Hjælp! startermotor virker ikke.

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
toshiba
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 15
Tilmeldt: 3. juli 2012 22:44
Scootere: Texas 50-4

Hjælp! startermotor virker ikke.

Ulæst indlæg af toshiba »

Hej med jer

Jeg skriver min problem her med at håbe nogen af jer vil bruge lidt tid for at hjælpe mig med min gammel scooter, da den er meget vigtigt for mig, den kører mig på arbejdet hver dag.

I går startede jeg min Peugeot Speedfight 2 2 Taktste med elstarter knap som jeg pleje men motor ikke vil startede op, så prøvede jeg at holde elstarter knap længere ned, da jeg håber at på denne måde hjælper det med motor starte op. Men pludselig kan jeg mærke noget varm og usædvanlig nedeunder af scooter, jeg rørte på startermotor (som jeg tror)nedeunder og den er varm. Nu prøver jeg at starte motor igen, men intet er sket, man kan ikke høre noget som helst fra motor, intet. Jeg har også skiftet nyt batteri.
Mit spørgsmål er: er det relay eller startermotor defekt og brænde af ? hvordan kan jeg tjekke dem?
Jeg håber at få svar fra jer. Tusind tak på forhånd.

Vh
Robert
Brugeravatar
Supercharger
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 348
Tilmeldt: 19. februar 2015 07:56
Scootere: Adly Gazelle (TMP) 45 Km/t.
PGO G-Max 30 Km/t.
Geografisk sted: Sjælland

Re: Hjælp! startermotor virker ikke.

Ulæst indlæg af Supercharger »

Det kunne ligne at det tykke strømkabel til din starter er blevet varmt pga. ir og dårlig kontakt i stikket.
start med at rense alle stik fra dit batteri via starter relæ til startmotor.
Brugeravatar
McScooter
5. Rang
5. Rang
Indlæg: 54
Tilmeldt: 8. november 2016 22:59
Scootere: Peugeot Speedfight 2 LC

Re: Hjælp! startermotor virker ikke.

Ulæst indlæg af McScooter »

Hænger starteren, af med sideskjoldet og pil starter drevet ud, kan du dreje starteren med fingrene, går den let og fri, eller hænger den? og se om starterne kører uden starterdrev. (selv hvis den kører kan starteren jo være så slidt at den ikke har power til at turne motoren).
Du er også nød til at måle på elsystemet for at fejlfinde.
Har du spændingsfald ned til starteren?, det giver både varme og lavere energi til starteren,
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Hjælp! startermotor virker ikke.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hvor længe kørte du med elstarteren i træk?
Det er meningen du skal holde lidt pause hvis du bruger den længe så den ikke bliver for varm.
Nyt batteri skal oplades.
Relæet virker nok fint når startmotoren kunne køre.
Du kan tage ledningen af startermotoren så når du bremser og trykker på startknappen så siger relæet klik.
Brugeravatar
toshiba
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 15
Tilmeldt: 3. juli 2012 22:44
Scootere: Texas 50-4

Re: Hjælp! startermotor virker ikke.

Ulæst indlæg af toshiba »

Hej igen
Først og fremmest vil jeg sige tak for Supercharger, McScooter og Scootergrisen har brugt tid at svare på min scooters problem.

Til Supercharger: jeg har prøvet at rense ledning i går og tjekket kontakt stikker, men problem er det samme

Til McScooter: jeg har stadig ikke taget startmotor af endnu, da jeg vil heller prøvet andre nemt ting om det hjælper eller ej inden at tage startmotor af.

Til Scootergrisen: Da startmotor ikke ville start op og jeg var for sent på arbejdet, det var derfor at jeg holdt elstarteren længere længere ned og slette ikke holde pause imellem. Jeg tror at det var 1 sekunder i træk.
I går prøvede jeg at tage ledning af relæ til startmotor og starter på elstarter, hørte jeg tydeligt at der var klik, klik på relær og lys inde i relæ hver gang det klikker

Er relær defekt ???
Jeg kan se at der er 2 rød ledning fra relæ, ( 1 fra batteri til relæ, den anden fra relæ til startmotor) kan man forbinde 2 rød ledning sammen for at tjekke relæ eller startmotor defekt? hvis startmotor starter, så er det relæ defekt og omvendt..
Brugeravatar
McScooter
5. Rang
5. Rang
Indlæg: 54
Tilmeldt: 8. november 2016 22:59
Scootere: Peugeot Speedfight 2 LC

Re: Hjælp! startermotor virker ikke.

