Min nrg opfører sig mærkeligt

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
thomsen95
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 20
Tilmeldt: 27. oktober 2010 18:26
Scootere: Piaggio NRG Mc3

Min nrg opfører sig mærkeligt

Ulæst indlæg af thomsen95 »

Hej kære forum!
Jeg købte for et stykke tid siden min nrg, som min første scooter. jeg vidste at den skulle justeres da den gik ud hvis den fik fuld gas. den siger ligesom "boooooap" og så kan den finde på at skyde ud igennem udstødningen. men den starter og køre perfekt hvis man ikke giver den fuld gas, men letter lidt på den.
har nu fået en hebo new generation variator på den, og pillet skiven. men har ikke kørt det vilde på den pga sne. her idag kørte jeg en god lang tur på den, men efter en 15 km ca, kunne den overhovedet ikke tage gas. den kunne næsten ikke trække sig selv med mig på. jeg skulle ligesom "pumpe" den en anelse op. så kom den. den har et lille dødpunkt i starten, men tager så rigtig godt ved når den først er igang, så skal nok kigge lidt på koblingen. men hvad tror i kan være grunden til at den overhovedet ikke kan tage gas. som om den drukner? skal den dysses ned, eller op eller hvad tror i? kan det også være det her vejr, da der er ret koldt hele tiden? håber i kan finde ud af min rodede tekst.

Og nu her til morgen ville den ikke starte? jeg troede den måske var druknet så jeg tog tændrøret af og satte en lighter foran for at se om den er druknet, men jeg kunne ikke se noget? jeg ved ikke om kaburatoren er fråsset til. men jeg vil vente til sommer med at pille det vilde med den mere, da det er varmere der. på forhånd tak. mvh.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3551
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 2.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Min nrg opfører sig mærkeligt

Ulæst indlæg af Jps »

Hvis ikke du har brugt karburatorsprit kan det meget vel, være årsagen til dit problem.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11192
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Min nrg opfører sig mærkeligt

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Jeg har prøvet at fjerne begrænsningen i mit luftfilter. Også hvis jeg gav fuld gas med det samme så mener jeg også den sagde "boooooap". Sådan en dyb lyd.
Hvis jeg gav gas lidt af gange så kunne jeg godt køre men altså ikke hvis jeg gav fuld gas med det samme.
Det må altså have været fordi den fik for meget luft.
Eller sagt på en anden måde den fik for lidt benzin fordi jeg havde fjernet begrænsningen i luftfilteret men ikke sat en større dyse i.

Altså hvis man laver om på luftfilteret så skal man også ændre på hoveddysen sådan at benzin/luft blandingen stadig er den samme.
Hoveddysen er den som bestemmer hvor meget benzin der maksimalt kan komme op fra karburatoren ved fuld gas så hvis du har problemer når du har drejet gashåndtaget fuldt så kunne det være på grund af hoveddysen der er for lille eller for stor.

Hvis jeg var dig ville jeg starte med at rense karburatoren. Specielt hoveddysen og rense luftfilteret eller købt et nyt luftfilterelement hvis det trænger til det.
Og se om der er nogen forskel.

Du kunne også prøve og putte noget tape eller noget ved indgangen til luftfilteret sådan at der ikke kan komme så meget luft ind.
Hvis det så bliver bedre betyder det at motoren får for meget luft (eller sagt på en anden måde for luft benzin). Også kan du prøve med en større dyse.
Brugeravatar
thomsen95
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 20
Tilmeldt: 27. oktober 2010 18:26
Scootere: Piaggio NRG Mc3

Re: Min nrg opfører sig mærkeligt

Ulæst indlæg af thomsen95 »

Tak for de gode svar.
jeg tror jeg har fundet svaret på hvorfor den ikke vil starte her igår morges. jeg har en alarm på den, som er begyndt at opføre sig mærkeligt i det kolde vejr. jeg har derfor fundet ud af at der intet strøm var på den. jeg prøvede at lade mit batteri op i en lille times tid, og i første huk på kickstarteren startede den. jeg tror det er fordi den har en EL-choker, og jeg bruger hverken kaburatorsprit, og så er den ikke så godt indstillet. og når man så tilsætter koldt vejr, vil den nok ikke starte uden el choker. kan det ikke godt passe?
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3551
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 2.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Min nrg opfører sig mærkeligt

Ulæst indlæg af Jps »

Uden chokeren, er der ikke mange chancer for, at du får den startet :).
Brugeravatar
thomsen95
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 20
Tilmeldt: 27. oktober 2010 18:26
Scootere: Piaggio NRG Mc3

Re: Min nrg opfører sig mærkeligt

Ulæst indlæg af thomsen95 »

lige præcis, men det var min bror uenig i. men han er nu heller ikke den skarpeste til motore. tak for hjælpen :)
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3551
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 2.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Min nrg opfører sig mærkeligt

Ulæst indlæg af Jps »

kina skrev:Jeg har lært (ved det ikke) at tager man skiven skal den dysses en op .. på en pgo
Det skal man hvis man vil undgå en varmesætning (stemplet sætter sig). Hvis dysen f.eks er en #72 skal man op i en #74. Sætter man så en tunudstødning på, skal den op igen til en #76-78, måske endda 80.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11192
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Min nrg opfører sig mærkeligt

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hvad mener du med "uden el choker" ?
Sidder el chokeren ikke i karburatoren ?
Er den ikke forbundet ?
Brugeravatar
thomsen95
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 20
Tilmeldt: 27. oktober 2010 18:26
Scootere: Piaggio NRG Mc3

Re: Min nrg opfører sig mærkeligt

Ulæst indlæg af thomsen95 »

jo jeg mener el chokeren. men jeg mener at nu når batteriet er slået fra, at så burde den ikke virke, og så kan jeg ikke starte den? især i det her vejr, og uden kaburatorsprit?
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11192
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Min nrg opfører sig mærkeligt

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Nu kender jeg ikke din model men på nogle scootere i hvert fald der får den automatisk choker strøm fra generatoren.
Men det kan du mærke hvis du har kørt en tur også tager hætten af den automatisk choker og mærker med fingrene. Hvis den er varm ja så får den strøm.

Men selvom den automatisk choker ikke får strøm så betyder det ikke at den skulle starte dårligere.

Jeg syns det lyder som om du har et problem med dit batteri så det ville jeg fokusere på. Altså sørg at det få det fuldt opladt og se om det kan holde en fuld opladning eller om det mister opladningen for hurtigt.

Hvad er det for en batteri oplader du bruger ?
Har du mulighed for at prøve med et andet batteri ?
Besvar