45 scooter på cykelsti

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1370
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: 45 scooter på cykelsti

Ulæst indlæg af Landbo »

GYS skrev: 10. august 2023 02:27 Jeg er blevet stoppet 3 gange på stor knallert hvor den er testet på rullefelt. Den første gang, kunne den køre 70. Det fik jeg en bøde og en anmærkning på, svarende i dag til et klip i kørekortet. Den skulle ikke i synshallen, måske fordi den var typegodkendt. I dag er man gået over til syn i stedet for typegodkendelser, så det kan ske de vil skulle synes i dag.

De andre gange, har den været under 58 km/t. Det giver ingen bøde, eller klip i kørekortet, og jeg fik lov at køre videre.

På en knallert 45 må den køre + 20%, dvs. når du køber den, må den køre op til 54 km/t. Dertil regnes lidt usikkerhed på rullefeltet, på 3 km/t. Det vil sige 57 km/t. Og politiet smider det sidste væk af cifrene, så det bliver 57,9 km/t.

En knallert 45, skal kunne køre over 57,9 km/t på rullefelt, før den betragtes for at være tunet.

Op til ca. 63 km/t der måles på rullefeltet, får du ikke klip i kørekortet. Husker ikke om det er 62,9 km/t eller 63,9 km/t. Men du får en bøde, fordi den er tunet.

Kører du under 57,9 km/t får du derfor kun en hastighedsbøde, og du får ingen klip i kørekortet.

Kører du 58 km/t eller derover får du hastighedsbøde plus klip i kørekortet. Og du kan få klip i kørekortet fordi den er tunet (ved over 63 km/t). Altså to klip og to bøder.

En knallert 45 bør derfor justeres så den ikke kan køre over 57,9 km/t. Ellers kan det koste bøder samt klip.

Man skal være opmærksom på, at hvis der er hastighedsbegrænsning til under 45 km/t, så vil grænsen for fartbøder være mindre.

Det er ret sjældent at det er det - men, det er vigtigt at nedsætte hastigheden, hvis der er hastighedsbegrænsning, og det vil også være uforsvarligt at ikke gøre det. Er der en hastighedsbegrænsning til under 45 km/t, er der helt sikkert en god grund.

Ifølge de nye love, må nye knallerter kun kunne køre 10% for hurtigt. Så vidt jeg ved gælder 20% + 3 km/t for alle knallerter, da de her ikke skældner om den er ny eller gammel. Min knallert var før 10% blev indført, så den kunne køre optil 20% for hurtigt, når man købte dem.

https://sikkertrafik.dk/rad-og-viden/kn ... anktioner/ skriver de følgende:
Hvis politiet konstaterer, at knallerten er ulovlig:
Første gang: Bøde + de ulovlige dele bliver konfiskeret
Anden gang: Betinget frakendelse af kørekortet (alle kategorier) + bøde + knallerten bliver konfiskeret.
Hvis knallerten bliver målt på et rullefelt til at kunne køre 60-63 km/t:
Du får en bøde.
Hvis knallerten kan køre 64 km/t eller mere:
Første gang: Bøde
Anden gang: Betinget frakendelse af kørekortet (alle kategorier) + bøde
Tredje gang: Ubetinget frakendelse af kørekortet (alle kategorier) + bøde.

Her skrives, at man får en bøde hvis den kan køre op til 60-63 km/t, og at man skal over 64 km/t før man får klip.

Jeg ved ikke, om man har lempet reglerne for tuning, men førhen har 58 km/t været grænsen på rullemarie.

Du skal forvente det giver klip at køre over 58 km/t (pga hastighed), så ens knallert bør ikke kunne køre over 57,9 km/t!

Reglerne ses også her:
https://koerekort-guiden.dk/knallert-45-boeder/

Det er korrekt, at politiet godt kan kræve din knallert tages til undersøgelse, hvis de ikke har en rullemarie at teste på, og her kan de være mere kritiske. Sker det, skyldes det sandsynligvis, du både har kørt for hurtigt, og uforsvarligt.

Under alle omstændigheder, er vigtigt at aldrig køre 58 km/t eller derover! Heller ikke ned ad bakke.

Når jeg er blevet stoppet, og spurgt om hvor hurtig den kan køre, plejer jeg at sige op til ca. 54 km/t, selvom den kan køre lidt hurtigere (min kører op til ca. 56,9 km/t). De 54 km/t er indenfor de 20%, som gælder som max for min knallert 45. Og jeg har altid fået lov at køre videre uden bøde.

Hvis knallerten justeres, så den kan køre op til ca. 55 km/t (54,9 km/t max), vil du normalt ikke få bøde for tuning, og hastighedsbøder giver ingen klip ved under 58 km/t (forudsat der ikke er hastighedsbegrænsning på strækningen). Fra 46 km/t og op,kan de i princippet give hastighedsbøde, men de plejer ikke at gøre det, hvis hastighedsoverskridelsen er under 20%. Du bør altid køre under 20% for hurtigt ifølge skiltningen. Køres over 20% for hurtigt skal du forvente du stoppes.
Dine betragtninger kan du så blive ved med at tro på/betale for. Jeg synes du overser et meget vigtigt punkt. Kommer du ud for en ulykke med en skadet person der kræver udrykning vil du også se politiet kommer til stede og så vil din store knallert ende i synshallen til kontrol, hvilket normalt vil betyde man finder ud af dine konstruktive ændringer på køretøjet. Finder man konstruktive ændringer, skal du nok ikke forvente at køretøjets ansvarsforsikring dækker hvad du eventuelt bliver dømt til at betale i skadeserstatning. Det der med ulovlige knallerter, er i dag kun for samfundets tabere da samfundets sanktioner er temmelig skrappe.