Ulæst indlæg af McScooter »

toshiba skrev: 16. august 2017 10:54 Hej igen
Først og fremmest vil jeg sige tak for Supercharger, McScooter og Scootergrisen har brugt tid at svare på min scooters problem.

Til Supercharger: jeg har prøvet at rense ledning i går og tjekket kontakt stikker, men problem er det samme

Til McScooter: jeg har stadig ikke taget startmotor af endnu, da jeg vil heller prøvet andre nemt ting om det hjælper eller ej inden at tage startmotor af.

Til Scootergrisen: Da startmotor ikke ville start op og jeg var for sent på arbejdet, det var derfor at jeg holdt elstarteren længere længere ned og slette ikke holde pause imellem. Jeg tror at det var 1 sekunder i træk.
I går prøvede jeg at tage ledning af relæ til startmotor og starter på elstarter, hørte jeg tydeligt at der var klik, klik på relær og lys inde i relæ hver gang det klikker

Er relær defekt ???
Jeg kan se at der er 2 rød ledning fra relæ, ( 1 fra batteri til relæ, den anden fra relæ til startmotor) kan man forbinde 2 rød ledning sammen for at tjekke relæ eller startmotor defekt? hvis startmotor starter, så er det relæ defekt og omvendt..
Du skal være sikker på hvad du luser ved relæet, men der er typisk forskel på kabelskoene. hvor forbindelsen fra bat og til starter er store, luser du de forkerte, risikerer du en kortslutning.
Hvis der er tale om en dårlig stel, hjælper det ikke at luse relæet.
Du kan tage kickstarterskjoldet af og mærke om din starter drejer let og uden hak.
Selv hvis dit relæ er dårligt, ved du jo ikke om det skyldes en dårlig starter, og så kommer problemet jo tilbage og du risikerer at ødelægge ledningsnettet af.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Hjælp! startermotor virker ikke.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Har ikke hørt om et relæ der lyser.
Tag gerne nogen billeder eller lav en video.

Du kan godt kortslutte ledningerne.
Ellers kan du holde en ledning direkte fra batteriets plus-terminal (+) til startermotorens terminal.
Brugeravatar
McScooter
5. Rang
5. Rang
Indlæg: 54
Tilmeldt: 8. november 2016 22:59
Scootere: Peugeot Speedfight 2 LC

Re: Hjælp! startermotor virker ikke.

Ulæst indlæg af McScooter »

scootergrisen skrev: 16. august 2017 14:11 Har ikke hørt om et relæ der lyser.
Tag gerne nogen billeder eller lav en video.

Du kan godt kortslutte ledningerne.
Ellers kan du holde en ledning direkte fra batteriets plus-terminal (+) til startermotorens terminal.
Relæ der lyser?
hvis det er mig du hentyder til, skriver jeg luser (en lus er en direkte forbindelse, det du kalder kortslutning)
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Hjælp! startermotor virker ikke.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

McScooter skrev: 16. august 2017 22:48 Relæ der lyser?
hvis det er mig du hentyder til, skriver jeg luser (en lus er en direkte forbindelse, det du kalder kortslutning)
Det var følgende jeg svarede på.
toshiba skrev: 16. august 2017 10:54 I går prøvede jeg at tage ledning af relæ til startmotor og starter på elstarter, hørte jeg tydeligt at der var klik, klik på relær og lys inde i relæ hver gang det klikker
Brugeravatar
McScooter
5. Rang
5. Rang
Indlæg: 54
Tilmeldt: 8. november 2016 22:59
Scootere: Peugeot Speedfight 2 LC

Re: Hjælp! startermotor virker ikke.

Ulæst indlæg af McScooter »

scootergrisen skrev: 16. august 2017 23:17
McScooter skrev: 16. august 2017 22:48 Relæ der lyser?
hvis det er mig du hentyder til, skriver jeg luser (en lus er en direkte forbindelse, det du kalder kortslutning)
Det var følgende jeg svarede på.
toshiba skrev: 16. august 2017 10:54 I går prøvede jeg at tage ledning af relæ til startmotor og starter på elstarter, hørte jeg tydeligt at der var klik, klik på relær og lys inde i relæ hver gang det klikker
Åååh så er jeg med.
Besvar