Havde ingen/nedsat kompression, men den fejler intet

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
westenkaer
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 38
Tilmeldt: 8. marts 2011 19:31
Scootere: Baotian Retro BT49QT-11, årg. 2010

Havde ingen/nedsat kompression, men den fejler intet

Ulæst indlæg af westenkaer »

Jeg havde en spoogy oplevelse med min retro.

Den havde stået et par dage på mit job, og jeg ville så køre den hjem.

Da jeg brugte elstarteren lød den underligt. Som om der var ringe kompression på. Kickstarteren bekræftede mine bange anelser. Den gik ret let :shock:

Sad så og trykkede lidt op på kickstarteren med hånden for at se om jeg kunne høre noget ved ventilerne osv. Tænkte det måske var en ventil der havde løsnet sig.

Så kom kompressionen tilbage - ryk for ryk - og slutteligt mærkedes alt som det plejer. Jeg turde derfor igen prøve på elstarteren. Nu gik den igang, lidt ujævn i tomgangen det første minut, men derefter fin tomgang.

Kørte den hjem og skilte den ad. Alt så fint ud. Ventiler var korrekt. Simmering, stempel osv var fint. Jeg foretog også som det første en kompressionstest da jeg kom hjem. Den var helt korrekt i henhold til det manualen foreskriver.

Har jeg overset et eller andet - eller har det nummer en naturlig forklaring?? Er det sod der måske kan have siddet lidt af i ventilen?
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11193
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Havde ingen/nedsat kompression, men den fejler intet

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Jeg havde præcis samme oplevelse. Også i går som dig :o
Også har jeg oplevet det 5-7 andre gange.

Igår var det præcis som du beskriver det.
Min scooter har stået stillet et par dage eller 3-4 dage også kommer jeg hjem og forsøger først med el starteren og det dur ikke så prøver jeg med kickstarter og kan mærke at den går for let rundt. Altså der er ikke kompression.

Nu har jeg oplevet det før så jeg ved at jeg bare skal blive ved på kickstarteren og efter nogle huk begynder den langsomt og få kompression og starte lidt for så at gå ud og starte lidt mere for så at gå ud også til sidst kan den køre i tomgang af sig selv.

Jeg har også være ude for nogen gange hvor jeg er kommet kørende også for eksempel stoppe bremse ned for en bus også går motoren ud og det tager 30 minutter at få den startet igen ved at træde på kickstarteren. De gange hvor jeg har skulle vente 30 minutter kan være fordi der har motoren været varm også skal den køle ned får den kan starte igen. Også her i går der var motoren jo kold så der skulle jeg altså ikke vente 30 minutter.

Jeg er ret sikker på det må være noget belægning fra forbrændingskammeret som er faldet af og sat sig så en af ventilerne ikke kan lukke helt for hvad skulle det elllers være ?

Så skulle det være fordi en af ventilerne har fået sat sig i et hak så den ikke lukker helt eller at stempelringene ikke holder tæt men det syns jeg bare lyder usandsynligt.
Brugeravatar
westenkaer
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 38
Tilmeldt: 8. marts 2011 19:31
Scootere: Baotian Retro BT49QT-11, årg. 2010

Re: Havde ingen/nedsat kompression, men den fejler intet

Ulæst indlæg af westenkaer »

Jeg har fået følgende svar fra en motorcykel mekaniker:

Det betyder gudskelov intet :)

Det er når luften er MEGET TØR, samtidig med at benzinen er forduftet fra karburatoren/stempel i den tid den har stået.

Da luften er SÅ TØR medfører det, at der er SVAG kompression. Den ER der dog, men er SVAG. Det er et forårsfænomen :)

Løsningen er blot at blive ved og ved på KICKSTARTEREN til man kan mærke kompression.

Han tilføjede, at man nu skulle huske at justere blandingsskruen for sommeren. Det gør man når temperaturen om dagen når 20° :)
Besvar