I øvrigt kunne jeg godt tænke mig at vide, hvordan du "justerer" din knallert op så den kun lige kan "rende" lige under hvad samfundet syntes er ok på rullefeltet ? :mrgreen:

Rullemarie er forsvarets robot til at undersøge/uskadeliggøre mistænkelige genstande/bomber og ikke politiets rullefelter. ;)

Hilsen Leif.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 409
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: 45 scooter på cykelsti

Ulæst indlæg af GYS »

Min knallert 45 har kæde og gear, samt elektronisk justerbar CDI. Da tandhjul og gear har fast omsætningsforhold, så kan den justeres meget præcist (indenfor +/- 1km/t) på CDI'en. Hvis politiet får en knallert med justerbar CDI til undersøgelse, så vil de måske justere den op, og derfor har jeg plumberet den, så den ikke umiddelbart kan justeres om. Der er lagt et lag sort smeltelim til limstifter jævnt under hele undersiden, så justeringsskruen er dækket og ikke kan ændres. Det er smeltet ned over justeringsknappen, og justeringsknappen vil måske blive ødelagt hvis det fjernes. Derudover har den fået et par dymotape mærker med hvid på sort tekst, hvor der står det nummer der står i typegodkendelsen.

Ulovlig knallert og tuning, er ikke nævnt i min forsikring. Der gælder så vidt jeg ved samme regler som for biler. Hvis du kører uansvarlig, f.eks. for stærkt, så kan du ikke være sikker på, at ansvarsforsikringen dækker. Det gælder også for bilen. Om bilen er ulovlig, f.eks. ikke kan godkendes pga. rust betyder mindre, end din kørsel, hvis det ikke er årsag til uheldet.

På knallert 45 er meget lav risiko for at komme ud i uheld som du er årsag til, fordi du kører for hurtigt. Du kører blandt biler og motorcykler, og overholder du gældende hastighedsgrænser og skiltning for disse, så betragtes det normalt ikke som at køre for hurtigt. Det er faktisk oftere, at for lav hastighed er årsag til uheld. Min er justeret, så den højeste hastighedsbøde du kan få af politiet er 1000 kr. hvis du overholder færdselstavlernes hastighed. Politiet vil aldrig give den bøde for at være tunet, eller sende den til undersøgelse. Så skal den kunne køre 58 km/t, eller du skal tages med 58 km/t, f.eks. ned ad bakke. Min knallert holder hastigheden under 58 km/t selv når der køres ned af bakke.

Med hensyn til forsikring, så tror jeg det er en fordel at have motorcykelkørekort hvis du kører på tunet 45 km/t knallert. I så fald, har du vist, at du er i stand til at føre køretøjet også ved stor hastighed.

Det er anderledes på cykelsti - her færdes både knallert 30, cykelister, og fodgængere træder ind på cykelstien. Fodgængere kan gemme sig mellem biler, og de ser sig som regel ikke for. Her kan for stor hastighed på en tunet knallert, meget nemt føre til alvorlige uheld, og så er ikke sikkert at forsikringen dækker. Det er stort set umuligt at køre for hurtigt på en knallert 45 som kører på vejen. Men, du skal naturligvis altid overholde skiltningen.

Jeg forventer, at min "plumberede" justerbare CDI vil kunne klare et syn. Årsagen til, at jeg monterede den var, at jeg kom med den til et frivilligt syn umiddelbart efter jeg havde købt den, fordi jeg ikke troede på den var lovligt. Det viste sig, at den heller ikke var, da den kunne køre ca. 60. Den var dog synet af forhandleren da jeg fik den, trods den kunne køre 60 km/t. Måske har den pågældende synsmand ikke prøvekørt den. Ham, som tjekkede min, vil dog ikke have penge for synet, for så skulle den jo have nummerpladen fjernet, så jeg fik lov at køre hjem uden at betale, og fik at vide jeg skulle justere den ned. Så den fik så en justerbar CDI, da de 45 CDI'er der kunne købes til den, alle kørte ca. 60 km/t. Jeg prøvede et par 45 CDI'er lavet til den først, og åbenbart havde færdselsstyrelsen godkendt den med en CDI der i de fleste tilfælde kunne køre op til ca. 60 km/t.

Jeg har erstattet min knallert med en duke 200, mest fordi den har ABS bremser, og er mere stabil. Jeg vil egentligt ikke have noget imod, hvis den kunne begrænses til ca. 60 km/t, men det er ikke muligt, og den har det med at følge med bilerne.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 409
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: 45 scooter på cykelsti

Ulæst indlæg af GYS »

Jeg søgte på nettet, og for nogle forsikringer, dækker ansvarsforsikringen ikke, hvis scooteren er tunet:

https://www.vestjylland.dk/Files/Images ... 3%A6lp.pdf

Hos de fleste forsikringsselskaber står intet om tuning i aftalen, men grov uagtsomhed, kan i nogle tilfælde nemmere tages i brug hvis knallerten er tunet.

Ved knallert 30, mener jeg afgjort at tuning er et problem, fordi at de kører samme sted, som både cykler og fodgængere ofte færdes.

Ved knallert 45, mener jeg også, at den ikke bør kunne køre mere end max 57,9 km/t, også ned af bakke. Men, jeg har meget svært ved at se, at en tunet knallert 45, der føres som var den en motorcykel, kan hævdes at være ført med grov uagtsomhed. Det vil være en stærk fornærmelse, mod alle med kørekort.

Har man en knallert/scooter, der kan justeres, mener jeg også det er en fordel at plumbere indstillingen. En justerbar CDI kan måske betragtes som tun, men er den plumberet, så er den indstillede plumberede hastighed den maksimale som kan være kørt.
Besvar