Firtakts scootere

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
Chris
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 6
Tilmeldt: 5. juni 2010 13:26

Firtakts scootere

Ulæst indlæg af Chris »

Konen er blevet led og ked af at cykle på arbejde, og har derfor kastet sin kærlighed på en Giantco scooter fra thansen.

Dét bliver der ikke noget af, men det er snart hendes fødselsdag, så jeg ville gerne give hende en ordentlig 30 km/h scooter. Vi er efter en scooter, der kører med mindst muligt vrøvl. Der må gerne være lidt forebyggende vedligeholdelse, men helst ikke nogen dramaer oktobermorgener når vi skal ud ad døren.

Det er et ufravigeligt krav fra konen, at det bliver en firtaktsmotor. Den lokale forhandler vil meget gerne sælge Sym eller Kymco, men har også Piaggio Zip 4T og Peugeot på programmet.

Hvad skal jeg overveje? Kan taiwaneserne lave egne motorcykler?

Dét der virkeligt ville gøre lykke var en firtakts Honda 30 km/h scooter med manuelt gear, men det er vist ikke en valgmulighed.

Venligst

Chris

PS. Held og lykke med forummet
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11162
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Firtakts scootere

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Honda har lavet Honda Dax som var med manuel gear men de laver dem ikke mere men de kan købes brugt :
http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... mhonda.php
Ellers har Skyteam forskellige modeller med gear og de har kopieret gamle honda modeller :
http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... kyteam.php

Men jeg tror ikke de har den kvalitet som du efterlyser.

Når du skriver Peugeot så mener du nok Peugeot V-clic hvilket er den eneste 4 takt 50 ccm scooter fra Peugeot jeg kender.
Men den er ligesom de Giantco scootere fra thansen som du ikke vil købe så den skal det nok ikke være.

Så er der Sym, Kymco og Piaggio.
Piaggio er nok det bedste af de 3.
Sym og Kymco er nok noget nær det samme i kvalitet.

Taiwan kan godt lave motorcykler/scootere ja. Det kan da godt være nogle dele er lavet i kina det ved jeg ikke.

Jeg har kun erfaring med Kymco fordi jeg selv har en Kymco Super 8.
Kymco Agility og Super 8 kan måske være lidt store/tunge for en pige hvis hun ikke er høj/stærk så hvis hun ikke er så høj så ville jeg kigge på Sym Mio som en lille og lettere men hvis hun har lange ben så kan styret gå på benene når man drejer.

Personlig kan jeg godt lide Sym Mio og Sym Fiddle II.

Men jeg kan ikke sige hvilken scooter model der vil køre med mindst mulig vrøvl.
Man kan være uheldig som mig hvor der dryppede motorolie ud og det endte med at jeg fik sat en brugt motor på så det må da trække lidt med for Kymco.

Jeg syns i skal prøve og gå ned og spørge om hun må prøve og sidde på dem og tage dem ned og op fra center støtteben og sidde med benene oppe og dreje styret.

Der er også Aprillia hvis det skal være kvalitet og i har penge nok :
http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... prilia.php
Brugeravatar
Chris
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 6
Tilmeldt: 5. juni 2010 13:26

Re: Firtakts scootere

Ulæst indlæg af Chris »

Det var da klar tale.

Jeg er med på, at der er en sammenhæng mellem pris og kvalitet, og at når en Sym eller Kymco koster ~10 000 kr., så er der en grund til det. Omvendt, så vil jeg helst ikke direkte smide penge ud.

Konen er ikke specielt høj, så vi havde øje på Sym Mio.

Jeg mente at have set, at man kunne få Peugeot Vivacity some 30 km firtakt, men den kan jeg ikke finde igen.

Hvad med Yamaha Neos 4-takt?

Mange tak for det prompte svar.


Chris
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11162
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Firtakts scootere

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Ja Yamaha Neos er der jo også og Yamaha Giggle og Honda Zoomer. De fås så vidt jeg ved alle 3 kun som 45 km/t model. Altså så skal man have kørekort til bil eller motorcykel for at kører på dem. Har hun kørekort ?

Jeg har ikke set eller hørt om at man kan få Peugeot Vivacity som 4 takt i danmark men den kan muligvis fås i andre lande som 4 takt.

På http://www.peugeotscooter.dk/?page=18 (domænet ser desværre ud til at være blevet overtaget) står der mærkeligt nok ikke noget om det er 2 eller 4 takt.
Brugeravatar
Bebbe
5. Rang
5. Rang
Indlæg: 75
Tilmeldt: 22. maj 2010 09:03

Re: Firtakts scootere

Ulæst indlæg af Bebbe »

Jeg har hørt lidt om at de eneste problemer Peugeot havde med V-clic var sikkerhedskontakten ved sidestøttebenet og tændningslåsen/kontakten var modtaglig mod fugt og hvis forhandleren ikke tjekkede de ting ved service ville der opstå problemer med ir på diverse stik men på 2010 modellerne skulle de skrøbligheder vist være udarbejdet.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11162
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Firtakts scootere

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Her er noget om en som har købt en Peugeot V-clic : http://ekstrabladet.dk/kup/vagthundene/ ... 349307.ece
Men det kan da godt være det bare er butikken/værkstedet den er gal med og ikke selve scooteren.
Brugeravatar
Bebbe
5. Rang
5. Rang
Indlæg: 75
Tilmeldt: 22. maj 2010 09:03

Re: Firtakts scootere

Ulæst indlæg af Bebbe »

scootergrisen skrev:Her er noget om en som har købt en Peugeot V-clic : http://ekstrabladet.dk/kup/vagthundene/ ... 349307.ece
Men det kan da godt være det bare er butikken/værkstedet den er gal med og ikke selve scooteren.
Ja det vides jo ikke men det lyder da også mærkeligt hvis man kan få to mandagsmodeller lige i træk :crazy: Men det var jo også 2009 modellen :lolno:
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11162
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Firtakts scootere

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Det kan da godt tænkes at Peugeot ikke har været tilfreds med kvaliteten og måske har fået mange klager.

I typegodkendelserne står der :
Udstedelsesdato : 12-6-2008 : Fabrikantkode (nr. 1-3).................. LAE
Udstedelsesdato : 10-3-2009 : Fabrikantkode (nr. 1-3).................. LAE
Udstedelsesdato : 12-4-2010 : Fabrikantkode (nr. 1-3).................. VGA

Så der tyder på at Peugeot V-clic fra 2010 fra blevet lavet et andet sted end i 2008 og 2009.
Desuden står der i 2008 og 2009 at der en bøsning (ring) i variatoren som begrænsning.
I 2010 står der så at der er en bagplade istedet for så der er åbentbart blevet lavet nogle ændringer.

Hvis man skal ud og købe en Peugeot V-clic så ser det ud til at man kan se om den er fra 2010 ved at kigge på typgegodkendelses nummeret.

2008 og 2009 står der :
EF-typegodkendelsesnummer ................................ e4*2002/24*0368

2010 :
EF-typegodkendelsesnummer ................................ e4*2002/24*2158

Det står på fabrikationspladen :
http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... tionsplade
Besvar