Skal ud at handle scooter

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
spiderman69
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 10
Tilmeldt: 4. juni 2010 16:51

Skal ud at handle scooter

Ulæst indlæg af spiderman69 »

Mig og min kæreste skal ud at handle scooter. Vi køber enten en billig ny eller en let brugt. Af nye har vi kig på en PGO New Ligaro (8995 kr), Piaggio Zip (9995 kr) og har fundet en 2009 model Aprillia Sportcity One 4t (9999 kr). Hælder mest til PGOen, har kun hørt godt om dem, selv om Aprilliaen er tæskelækker. Havd synes i?
Af brugte har vi kig på en 2005er PGO Dr Big fra 2004 til 5000 kr, som har gået 8000 km. Vi har kig på en PGO Black Magic fra 2006 til 6500 kr. 3500 km og ser ud som ny.
Hvilke scootermærker er gode ? synes det er en jungle inde på dba og guloggratis.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11192
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Skal ud at handle scooter

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Jeg har skrevet om køb af brugt og ny scooter her : http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... cooter.php

PGO og Aprilia er så vidt jeg ved 2 sikre mærker så du kan nok ikke gøre et dårligt køb der hvis du køber en ny.

Jeg syns personligt ikke om PGO fordi de kun laver 2 takt scootere.

Så vidt jeg ved er PGO billig i reservedele mens Aprilia vist er dyr i reservedele.

PGO skulle vist være det mest solgte scooter mærke i danmark selvom Giantco (thansen) påstår det samme.
Så husk på at der er mange scooter tyve derude der gerne vil have fat i den scootere så husk og køb dig en tyk lås, eventuelt alarm.
Du kan læse mere om tyverisikring her : http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... ikring.php

PGO Dr Big skulle så vidt jeg ved have god plads til ben og fødder og skulle derfor passe til en voksen mand hvor imod de mindre scootere der er ofte ikke så meget plads men det vil formodentligt være lettere for en pige at sætte den på center støtteben fordi det kan nok være svært på en tung scooter.

Jeg syns i skal gå ned i jeres lokal PGO forhandler for eksempel Jupiter Cykler også spørger om i ik må prøve at sidde på de modeller og prøve og tage den op og ned fra støtteben begge to også sid på dem og benene på fodbrætter og drej styret og se om det rammer dit ben når du drejer.

De bedste mærker er nok :
Aprilia
Honda
Peugeot (undtager Peugeot V-clic)
Piaggio
Yamaha

Middel mærker er nok :
Kymco
Sachs
Sym

Og de dårligste mærker med samtidig typisk de billigste er nok :
AGM
Baotian
Giantco
Motor Mania
Skyteam
Texas
TMS
Yiben

Det bare mit gæt og det slet ik sikkert det stemmer overens med virkeligheden.

Kan i selv finde ud af at skifte motorolie ?
På en 4 takt scooter skal der nemlig skiftes motorolie hvor imod på en 2 takt der skal man bare hælde mere olie på så det lettere på en 2 takt.
Brugeravatar
spiderman69
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 10
Tilmeldt: 4. juni 2010 16:51

Re: Skal ud at handle scooter

Ulæst indlæg af spiderman69 »

Ja vi kan godt selv skifte olie. Tak for det gode svar. Tror det bare er med at komme ud at prøvesidde og køre nogle forskellige modeller.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11192
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Skal ud at handle scooter

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Ja ihvertfald prøv og sid på dem jeg tror ikke der er nogen butikker der går med til at du prøvekører nye scootere.
Men hvis du køber brugt så vil jeg absolut anbefale at du prøve kører inden du betaler.

Skriv gerne hvad du finder ud af og hvordan det scooter køb gik.
Jeg vil blandt andet gerne hører hvordan du opretter dig forsikring og køb af nummerplade osv så kan jeg bruge det på min side.

