placeret på scooter har prøvet at følge ledninger men de er tapet sammen med andre ledninger så svært at følge....
Fandt et stik men kan ikke få det til at passe i relæet ledninger i stikket har farve Rød og Sort tyk ledning men der er 4 ben i relæet og kun to i stikket så der er noget der mangler....? (Se billed)

Blink lys virker ikke har skiftet spænding relæ og blinklys relæ uden held... har overvejet om det er i håndtag der er prob?

Hornet virker meget lidt og når man køre virker det ikke? Kan være det skal skiftes
Når jeg trykker på horn knappen i tomgang køre omdrejning viser i bund så der er noget der driller...

Tak for svarene ind til videre!
Vedhæftede filer
20230812_171028.jpg
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: PGO Dr. Big El prob.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Sæt multimeter til batteriet.
Mål batteriets spænding mens motoren er slukket.
Start motoren og giv lidt gas og mål hvad spændingen stiger til.

Når du bruger startermotoren skal en af bremsekontakterne være aktiveret. Det kan du teste ved at kigge på om bremselyset tænder bag på når du holde ind på bremsegrebene.
Starterrelæet sidder måske helt yderst på højre side under højre sideskjold ved sædeboksen.
Så lyt der og hold et bremsegreb inde og tryk og slip startknappen flere gange.
Så skulle du gerne kunne høre starterrelæet sige KLIK-KLIK.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1369
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: PGO Dr. Big El prob.

Ulæst indlæg af Landbo »

Dr.Bee skrev: 12. august 2023 23:35 Hej...

Nogle der kan sige mig hvor starter relæ er på en dr big jeg kan ikke finde det? Har ledt omkring sædet

Jeg har også problemer med blinklys og horn virker ikke 100 har skiftet spændingrelæ blinklys relæ hva kan det ellers være?
Som oplyst fra anden side følger du den tykke ledning fra starteren. Husker jeg ikke rent galt vil du finde startrelæet nede under klappen i trinbrættet sammen med batteriet.

Det er meget normalt et horn stopper med at virke efter nogle år. Kan du måle 12 Volt over terminalerne på hornet med horn kontakten aktiveret kan du prøve at justere på justerskruen der er på bagsiden af hornet og se om det kan bringe lidt liv i kalorius. Lykkes det ikke er der kun at bytte til et nyt. Er der derimod ikke 12V over terminalerne har du en fejl i ledningsnettet hvor det normalt er en stikforbindelse der driller eller en ledning der har været i klemme. Der er selvf. også mulighed for en fejl i hornkontakten.

Fejl i blinklys skyldes normalt ledning/stik/kontakt-fejl som du må finde manuelt.

Køber du sådan en her er du godt hjulpet: https://www.thansen.dk/scooter-mc/vaerk ... 387911266/

Med prøvelampens dillenæb på stel kan du lynhurtigt konstaterer om der er spænding på en ledning.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Dr.Bee
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 13
Tilmeldt: 12. august 2023 23:29
Scootere: PGO Dr. Big

Puch Maxi

Re: PGO Dr. Big El prob.

Ulæst indlæg af Dr.Bee »

Landbo skrev: 13. august 2023 10:57
Dr.Bee skrev: 12. august 2023 23:35 Hej...

Nogle der kan sige mig hvor starter relæ er på en dr big jeg kan ikke finde det? Har ledt omkring sædet

Jeg har også problemer med blinklys og horn virker ikke 100 har skiftet spændingrelæ blinklys relæ hva kan det ellers være?
Som oplyst fra anden side følger du den tykke ledning fra starteren. Husker jeg ikke rent galt vil du finde startrelæet nede under klappen i trinbrættet sammen med batteriet.

Det er meget normalt et horn stopper med at virke efter nogle år. Kan du måle 12 Volt over terminalerne på hornet med horn kontakten aktiveret kan du prøve at justere på justerskruen der er på bagsiden af hornet og se om det kan bringe lidt liv i kalorius. Lykkes det ikke er der kun at bytte til et nyt. Er der derimod ikke 12V over terminalerne har du en fejl i ledningsnettet hvor det normalt er en stikforbindelse der driller eller en ledning der har været i klemme. Der er selvf. også mulighed for en fejl i hornkontakten.

Fejl i blinklys skyldes normalt ledning/stik/kontakt-fejl som du må finde manuelt.

Køber du sådan en her er du godt hjulpet: https://www.thansen.dk/scooter-mc/vaerk ... 387911266/

Med prøvelampens dillenæb på stel kan du lynhurtigt konstaterer om der er spænding på en ledning.

Hilsen Leif.

Tak for svaret virkelig god hjælp så har jeg lidt at starte med :thumbup:
Brugeravatar
Dr.Bee
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 13
Tilmeldt: 12. august 2023 23:29
Scootere: PGO Dr. Big

Puch Maxi

Re: PGO Dr. Big El prob.

Ulæst indlæg af Dr.Bee »

scootergrisen skrev: 13. august 2023 10:34 Sæt multimeter til batteriet.
Mål batteriets spænding mens motoren er slukket.
Start motoren og giv lidt gas og mål hvad spændingen stiger til.

Når du bruger startermotoren skal en af bremsekontakterne være aktiveret. Det kan du teste ved at kigge på om bremselyset tænder bag på når du holde ind på bremsegrebene.
Starterrelæet sidder måske helt yderst på højre side under højre sideskjold ved sædeboksen.
Så lyt der og hold et bremsegreb inde og tryk og slip startknappen flere gange.
Så skulle du gerne kunne høre starterrelæet sige KLIK-KLIK.

Mange tak for svaret
Brugeravatar
Dr.Bee
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 13
Tilmeldt: 12. august 2023 23:29
Scootere: PGO Dr. Big

Puch Maxi

Re: PGO Dr. Big El prob.

Ulæst indlæg af Dr.Bee »

Mange tak for hjælpen alle sammen det er en meget stor hjælp for mig
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1369
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: PGO Dr. Big El prob.

Ulæst indlæg af Landbo »

Dr.Bee skrev: 14. august 2023 17:43
Tak for svaret virkelig god hjælp så har jeg lidt at starte med :thumbup:
:thumbup: Tak, håber du får held med fejlfindingen ellers ved du jo hvor ............... , Leif. ;)
Besvar