Kymco super 8 - vario - koblingsproblem

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
Kymco50
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 3
Tilmeldt: 15. juli 2023 09:15
Scootere: Kymco 50 super 8

Kymco super 8 - vario - koblingsproblem

Ulæst indlæg af Kymco50 »

Hej. Efter at have skiftet drivremmen, er det som om, at scooteren ikke "skifter gear". Den kører med den samme (vario) uden at der tilsyneladende skifter, eller flytter sig på varioen. Det resulterer i, at den ikke trækker særlig godt op af bakker. Når det går lige ud, eller ned af bakke, kører den fantastiks. Har læst at det måske er fjederen der er slap. Kan det evt være monteret forkert. Jeg har passet meget på, at jeg fik det samlet rigtigt igen. Men kan der være noget der er forkert? På forhånd tak.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1368
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Kymco super 8 - vario - koblingsproblem

Ulæst indlæg af Landbo »

Kymco50 skrev: 15. juli 2023 09:34 Hej. Efter at have skiftet drivremmen, er det som om, at scooteren ikke "skifter gear". Den kører med den samme (vario) uden at der tilsyneladende skifter, eller flytter sig på varioen. Det resulterer i, at den ikke trækker særlig godt op af bakker. Når det går lige ud, eller ned af bakke, kører den fantastiks. Har læst at det måske er fjederen der er slap. Kan det evt være monteret forkert. Jeg har passet meget på, at jeg fik det samlet rigtigt igen. Men kan der være noget der er forkert? På forhånd tak.
Ja den kører i høj "gear" hele tiden.

For at spare lange forklaringer om hvad der kan være gået galt, er det nok nemmest hvis du fortæller hvilken del af transmissionen har du skilt af for at sætte den nye rem på ?

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Kymco super 8 - vario - koblingsproblem

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Det er ikke nødvendigt at gøre afmontere noget ved bagerste remskiver/koblingen for at skifte kilerem.
Hvis du vil have kileremmen mere slap så kan du klemme ned på kileremmen.
Eller holde håndfladerne på koblingsklokken og klemme med fingrene på yderste remskive så kileremmen kan komme lidt længere ind.

Tjek at størrelsen på kileremmen er korrekt. Sammenlign med original.
Har du skiftet andre dele?
F.eks. sat tungere ruller i?
Anden fjeder?

Du kan køre motoren med variatordækslet taget af og noget til at holder starterdrevet for at se om variatoren virker som den skal når du kører motoren op og ned i omdrejninger.

Når den kører i tomgang og motoren er stoppet så skulle kileremmen jo gerne ende cirka yderste mellem de bagerste remskiver.
Den stor fjeder bliver vel ikke bare sådan lige slap men den kunne måske være knækket.

Eventuelt tag billeder når du skiller det ad igen.
Brugeravatar
Cis
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 165
Tilmeldt: 4. januar 2022 00:13

Re: Kymco super 8 - vario - koblingsproblem

Ulæst indlæg af Cis »

Her kan du se hvordan systemet virker..

https://www.youtube.com/watch?v=9cKbzUgFdS0
Besvar