Da jeg købte min nye scooter valgte jeg selv at hente nummerplade for at spare penge.
Brugeravatar
spiderman69
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 10
Tilmeldt: 4. juni 2010 16:51

Re: Skal ud at handle scooter

Ulæst indlæg af spiderman69 »

Har fundet en superfin gul Piaggio Zip 4T fra 7/2009 altså stadig med 1 års garanti! Den har gået 4000 km og koster 6500 kr. Er det ikke en fair pris? og den bliver leveret på min adresse. Den er med registreringsattest og servicebog.
Er der nogen hvordan man tjekker om der er gæld i en scooter? Ved ikke om gælden følger scooteren ligesom ved bilhandel.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11192
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Skal ud at handle scooter

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Piaggio Zip 4 takt koster 9995 kroner fra ny af så det op til dig når du ser scooteren om du vil give 6500 kroner for den brugte.
4000 km lyder jo ikke af så meget men det kommer jo an på så meget.

Jeg syns det er en dårlig ide hvis den bare bliver leveret på din adresse også du skal betale med det samme. Jeg vil da klart anbefale dig at i begge prøvekører den og checker at det hele er iorden inden i betaler.
Og brug sådan en slutseddel som jeg har linket til ved købet.

Jeg aner ikke hvordan man checker gæld på en scooter.
Måske hos forsikringsselvskabet ? Jeg har ihvertfald læst at forsikringsselvskabet kan kræve at man køber kaskoforsikring hvis der er gæld i scooteren så de ved åbentbart sådan noget.
Brugeravatar
Chris
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 6
Tilmeldt: 5. juni 2010 13:26

Re: Skal ud at handle scooter

Ulæst indlæg af Chris »

Hvor bliver Piaggio Zip lavet henne? I Italien eller i Fjernøsten? Jeg forstår, at Peugeot V-Clic bliver lavet i Kina, og at kvaliteten er derefter.

Omvendt så er prisen på Zip jo ret god, hvis Piaggio vil stå ved produktet.

Vedrørende gæld, så undersøg Bilbogen i Århus: http://www.domstol.dk/Tinglysning/om%20 ... fault.aspx og http://www.retssal.dk/billeder/bilbogen.pdf

Jeg _tror,_ at man kan få oplyst tinglyst gæld i motorkøretøj på baggrund af stelnummeret. Vær sikker på, at det er det absolut korrekte stelnummer, der bliver slået op. I gamle dage var nogle bilforhandlere så smarte, at de vist et udskrift for et stelnummer som _næsten_ var det rigtige. Det duer ikke.


Chris
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11192
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Skal ud at handle scooter

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Jeg ved ikke hvor Piaggio Zip bliver lavet henne.

Peugeot V-clic ligner ihvertfald bare en Baotian BT50qt-9 der har fået et Peugeot mærke på.
Her er 2 billeder taget fra samme vinkel så kan du sammenligne:
http://demertzidis.gr/shop/images/Peuge ... LIC_50.jpg
http://mofs.se/catalog/images/Baotian-c ... 25-rod.jpg
Brugeravatar
spiderman69
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 10
Tilmeldt: 4. juni 2010 16:51

Re: Skal ud at handle scooter

Ulæst indlæg af spiderman69 »

Zip bliver lavet i Italien. Har fundet en test af den på DBA og de var meget positive for den. God økonomi, lavt støvniveau, godt sæde og den virkede til at være godt skruet sammen. V-clice er en kineser scooter. Bliver solgt under flere navne, deriblandt Peugeot. Læste det i MC revyen fra 2009.

Skal ind til en forhandler og se om jeg overhovedet kan sidde på en Piaggio Zip. Den er ikke blandt de største scootere og jeg er 1.86 høj. Frygter lidt den er for lille. Så tror jeg at jeg vil ofte lidt mer og købe en Aprilia Sportcity 4t, den er i hvert faldt stor nok. God akselafstand og 14" hjul.

Jan
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11192
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Skal ud at handle scooter

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Tror umiddelbart også den kan være for lille Piaggio Zip hvis du er 186 cm. Piaggio Fly ser stor ud. Har også læst at PGO Dr Big passer godt til en stor person.
Nu ved jeg ikke hvor høj kæresten er men det måske heller ik så sjov for kæresten hvis du finder en stor scooter hvis i skal deles om den.

Aprilia SportCity One er vist en mellem stor scooter men prøv om kæresten kan nå ned uden at skulle ned fra sæddet ved rødt lys.
Besvar