Startproblemer

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
allan123
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 3
Tilmeldt: 29. januar 2011 03:43
Scootere: Peugeot Speedfight 2

Startproblemer

Ulæst indlæg af allan123 »

Jeg har et rigtig irriterende problem med min Peugeot Speedfight 2 fra 2004. Når der er koldt og fugtigt i vejret er den enorm svær at starte. Den starter altid men nogle gange skal man træde på kickstarteren et par hundrede gange inden den kommer i gang. De første 5 minutter efter den er startet kan den ikke tage ret mange omdrejninger inden den næsten dør ud igen, men går ikke i stå. Har prøvet med kaburatorvæske uden held. Har også skiftet tændrør / kabel og hætte uden held. Har en ide om at det er automatchokeren der er i stykker. Når der er mere end 10 graders varme og ikke fugtigt i luften starter den uden problemer.
Men min viden er ikke ret stor inden for området, så derfor søger jeg råd her.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11192
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Startproblemer

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Engang begyndte min motor at hoppe også gå ud. Det var i regn vejr og det var tændrørkablet som sad løst ved tændspolen.

En anden gang også i regn vejr var det stikket til tændingslåsen. Der var vist sprøjtet vand op på i lang tid også var det ene stik irret og knak let af da jeg ville rense det.

Billede
Billede
Billede

Så prøv og tag kablerne/stikkene fra hinanden og se om der er ir og sørg for der er god forbindelse.

Du kunne også prøve og rense eller skifte luftfilteret. Ikke sikkert det gør nogen forskel men hvem ved.
Brugeravatar
allan123
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 3
Tilmeldt: 29. januar 2011 03:43
Scootere: Peugeot Speedfight 2

Re: Startproblemer

Ulæst indlæg af allan123 »

Tak for svaret.
Men vil problemet ikke være der når jeg kører så. Altså hvis det er det stik. For hvis den står inde og jeg kører i meget regnvejr, så giver det ikke nogen problemer. Det er kun startproblemerne der er der. Kan det ikke være automatchokeren? For hvis den er meget svær at starte går den heller ikke så godt de første 3-4 minutter. Men når den får lidt varme er der ingen problemer.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11192
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Startproblemer

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Tror ikke det er chokeren men du kan da prøve og tage karburatoren af og rense den og se der ikke sidder noget i vejen i de små gange ved chokeren.

Starter den lige dårligt på kick og el start ?
Brugeravatar
allan123
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 3
Tilmeldt: 29. januar 2011 03:43
Scootere: Peugeot Speedfight 2

Re: Startproblemer

Ulæst indlæg af allan123 »

Har prøvet med kaburator sprit uden held. Jeg kan kun starte den med kick starter. El starteren har stort set aldig virket på den i den tid jeg har haft den og købte den da den var 1½ år gammel.
Kan se at man kan købe en ny automatchoker til den til omkring små 200 kr. Måske skulle jeg prøve det, men hvor sidder den i forhold til kaburatoren?
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11192
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Startproblemer

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Jeg tror ikke det vil hjælpe og købe en ny choker.
Den sidder på karburatoren. Det er den hvor ledningen er forbundet. Inden du køber en ny så prøv først og tag den af og se om der er noget der ser forkert ud.
Sæt den direkte til batteriet i 2-3 minutter og se om den bliver varm og bevæger sig ud ligsom her. Næste gang det er fugtigt og du har problemer med at starte så prøv dette :
Skru tændrøret ud, sæt det i hætten og hold tændrøret på motorblokken og brug kickstarteren eller el starteren for at se om der er gnist.
Du skal ikke holde med fingre på tændrøret imens så får du stød.

Ved du hvor gammelt batteriet er ?
Prøv og oplad det hvis du har en oplader.
Har du et multimeter ?
Mål batteriet med et multimeter og skriv hvor mange volt det har her.
Prøv og check stelforbindelserne og diverse stik.

Hvad er der ivejen med el starteren ?
Hvis batteriet er afladt kunne det godt være derfor el starteren ikke virker.
Du kan også prøve og tage ledningen af på siden af startermotoren og slibe med lidt sandpapir så metallet er blankt og sørge for ledningen sidder godt fast så der er god forbindelse.

Det den "dut" øverst med det lille hul i hvor du skal slibe.
Billede
Besvar