Cpi hussar start besvær

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
jona6220
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 10
Tilmeldt: 12. februar 2011 12:07
Scootere: CPI Hussar

Cpi hussar start besvær

Ulæst indlæg af jona6220 »

Hej, Først vil jeg lige sige det er kanon god hjemmeside du har fået lavet. Tak for det. :)

Men jeg har et lille problem med min scooter, den er lidt svær at starte, man skal bruge el starteren i ca et minut før den vil starte, og det samme med kickstarteren.
Og så lang tid skal det jo ikke tage at starte den. Så jeg tror det har noget med el chokeren at gøre. Eller kan det være andre ting?
Håber på nogle forslag, på hvad det kan være.

Mvh Jonathan
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11165
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Cpi hussar start besvær

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hej Jonathan og det da dejlig du syns hjemmesiden er god. :)
Jeg ved ikke hvad det er men du kunne prøve og rense karburatoren og luftfilteret og tændrøret.
Chokeren kan du teste ved at sætte den direkte på batteriet så skal spidsen gå ud langsomt også bliver chokerkroppen varm.

Hjælper det hvis du drejer gashåndtaget mens du starter ?
Prøv og hold lidt for hullet til luftfilteret og start imens for at se om det hjælper.

Du kan se noget om den automatiske choker her :
http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... isk_choker
jona6220
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 10
Tilmeldt: 12. februar 2011 12:07
Scootere: CPI Hussar

Re: Cpi hussar start besvær

Ulæst indlæg af jona6220 »

Hej, så har jeg langt om længe fået kigget på min scooter. Karburatoren har været skilt af og renset. Der var ikke noget skidt at se. Luftfilteret og tændrør er osse renset.
Har ikke fået testet chokerne endnu, men det gør jeg imorgen. Det hjælper ikke at give mere gas eller holde for luftfilteret, men kan få gang i den ved at putte lidt benzin ind i luftfilteret. Så køre den perfekt, og bliver ved med at køre.

Så mistænker lidt chokeren for ikke at virke, så den hele tiden har lukket får ekstre benzin.
Den er tæt over det hele så den ikke tager noget falsk luft ind.
Brugeravatar
bms bornholm
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 3
Tilmeldt: 20. marts 2011 17:11
Scootere: keeway f-act
keeway matrix

Re: Cpi hussar start besvær

Ulæst indlæg af bms bornholm »

Elchokeren er næsten altid i stykker på CPI. Du kan måle på stikket til chokeren når motoren kører. Bør ligge mellem 10-14 volt. Bemærk at det er væksel støm. Er det ok, prøv at afmontere choker.Vent 15-20 min og mål med en skydelære fra o-ringen på bunden af chokeren til toppen af spidsen af chokernålen. Den skal stå på 16-17 mm. Alt over 17mm er den færdig.
Husk også at tage luftskrue og tomgang skrue ud og smørre dem med silicone fedt. Kan meget vel værer utætte. Svømmerhøjde skal værer 13mm. Luftskrue skrues helt i bunde uden at overspænde, derefter 3/4 omgang ud. Alle disse tal
er std. grund indstilling. Hilsen Thomas.
Brugeravatar
westenkaer
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 38
Tilmeldt: 8. marts 2011 19:31
Scootere: Baotian Retro BT49QT-11, årg. 2010

Re: Cpi hussar start besvær

Ulæst indlæg af westenkaer »

Køb en manuel chooker og så er du over det pjat.

De elektriske chokere er ALTID noget hø på scootere. De er slet ikke gearet for vores klima (temp. kontrasten om vinteren tager hårdt på dem) og så går gel`en sig en tur.

En manual choker kan man få for sådan ca. 100 Dkr og det funker.

Jeg bruger den elektriske om sommeren. Den manuelle om vinteren.
http://www.racing-planet.se/reservdelar ... 26560b44a1
jona6220
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 10
Tilmeldt: 12. februar 2011 12:07
Scootere: CPI Hussar

Re: Cpi hussar start besvær

Ulæst indlæg af jona6220 »

Så er der lige en update på problemet. Jeg skilte alt ved karburatoren af og satte nye pakninger i og så kørte den bare perfekt. å der må havde været en utæthed et sted.
Jeg tænkt også på hvor langt sådan en cirka køre på literen? er der nogen der har erfaringen med det?
Brugeravatar
westenkaer
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 38
Tilmeldt: 8. marts 2011 19:31
Scootere: Baotian Retro BT49QT-11, årg. 2010

Re: Cpi hussar start besvær

Ulæst indlæg af westenkaer »

Det kommer meget an på ens kørestil. Jeg kan få min retro til at gå alt fra 33 til 53km/l.

Hvis man har fjernet begrænsningerne og kører med fuld gas hele tiden, så kører den ca. 33 km/l, med en dysse 87 fremfor 76. Men en 76 kørte den 3-4 km mindre i tophastighed, men holdte 36-37 km/l. ved fuld gas.

Holder jeg den på MAX 45 kører den med dysse 87 ca. 47-48km/l, med en 76 dysse 51-53 km/l.

Defensiv kørsel = LAAANGT på literen:
Accelerer blød. Hold dig UNDER 45. Hold gassen i ro - ikke vride frem og tilbage, da det udløser ekstra acceleration fra acceleratorpumpen. Kør med mindst mulige dysse (Men ikke FOR lidt!!, Så brændes cylinder eller stempler). Sørg for at have korrekt dæktry - og gerne lige en lille skvis mere i.

En defekt chooker koster benzin. Jeg har erstattet min med en manuel - og det vandt jeg MEGET på. Jeg har en timer der selv slår den fra inden 3 minutter hvis man glemmer den.

Med en sådan defensiv stil holder man snildt mere end 50 km/l.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11165
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Cpi hussar start besvær

Ulæst indlæg af scootergrisen »

westenkaer skrev:Med en sådan defensiv stil holder man snildt mere end 50 km/l.
Jo men er det ikke kun på en 4 takt uden begrænsning i variator ?
Jeg tror sådan en 2 takt CPI skal kunne køre højst 33 km/liter. Men det er et gæt.
Hvis der er begrænsning i variatoren så køre den kortere på literen.
Men hvis den bruge meget benzin så tror jeg godt det kan være fordi chokeren ikke lukker også kommer der hele tiden for meget benzin ind i motoren.
Besvar