PGO comet starter ikke

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1369
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: PGO comet starter ikke

Ulæst indlæg af Landbo »

Simon13 skrev: 2. juli 2023 20:31
Efter hundrede år har vi endelig en knallert der kører igen. Vi blev desværre nødt til at skifte hele motoren for at få den til at køre.

Nu har vi så problemet at den ikke kører lovligt. Jeg satte skiven i da den manglede, men den kan desværre stadig køre 45 km/t på lige strækning og 50 km/t ned ad bakke.

Har du nogen ide om hvad vi kan gøre for at køre lovligt?

Hilsen Simon.
Det synes og være en drastisk løsning, når man skulle tro det vil være nok og skifte selve pladen med lysspolerne, der også bestemmer tændingstidspunktet.

Ja ok med farten, er den målt med en GPS app på telefonen eller speedometeret ?

Begrænserskivens tykkelse bestemmer hvor høj gearingen kan blive. Jo tykkere, jo lavere bliver max gearing. Jeg ved der er solgt en hel del opgearing sæt til bagtøjet på PGO'er, måske sidder der nogle uoriginale tandhjul der også ?

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Simon13
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 9
Tilmeldt: 12. maj 2023 17:55
Scootere: PGO comet

Re: PGO comet starter ikke

Ulæst indlæg af Simon13 »

Landbo skrev: 2. juli 2023 21:40
Simon13 skrev: 2. juli 2023 20:31
Efter hundrede år har vi endelig en knallert der kører igen. Vi blev desværre nødt til at skifte hele motoren for at få den til at køre.

Nu har vi så problemet at den ikke kører lovligt. Jeg satte skiven i da den manglede, men den kan desværre stadig køre 45 km/t på lige strækning og 50 km/t ned ad bakke.

Har du nogen ide om hvad vi kan gøre for at køre lovligt?

Hilsen Simon.
Det synes og være en drastisk løsning, når man skulle tro det vil være nok og skifte selve pladen med lysspolerne, der også bestemmer tændingstidspunktet.

Ja ok med farten, er den målt med en GPS app på telefonen eller speedometeret ?

Begrænserskivens tykkelse bestemmer hvor høj gearingen kan blive. Jo tykkere, jo lavere bliver max gearing. Jeg ved der er solgt en hel del opgearing sæt til bagtøjet på PGO'er, måske sidder der nogle uoriginale tandhjul der også ?

Hilsen Leif.
Den plade har vi også prøvet at skifte man det hjalp ikke noget.

Hastigheden er målt med gps. Jeg fandt ud af at der sad et ulovligt cdi modul på knallert så det er blevet skiftet til lovligt. Dog kan den stadig komme over 40 km/t.

Hvordan kommer jeg ind til gearene og tandhjulene?

Kan det måske være trakten som er blevet pillet?

Hilsen Simon
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1369
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: PGO comet starter ikke

Ulæst indlæg af Landbo »

Simon13 skrev: 7. juli 2023 21:06
Den plade har vi også prøvet at skifte man det hjalp ikke noget.

Hastigheden er målt med gps. Jeg fandt ud af at der sad et ulovligt cdi modul på knallert så det er blevet skiftet til lovligt. Dog kan den stadig komme over 40 km/t.

Hvordan kommer jeg ind til gearene og tandhjulene?

Kan det måske være trakten som er blevet pillet?

Hilsen Simon
Ja ok med skifteriet på den gamle motor.

Den eneste måde man kan måle hastigheden nogenlunde præcist (+/- 1 km/t) er med en GPS, et spedometer viser som vinden blæser.

Tandhjulene sidder inde under bagerste remskive og kobling, som du skal have pillet af. Jeg kender dog ikke hvad gearings forholdet burde være på din Comet, som det nok vil være smart at kende og kontrollere, inden der atomiseres og muldvarpen hives frem i lyset. En anden måde du kan "pille" ved gearingsforholdet på er og sætte en lidt tykkere begrænserskive ind i forreste remskive/variator, så den ikke kan "åbne" så meget. Måske begrænserskiven helt mangler i dit forreste remhjul ?

Er ikke klar over hvad det er for en del du kalder "en tragt".

Hilsen Leif.
Senest rettet af Landbo 8. juli 2023 12:25, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1369
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: PGO comet starter ikke

Ulæst indlæg af Landbo »

Åh, tragt. :oops: Ja den manglende tragt vil uden tvivl bidrage til at hæve farten hvis motoren ellers er dysset korrekt. Jeg kan se den fås med både 7,5 og 9,5 mm lysning.

http://www.scooter-dele.dk/webshop/pgo/comet/indsugning

Udvalget af begrænserskiver i forskellige tykkelser er også overdådigt.

http://www.scooter-dele.dk/webshop/pgo/comet/variator

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Simon13
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 9
Tilmeldt: 12. maj 2023 17:55
Scootere: PGO comet

Re: PGO comet starter ikke

Ulæst indlæg af Simon13 »

Landbo skrev: 8. juli 2023 12:23 Åh, tragt. :oops: Ja den manglende tragt vil uden tvivl bidrage til at hæve farten hvis motoren ellers er dysset korrekt. Jeg kan se den fås med både 7,5 og 9,5 mm lysning.

http://www.scooter-dele.dk/webshop/pgo/comet/indsugning

Udvalget af begrænserskiver i forskellige tykkelser er også overdådigt.

http://www.scooter-dele.dk/webshop/pgo/comet/variator

Hilsen Leif.
Hej igen.
Efter noget tid har jeg endelig en knallert som er lovlig og kører dejligt. Nu er jeg så gået igang med at gøre den lidt mere lækker. Jeg er begyndt at kigge lidt på at forbedre den. Har du nogen ide om hvad jeg kan gøre for at få det meste ud af motoren (Altså optræk og andet) uden at hæve farten, da jeg stadig skal køre "lovligt"?

Hilsen Simon.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1369
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: PGO comet starter ikke

Ulæst indlæg af Landbo »

Simon13 skrev: 4. august 2023 18:46
Landbo skrev: 8. juli 2023 12:23 Åh, tragt. :oops: Ja den manglende tragt vil uden tvivl bidrage til at hæve farten hvis motoren ellers er dysset korrekt. Jeg kan se den fås med både 7,5 og 9,5 mm lysning.

http://www.scooter-dele.dk/webshop/pgo/comet/indsugning

Udvalget af begrænserskiver i forskellige tykkelser er også overdådigt.

http://www.scooter-dele.dk/webshop/pgo/comet/variator

Hilsen Leif.
Hej igen.
Efter noget tid har jeg endelig en knallert som er lovlig og kører dejligt. Nu er jeg så gået igang med at gøre den lidt mere lækker. Jeg er begyndt at kigge lidt på at forbedre den. Har du nogen ide om hvad jeg kan gøre for at få det meste ud af motoren (Altså optræk og andet) uden at hæve farten, da jeg stadig skal køre "lovligt"?

Hilsen Simon.
Der er nok kun at lege med fjederen ude ved koblingen og rullernes vægt, hvis det skal være "lovligt". Der vil jeg foreslå du bruger den vægt på rullerne og den fjeder som knallerten er født med som et udgangspunkt.

Hilsen Leif.
Besvar